Økt kabinfaktor og kraftig forbedring av enhetsinntekter i august

Widerøe er fornøyd med sommeren og leverer økte enhetsinntekter (yield) og økt kabinfaktor i august. Salget etter sommerferien er så langt ikke påvirket av redusert kjøpekraft. Selskapet planlegger likevel for en tøff høst og vinter, og reduserer setekapasiteten på kommersielle flygninger med 10 prosent.

Etter en tøff vår er Widerøe fornøyd med sommeren og ser en ytterligere bedring for august. Produksjonen er marginalt opp i august. Samtidig øker kabinfaktoren med 1,8 prosentpoeng. Dette kombinert med en betydelig økning av yield sammenlignet med fjoråret, er gode nyheter når sommeren skal evalueres.

Økningen av yield er kjærkomment og helt nødvendig for å kompensere for de kostnadsøkningene vi har sett det siste året, sier konsernsjef Stein Nilsen. –Sommeren gikk bra og bedre enn forventet. Det er fremdeles usikkert om det er nok til å ta oss igjennom de krevende høst og vintermånedene som ligger foran oss, fortsetter Nilsen.

Dårlig vær i sør og strålende sommervær i nord har virket positivt på tallene. Vi ser at klassiske nordnorske destinasjoner som Lofoten har gjort det svært bra i år. I tillegg har dårlig sommervær påvirket etterspørselen etter utenlandsreiser, noe Widerøes utenlandssatsinger nyter godt av. Nordmenn har prioritert flyreiser og ferie gjennom sommeren. Det er større usikkerhet knyttet til hvordan dette vil gi utslag utover høsten. Redusert kjøpekraft vil også kunne påvirke etterspørselen etter reiser, og ferie og fritidsreiser påvirkes erfaringsmessig i større grad av konjunkturer. Salgstallene etter sommerferien indikerer at nordmenn fremdeles prioriterer reiser, men vi planlegger for at etterspørselen vil påvirkes negativt utover høst og vinter, i tillegg til naturlige sesongsvingninger.

Widerøe redusert kapasiteten med cirka 10 prosent på kommersielle ruter i høst og vinter, sammenlignet med samme periode i 2022. Dette er i tråd med bransjen ellers og totalkapasiteten både innenlands og utenlands reduseres fremover.

Kapasiteten på FOT- rutene (anbudsruter) er uendret. Tilbudt kapasitet på disse rutene er definert av nåværende anbudskrav og styres av Samferdselsdepartementet.

-Mange har vendt nesen nordover og reist etter været. Det er gode nyheter for et regionalt flyselskap som flyr til noen av verdens vakreste steder langs Nord-Norgeskysten, sier konsernsjef Stein Nilsen. -Etterspørselen etter flyreiser har holdt seg overraskende stabilt gjennom sommeren og ut august. Vi er likevel realistiske og forbereder oss på at redusert kjøpekraft utover høsten vil etter hvert også påvirke etterspørselen etter flyreiser, avslutter han.

nullnull

Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.

Widerøe-konsernet eies av Flyco og Fjord1 med eierandeler på henholdsvis 66 og 34 prosent.

Solid gjennom januarstormer og tidtabeller spikret6.2.2024 08:18:16 CET | Pressemelding

*Widerøe er nå en del av Norwegiankonsernet. Transaksjonen ble gjennomført 12. januar 2024 og Widerøe vil fremover rapportere tall etter samme mal som Norwegian, men separat. Widerøe øker produksjonen med fire prosent i januar sammenlignet med 2023, samtidig som antall passasjerer øker med åtte prosent. Kabinfaktoren er fremdeles svakt stigende og er opp med tre prosentpoeng i januar. Widerøes sikringsgrad på jetfuel (FUEL HEDGE POSITIONS) er 80 prosent for 2024 og 34 prosent for 2025. Resultatet i januar bærer preg av en meget krevende værmåned med mange kanselleringer og forsinkelser. Værkanselleringer gjør at vi taper inntekter og drar på oss mye ekstrakostnader med innkvartering av kunder, alternativ transport og ombooking av kunder til andre flyselskap. Mye dårlig vær påvirker passasjertallene i januar negativt. Widerøe er fornøyd med markedet fremover. Nyttårssalget satte nye rekorder i Widerøe og reiselysten er fremdeles stor. Vi ser også at bookingmønsteret er i endring. Mens v