DebioInfo

De nominerte til Matprisen 2020 er klare!

Matprisen løfter fram og hedrer bønder, kokker og de som bryr seg om bærekraftige måltider. Tidligere har blant andre Maaemo, Heidi Bjerkan, Matsentralen Norge, Heinrich Jung og Restaurant Kontrast vunnet priser. I dag er de nominerte til årets priser klare! Blant årets nominerte har vi Tim Wendelboe, Re-Naa, Matsjokket og Rørosmeieriet. Vinnerne vil bli offentliggjort under prisutdelingen på Facebook og Matkanalen 7. desember.
Ren Mat, nominert til Årets formidler. Foto: Andreas Kiste

Matprisen, prisutdelingen for kokker, bønder og folk som jobber for bærekraftig matproduksjon, arrangeres i år for sjuende gang! Tidligere års prisutdelinger har solgt ut utestedet Vippa, men på bakgrunn av den pågående koronapandemien trekker Matprisen i år inn i folks stuer gjennom tv-skjermen. 7. desember annonseres vinnerne av Matprisen 2020 på Matkanalen og Facebook

I tillegg til Matprisens egne priskategorier, deler vi ut stipendet til KokkeKarlas Legat. Dette stipendent deles ut til en ung kvinnelig kokk. Og som om ikke det var nok annonseres også vinneren av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris under sendingen!

I dag presenteres de nominerte i kategoriene Matprisen, Årets kjøkken, Årets storkjøkken, Årets produsent, Debioprisen, Årets formidler, Kokkeprisen og Barne- og ungdomsprisen (klikk på lenken for juryens begrunnelse - for bilder av nominerte, se lenke nedenfor).

«Dette var veldig overraskende! Jeg har ikke en gang tenkt tanken at vi kunne være nominert til en så ærefull pris. Kaffe blir ofte ikke snakket så mye om i matsammenhenger, men det er en av de største jordbruksvarene i verden, og det er dessverre alt for lite fokus på bærekraftig handel og jordbruk i kaffebransjen. Vi har som mål å kunne påvirke kaffeverden i en positiv retning, spesielt ved å gå foran med en åpen og mer rettferdig handelsmodell der bøndene også blir ivaretatt i tillegg til kvalitet og bærekraft. Siden vi kjøpte og startet vår egen kaffeplantasje i Colombia i 2015 har vi også et mål om å bevise at det er mulig å dyrke bedre og mere kaffe uten bruk av kunstgjødsel og  jordbrukskjemikalier som ødelegger jordsmonnet vårt. Vi kan nemlig ikke snakke om bærekraft dersom vi ikke tar vare på jordsmonnet og sørger for rikelig biologisk mangfold i jorda. Selv om vi enda ikke har klart å revolusjonere kaffeverden det en stor ære å bli nominert til Matprisen. Å vite at andre følger med på hva vi gjør og lar seg inspirere av vårt arbeide gir motivasjon til å fortsette å jobbe mot våre mål!», sier kaffegründeren Tim Wendelboe som er nominert til hovedprisen, Matprisen.

«Vi er vanvittig stolte og glade over nominasjonen! Dette betyr mye for oss i Horten kommune som jobber for et sunt og bærekraftig kosthold til barn og unge hver eneste dag!», jubler Linda Jakobsen, prosjektleder for HOPP-prosjektet i Horten. De er nominert til Barne- og ungdomsprisen.

«Selv om dette året har vært spesielt, har ikke betydningen av bærekraftige matsystemer blitt mindre. Klimaendringer og økologisk kollaps er fortsatt reelle utfordringer for vår eksistens. Maten vi spiser kan være nøkkelen for å møte mange av de utfordringene vi står overfor, og vi er glade for at vi i år igjen skal få hedre og fremme de som bryr seg om bærekraftige måltider - de som minsker ressursbruken, de som tar vare på det viktige jordlivet og de som sikrer lokale kretsløp», sier juryleder for Matprisen 2020 Marte von Krogh.

Årets jury består, i tillegg til Marte von Krogh, av Andreas Viestad (forfatter og matskribent), Ingrid Kleiva Møller (fagrådgiver i Framtiden i våre hender), Elise Matilde Malik (daglig leder, stiftelsen Kore), Stina Mehus (økobonde på Eiketoppenog Thomas Horne (forfatter og foredragsholder).

De nominerte til Matprisen 2020 er:

Matprisen

Dyrk framtida, Østlandet

HOPP, Vestfold og Telemark

Kompass & co, Oslo

Pressebilder av alle de nominerte finnes her (legges til fortløpende). Kreditering i filnavn.

«Volumtankegang og prisjag preger dagens matsystem, og forbrukerjournalistikken løper i mange tilfeller dagligvarebransjen ærend. Vi i Ren Mat mener at det er forskjell på pris og verdi. Vi ønsker å «grave dypere i matjorda» for å finne menneskene og historiene som går bak maten, og bidra til bevisstgjøring om hvordan vi kan produsere mat på naturens premisser og på eget ressursgrunnlag. Å bli nominert til Matprisen i kategorien årets formidler er en veldig hyggelig anerkjennelse av arbeidet vi legger ned for å gjøre forbrukerne – og oss selv – litt klokere på hvor maten kommer fra og hva som er det grønne og bærekraftige matvalget.», sier redaktør for Ren Mat, Kjersti Skar Staarvik. Ren Mat er nominert til Årets formidler.

