Stor pristest knuser taxfree-myten

Del
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Christoffer Reina
Christoffer Reina

-70 prosent av de 1668 produktene vi prissjekket blant utvalget i butikken på Norges største flyplass, drevet av Travel Retail Norway, var billigere å kjøpe online i Norge. Hos fergerederiet Color Line fant vi 339 direkte sammenlignbare produkter, og her var 58 prosent billigere i norske nettbutikker, forteller daglig leder Christoffer Reina hos Prisjakt.no.

I juni sjekket pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt prisene på mer enn 2000 produkter i norske nettbutikker, varer som også enten selges i butikken avgangshallen for utenlandsreiser på Oslo Lufthavn, eller ombord i Color Lines utenlandsferger. Pristesten fokuserte på noen av de største og mest populære varekategoriene for nordmenn på vei til utlandet; parfyme, skjønnhet- og velværeprodukter, samt solbriller.

-Mange av oss legger igjen vår økonomiske sans ved grensen, og vandrer gjennom taxfreebutikken i modus om at «alt er billigere» - blant annet fordi man forlater norsk territorium og dermed slipper momsen når man handler. Vår pristest viser at man må lete grundig og smart for å spare penger i taxfreebutikken, da flertallet av varer da vi sjekket faktisk var billigere å kjøpe i en norsk nettbutikk. Konklusjonen styrker funnene fra tilsvarende undersøkelser vi har gjort tidligere år, men da har vareutvalget vært mer begrenset, sier Christoffer Reina.

  • Av 1668 taxfree-varer, som ble sjekket på Oslo Lufthavn 9. juni, ble 1167 produkter (70%) solgt billigere i en norsk nettbutikk den samme dag. 438 produkter (26,2%) var billigere å kjøpe på «Avgang utland».
  • Hos Color Line fant prisjegerne 339 produkter som også ble solgt i en norsk nettbutikk samme dag. 198 produkter (58%) var billigere hos Prisjakts nettsøketjeneste, mens 129 produkter (38%) var billigere å kjøpe ombord.
  • Testens desiderte prisvinner var parfymen Chanel Chance Eau Tendre (100 ml), som var hele 2.866 kroner billiger ombord hos Color Line enn i nettbutikken.
  • Det beste priskuppet på Oslo lufthavn dameparfymen Valentino Born in Roma Donna Intense 100 ml, som var hele 1873 kroner billigere i avgangshallen.
  • Kategorien «Solbriller» utmerker seg som klart billigere å handle på nett enn i taxfreebutikken, selv om et finnes unntak. Undersøkelsen avdekket at en rekke Oakley-modeller var over 900 kroner billigere å handle på nett.

-Er du smart, og vet hva du er på jakt etter, kan du spare hele fly- eller fergereisen - og vel så det - på å gjøre research før du reiser. For det et gjelder å ikke la seg blende av taxfree-plakatene i denne prisjungelen når du først står i butikken, disse gir et massivt inntrykk av at kuppene står i kø når du drar kortet i taxfreebutikken, fortsetter Christoffer Reina.

Han trekker spesielt frem Color Lines egen prisliste i kundeavisen, som sammenligner med såkalt «Veiledende pris i Norge», og samtidig forteller hva du kan spare på hver enkelt vare ved å handle ombord.

-Her skapes det inntrykk av at det er penger å spare på nær sagt samtlige produkter i fergenes taxfree-butikker. Vår test viser at dette definitivt ikke stemmer. Andre får vurdere om dette er i tråd med regelverket for prismarkedsføring, men særlig opplysende er det ikke for forbrukeren, sier Christoffer Reina.

Bildetekst: Christoffer Reina i Prisjakt har gjennomført Norges største pristest av utvalgte taxfreevarer.

 

  • For flere kommentarer eller mer informasjon om undersøkelsen, kontakt gjerne Christoffer Reina på telefon 975 82 879

Slik er pristesten gjennomført:

  • Prisene på varer i Travel Retail Norways taxfreebutikk på Gardermoen ligger åpent tilgjengelige på nett, og ble 13. juni sammenlignet med prisen på tilsvarende produkter som selges i norske nettbutikker, og som fremkommer ved søk på Prisjakt.no.
  • Alle sammenlignbare produkter (1668) ble deretter manuelt dobbeltsjekket, for å sikre at produkt, størrelse, mengde og antall enheter i pakken var like.
  • Resultatet av denne pristesten ligger her:

o   https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JPR9oWaP2_YWKp_bJfOjx-6YE41yXpLHRhzSFfXxDtM/edit#gid=508740416

  • Prisene hos Color Line er hentet fra prislisten i rederiets kundeavis (04.05-14.06.23). Her ble direkte sammenlignbare produkter (339) ble manuelt pristestet på Prisjakts egen pris- og produktsammenligningstjeneste 13. juni.
  • Resultatet av denne pristesten ligger her:

o   https://docs.google.com/spreadsheets/d/16cImIZYoHLaUEzwY8nNFpDZdeTmqnR-HU01LhERllZ4/edit#gid=133193602

o   Link til Color Lines kundeavis TAXFREE-magasinet.

  • Produktene er valgt fra en liste over de mest populære varekategoriene hos Prisjakt, innenfor følgende varekategorier: Solprodukter, deodoranter, hudpleie, parfyme, hårprodukter, makeup, og solbriller.
  • I denne testen er det kun sjekket priser hos norske nettbutikker – det vil si nettbutikker med norsk organisasjonsnummer, og som må være MVA-registrert i Norge, men de kan ha kontor i et annet land.
  • Merk (1) at det tas forbehold om nye kampanjetilbud og andre endringer i prisbildet, som kan påvirke øyeblikksbildet av de ulike prisene.
  • Merk (2) også at i noen nettbutikker kommer frakt i tillegg, som gjør at prisbildet kan forandre seg.

Kilde: Prisjakt.no

Bilder

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no



Om Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.

 

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye