Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene

Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Christoffer Reina

Rapporten, som publiseres kvartalsvis av pris- og produktsammenligningstjenssten Prisjakt, viser nemlig at den gjennomsnittlige nordmann forventes å bruke 15.320,- kroner på shopping i det kommende kvartalet. Dette er en økning på 30 prosent sammenlignet med det første kvartalet, og 28 prosent mer enn det som forventes å bli brukt i nabolandet Sverige.

-Det er ikke overraskende at nordmenn kommer til å bruke mer enn svenskene. Våre analyser at gjennomsnittslønnen i Norge er 43 prosent høyere enn i Sverige, sier daglig leder Christoffer Reina i Prisjakt.

Prisene på varer i Norge er også høyere enn i Sverige. Prisjakt har undersøkt gjennomsnittsprisene innen 10 forskjellige produktkategorier, og konklusjonen er at prisene i gjennomsnitt var 13 prosent høyere i Norge sammenlignet med i Sverige.

En gjennomsnittlig TV koster for eksempel i gjennomsnitt 11 prosent mer i Norge: 15.819,- norske kroner i Sverige og 17.508,- norske kroner i Norge*.

Forbrukerkompasset ser også på hva nordmenn planlegger å handle i kommende kvartal: Mer enn hver annen nordmann (55 %), planlegger å handle innen kategorien mote, klær og tilbehør – hele fem prosentpoeng mer enn kvartalet før. Andre populære kategorier der mange skal handle, er sport og fritid (39 %), skjønnhet og helse (32 %) og bøker og media (28 %).

Men tross økt budsjett og kjøpekraft mener Reina at fremtidsutsiktene ikke bare er positive:

-Økt kjøpekraft er gode nyheter for handelen, men inflasjonen skaper utfordringer for butikkene. For eksempel økte inflasjonen for klær og sko med 5,7 % i mars 2023, og mange kan få en ubehagelig overraskelse når renten øker i mai. Dette kan påvirke veksten midtveis i kvartalet, sier Christoffer Reina.

• Ifølge SSB er gjennomsnittslønnen i Norge 53.150 NOK. Ifølge SCB er gjennomsnittslønnen i Sverige 37 100 SEK (37 299 NOK).
  • Så mye oppgir forbrukere at de vil bruke på shopping i Q2 2023: Norge: 15.320 norske krone, Sverige: 11.950 norske kroner, Finland: 8.258 norske kroner.

Link til Forbrukerkompasset finner du her.

Kontaktinformasjon: Christoffer Reina, telefon 975 82 879.

Christoffer Reina

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.