Nye prisrekorder på Black Friday
Både gode og mindre hyggelige prisrekorder falt under kjøpefesten i går: Aldri før har rabattnivået vært høyere på èn og samme handledag – men aldri tidligere har flere enkeltprodukter blitt satt opp i pris på Black Friday, viser ferske data fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.

-Jeg vil herved friskmelde Black Friday, som åpenbart fortsetter å levere gode handlekupp, og dermed vil fortsette å leve i beste velgående. All honnør til butikkene, som er blitt flinkere – og både tar til seg kritikken om «juksepriser», og dessuten tar inn over seg at kundene blir stadig flinkere til å følge med, sier prisekspert og daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.
-Gårsdagen hadde samlet sett det laveste prisnivået på èn enkelt handledag siden vi startet denne overvåkingen i 2015. Hvert fjerde produkt som vi overvåker, blant over 700.000 enkeltprodukter, ble satt ned i pris med 10 prosent eller mer. Men, på den andre siden av skalaen gikk 30 prosent av alle varer opp i pris i løpet av gårsdagen – også det er rekord, forteller Vittersø, og viser til en sterk økning fra 2020, da 16 prosent av varene gikk opp i pris.
Her er noen nøkkelfakta fra prisekspertens ferske Black Friday-analyse:
- Antallet produkter som gikk opp i pris (30 prosent) var nesten dobbelt så mange som i fjor.
- Færre enkeltprodukter (42 prosent) var på salg i går,enn i 2020, men til gjengjeld har det gjennomsnittlige rabattnivået på salgsvarer aldri vært høyere (25 prosent).
- Varekategorien «Skjønnhet og Helse» hadde flest produkter på salg; hele 61 prosent av produktene i denne kategorien hadde nedsatt pris.
- Ny rekord også for den gjennomsnittlige prisnedgangen på alle varer på salg i går: 6.4 prosent (4.6 prosent i 2020).
- Kategoriene «Mobiltelefoner» og «Skjønnhet og Helse» hadde den største, gjennomsnittlige prisnedgangen; 10.28 prosent.
- «Datamaskiner og Tilbehør» var kategorien med flest prisoppganger: Her gikk nesten to av tre produkter (64 prosent) opp i pris.
- Gårsdagens vinner blant kunder som jaktet gode kjøp, var Apple iPhone 13 Pro (256Gb), som ble solgt 1.000 kroner billigere enn i forrige uke.
- Apple Airpods Max har vært det mest ettertraktede enkeltproduktet under hele Black Week.
- Handlekupp som flest nordmenn jaktet på i butikkene går, var mobiltelefoner, hodetelefoner, TV’er, ytterjakker og sportsklokker.
En annen, tydelig trend i statistikken, er at færre varer ble satt opp i pris fra 1. oktober, før de ble dumpet under Black Week og på Black Friday. I år har «bare» 10 prosent av enkeltproduktene svingt slik i pris – det er nesten en halvering fra rekordåret 2019.
-Jeg tror vi kan avblåse dommedagsprofetiene om at Black Friday vil dø som handelsfenomen etter årets handleuke. Dagen er fortsatt viktig for nordmenns lommebok, og det er ingen tvil om at denne dagen fortsatt er den desidert mest gunstige å handle på gjennom hele året, hvis man er årvåken og gjør researchjobben i forkant. Den totale søketrafikken gjennom uken og i går, gir et sterkt signal om at den totale butikkhandelen rent omsetningsmessig trolig havner på nivå med toppårene 2018/2019 - kanskje til og med over, sier Are Vittersø.
- For kommentarer andre fakta om Black Friday-handelen, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.
Bildetekst: Daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge
Nøkkelord
Bilder

Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Halve Norge på ferie utenlands: Syv av 10 varer er dyrere på taxfree enn i nettbutikken17.7.2022 10:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke all shopping på taxfree-butikken er like smart i sommer, enten du er på flyplassen eller vandrer rundt på bilfergen på vei mot utlandet. I en ny pristest var nær 70 prosent av varene billigere i norske nettbutikker enn i taxfree-butikken på Oslo lufthavn og på fergen mellom Sandefjord og Strømstad.
Stor kåring: Fra null i omsetning til «Norges beste nettbutikk» på rekordtid10.12.2021 10:45:00 CET | Pressemelding
Pris- og servicebevisste nordmenn har talt: Nettapoteket «Apotera» er Norges beste nettbutikk i 2021. Nordens største netthandelsaktør, Komplett, stakk av med fire kategoriseire i Prisjakts årlige kåring av de mest fornøyde kundene.
Black Friday: Disse varene bør du se etter – og disse bør du sjekke grundig25.11.2021 18:45:00 CET | Pressemelding
Hvordan vet du om et tilbud er bra på Black Friday, eller om det har vært billigere andre tider på året? -Også i år ser vi store, tydelige svingninger i prisene i ukene før Black Friday, som gjør at ikke alle tilbud i morgen ikke kommer til å være like gode som de ser ut som, advarer prisekspert. Han deler sine beste råd før kjøpefesten.
Fersk meningsmåling: Mot ny rekord igjen, men halve Norge vil forby Black Friday20.11.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Fersk meningsmåling varsler ny besøksrekord i butikkene på Black Friday. Samtidig vil nesten annenhver nordmann over 18 år støtte et lovforslag om å forby salgsjippoet - av klimahensyn, og fordi det promoterer overforbruk.
Ingen koronakrise for startup-viljen: Disse kommunene skapte flest nye nettbutikker under pandemien19.10.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding
Også antallet nyetablerte, norske nettbutikker har boomet kraftig under korona-pandemien. Rælingen og Levanger er kommunene med flest nyregistrerte nettbutikker i fjor og hittil i år, målt mot innbyggertallet. Den aller største oppblomstringen av nye netthandlere finner vi likevel i storbyene Oslo, Bergen og Trondheim.