Visit Geilo

Helt på Vidda på Geilo

25. og 26. august inviterer Helt på Vidda Festivalen, for 3. året på rad, til folkefest på toppen av Geilo -  1065 meter over havet. Frivillige krefter i sitter i førersetet, og satser på oppimot 2000 gjester gjennom helgen. Og hvis du lurer: Ja, du tar faktisk skiheisen opp til festivalen.

Helt på Vidda Festivalen hadde sitt utspring gjennom kreative sjeler, VisitGeilo, Fagskolen i Viken og profesjonelle aktører i 2021, hvor festivalen ble et samlingspunkt for reiseliv og bedrifter på Geilo til et stort og langsiktig satsingsprosjekt ut av en pandemi. Festivaler har lenge vært sett på som viktig for reiseliv i bygder rundt om i hele landet, hvor økonomi, tilhørighet og samhold står sterkt. Gjennom en festival aktiveres lokale krefter om et felles mål på tvers av så utrolig mange bransjer. Dette gjør at nettopp Geilo har fått sin egen festival.

Utfordrende start

Helt på Vidda Festivalen fikk noen uventede utfordringer fra oppstart. "Første året lå det begrensninger på 500 personer samlet, og rammene for et vellykket arrangement var styrt av sponsorer og samarbeidspartnere. Uten alle våre støttespillere hadde det ikke vært mulig å gjennomføre festivalen, ikke bare første året, men i tiden videre også" forteller Hanne Handeland, styreleder og partneransvarlig for festivalen.  Handeland påpeker viktigheten av alle som er med å bidra for at festivalen skal kunne arrangeres.  "Vi satser på langsiktig samarbeid, både 3 og 5 års avtaler som gir oss en viktig forutsigbarhet for de kommende årene. Det at vi kan arrangere for 3. gang viser at samholdet står sterkt. Nå er målet å klare første 5 år uten underskudd. Først da ser vi at dette er bærekraftig å gjennomføre videre"

Kjente navn på scenen

I år er artistene A1, Nazareth, Hagle, Tora, Kickslip med flere booket inn for å glede festivalpublikumet gjennom to hele dager. I tillegg er Melodi Grand Prix Jr. -vinneren William, og superfinalistene Lisa og Tobias booket inn for Barnas Vidda. Festivalen er et familiearrangement som inkluderer barna på dagtid og satser på det litt eldre publikummet på kvelden. "På Vidda skal vi ha spekteret av artister på tvers av sjangre og målgruppe for å kunne gi et mangfold på scenen og blant publikum. Vi ser faktisk mer på hvordan konserten kan treffe publikum i perspektiv med resten av festivalopplevelsen, mer enn kun på streamingtall eller hva andre festivaler booker" sier Kristian Brusletto Kjærholdt, festivalsjef for Helt på Vidda Festivalen. "Det er viktig for oss at totalopplevelsen er på topp, helt fra tur i skiheisen på vei opp, til retur med buss etter endt konsert.  Det skal være en god opplevelse fra start til slutt. Det er nettopp dette som er Helt på Vidda. Publikum skal få en tilknytning, være med som festivalgjest på grunn av lokasjonen, utsikten, underholdningen, kulturen, maten, luktene og sansene" .

Eget program for barn og unge

Barnas Vidda og Ung på Vidda inkluderer barn og ungdom med eget program for helgen, og det tilrettelegges for aktiviteter, konserter og show for barna lørdag på dagtid. På fredagen inviteres ungdom i år til et eget preparty i Geilo Kulturkyrkje hvor artistene i Hagle kommer for å hilse på og Køde spiller konsert før alle transporteres opp til festivalområde hvor det er et eget avlukket område for de under 18 år.

"Nå gleder vi oss til festivalen og håper å se mange glade festivalgjester på toppen av Geilo. Fint vær er bestilt og alt ligger til rette for en strålende festivalopplevelse med majestetiske Hallingskarvet som bakteppe, så dette vil du ikke gå glipp av!" avslutter Kjærholdt.

Naturskjønne konsertomgivelser
Kristian Brusletto Kjærholdt og Hanne Handeland gleder seg til årets festival

Geilo

I denne regionen finner du Fjell-Norges største utvalg av familieaktiviteter. Prøv nyheten Høyt & Lavt Klatrepark, familierafting i Numedalslågen, ridetur på vidda eller sykle flytsti i Geilo Sommerpark. Visste du også at med Geilo som utgangspunkt er det kort vei til fasinerende dyreopplevelser ved Langedrag Naturpark, vakre fjorder ved Flåm & Eidfjord, Rallarveien og ikke minst massevis av familievennlige fjellturer på Hardangervidda Nasjonalpark og Hallingskarvet Nasjonalpark.

Følg pressemeldinger fra Visit Geilo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Visit Geilo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Visit Geilo