Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene
Rapporten, som publiseres kvartalsvis av pris- og produktsammenligningstjenssten Prisjakt, viser nemlig at den gjennomsnittlige nordmann forventes å bruke 15.320,- kroner på shopping i det kommende kvartalet. Dette er en økning på 30 prosent sammenlignet med det første kvartalet, og 28 prosent mer enn det som forventes å bli brukt i nabolandet Sverige.
-Det er ikke overraskende at nordmenn kommer til å bruke mer enn svenskene. Våre analyser at gjennomsnittslønnen i Norge er 43 prosent høyere enn i Sverige, sier daglig leder Christoffer Reina i Prisjakt.
Prisene på varer i Norge er også høyere enn i Sverige. Prisjakt har undersøkt gjennomsnittsprisene innen 10 forskjellige produktkategorier, og konklusjonen er at prisene i gjennomsnitt var 13 prosent høyere i Norge sammenlignet med i Sverige.
En gjennomsnittlig TV koster for eksempel i gjennomsnitt 11 prosent mer i Norge: 15.819,- norske kroner i Sverige og 17.508,- norske kroner i Norge*.
Forbrukerkompasset ser også på hva nordmenn planlegger å handle i kommende kvartal: Mer enn hver annen nordmann (55 %), planlegger å handle innen kategorien mote, klær og tilbehør – hele fem prosentpoeng mer enn kvartalet før. Andre populære kategorier der mange skal handle, er sport og fritid (39 %), skjønnhet og helse (32 %) og bøker og media (28 %).
Men tross økt budsjett og kjøpekraft mener Reina at fremtidsutsiktene ikke bare er positive:
-Økt kjøpekraft er gode nyheter for handelen, men inflasjonen skaper utfordringer for butikkene. For eksempel økte inflasjonen for klær og sko med 5,7 % i mars 2023, og mange kan få en ubehagelig overraskelse når renten øker i mai. Dette kan påvirke veksten midtveis i kvartalet, sier Christoffer Reina.
- Ifølge SSB er gjennomsnittslønnen i Norge 53.150 NOK. Ifølge SCB er gjennomsnittslønnen i Sverige 37 100 SEK (37 299 NOK).
- Så mye oppgir forbrukere at de vil bruke på shopping i Q2 2023: Norge: 15.320 norske krone, Sverige: 11.950 norske kroner, Finland: 8.258 norske kroner.
Link til Forbrukerkompasset finner du her.
Kontaktinformasjon: Christoffer Reina, telefon 975 82 879.
Bilder
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.
Ny studie: Tusenlapper å spare i strøm på å kjøpe energieffektive hvitevarer21.9.2022 07:30:00 CEST | Pressemelding
Med dagen høye strømpriser kan det bli dyrt å kun jakte på laveste pris når du kjøper hvitevarer og andre produkter som bruker mye strøm, uansett hvilken strømregion du bor i, viser fersk studie fra Prisjakt og Strøm.no.