Vinnerne av de åtte prisene vil kåres 7. desember kl. 20 på Matkanalen og på Facebook.

Les mer om juryen for Matprisen 2020 og de nominerte.

Matprisen arrangeres av Debio i samarbeid med Coop, Meny, Rema 1000, Millum, Tine, Økologisk Norge, Nores, Norges Bondelag, Økologisk.no!

Les mer om våre samarbeidspartnere her.

For mer informasjon om prisutdelingen, kontakt Kaja von Kwetzinsky-Stetzenkow, prosjektleder Matprisen

Tlf. 480 60 174 // e-post: kaja@debioinfo.no

For informasjon om nominerte, kontakt Peter Møller

Tlf. 911 35 007 // e-post: peter.moller@debioinfo.no

Ren Mat, nominert til Årets formidler. Foto: Andreas Kiste
Matsjokket, nominert til Årets formidler. Foto: NRK
Tim Wendelboe, nominert til Matprisen. Foto: Dorothee Brand
Rørosmeieriet, nominert til Årets produsent. Foto: Rørosmeieriet
Matprisens jury. Foto: Åsmund Seip/Heia Folk
Re-Naa, nominert til Årets kjøkken. Foto: Lars Petter Pettersen

Om DebioInfo

DebioInfo
Østre Blixrud vei 7
1940 Bjørkelangen

Matprisen løfter fram og hedrer bønder, kokker og mennesker som bryr seg om bærekraftige måltider. Dette gjør vi fordi måten vi produserer maten vår på, og det vi spiser, kan være nøkkelen til å møte klimautfordringene i vår tid. Vår matproduksjon må endres for å minske ressursbruken, og for å ta vare på det viktige jordlivet og sikre lokale kretsløp. Matprisen samler hele næringskjeden i matbransjen med utgangspunkt i tematikker knyttet til bærekraft og økologi.
Til grunn for Matprisen ligger konseptet Et bærekraftig måltid, og gjennom både prisutdeling og seminar skal vi hedre enkeltmennesker og virksomheter som bryr seg. Mennesker som setter økologi og bærekraft i fokus, og som bidrar til at det serveres flere bærekraftige måltider.
Et bærekraftige måltid;
  • Laget fra bunnen av
  • Med fokus grønnsaker, belgvekster og korn
  • Sesongbasert
  • Med bevisste valg av kjøtt og sjømat
  • Med fokus på å redusere matsvinn
  • Med økologiske råvarer
Matprisen ble etablert i 2014. Prisutdelingen går av stabelen for sjuende gang 7. desember i år. Matprisen eies av DebioInfo.

Følg pressemeldinger fra DebioInfo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DebioInfo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DebioInfo

Dette er de nominerte til Matprisen 2021!15.9.2021 10:58:07 CEST | Pressemelding

Matprisen har siden 2014 løftet frem og hedret bønder, kokker og andre aktører som bryr seg om bærekraftige måltider, og samler hele næringskjeden i matbransjen med utgangspunkt i tematikker knyttet til bærekraft og økologi. Blant tidligere vinnere finner du Halvar Ellingsen, Restaurant Maaemo, Restaurant Rest, Heidi Bjerkan, Geitmyra matkultursenter for barn, Heinrich Jung, NRK Matsjokket og Rørosmeieriet. En tacorestaurant, et advokatfirma og en hageentusiast kan alle vinne priser under årets prisutdeling.

De nominerte til Matprisen 2019 er klare!3.10.2019 08:30:07 CEST | Pressemelding

Matprisen løfter fram og hedrer bønder, kokker og de som bryr seg om bærekraftige måltider. Tidligere har blant annet Esben Holmboe Bang, Heidi Bjerkan, Matsentralen Norge, Lysverket og Bergsmyrene gård vunnet priser. I dag er de nominerte i kategoriene Matprisen, Årets kjøkken, Årets storkjøkken, Årets produsent, Debioprisen, Årets formidler, Kokkeprisen og Barne- og ungdomsprisen klare. Blant årets nominerte har vi Godt Brød, Hurtigruten, ArktiskMat og Under. Vinnerne vil bli offentliggjort under prisutdelingen på Vippa i Oslo 11. november.

De nominerte til Matprisen 2018 er klare!23.10.2018 09:00:00 CEST | Pressemelding

Matprisen er en hyllest til bønder, produsenter, kokker og formidlere som tenker bærekraft og miljø når de jobber med mat og deles i år ut for femte gang. Tidligere har blant annet Esben Holmboe Bang, Heidi Bjerkan, Andreas Viestad, Lysverket og Bergsmyrene gård vunnet priser. I dag er de nominerte i kategoriene Matprisen, Årets kjøkken, Årets produsent, Debioprisen, Årets formidler, Årets kokk og Barne- og ungdomsprisen klare. Thomas Valø, Restaurant Kontrast, Ben Reddik, Balholm og Geitmyra matkultursenter for barn er blant de nominerte. Vinnerne av Matprisen 2018 offentliggjøres under prisutdelingen på Vippa i Oslo 19. november.