Stor pristest knuser taxfree-myten
-70 prosent av de 1668 produktene vi prissjekket blant utvalget i butikken på Norges største flyplass, drevet av Travel Retail Norway, var billigere å kjøpe online i Norge. Hos fergerederiet Color Line fant vi 339 direkte sammenlignbare produkter, og her var 58 prosent billigere i norske nettbutikker, forteller daglig leder Christoffer Reina hos Prisjakt.no.
I juni sjekket pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt prisene på mer enn 2000 produkter i norske nettbutikker, varer som også enten selges i butikken avgangshallen for utenlandsreiser på Oslo Lufthavn, eller ombord i Color Lines utenlandsferger. Pristesten fokuserte på noen av de største og mest populære varekategoriene for nordmenn på vei til utlandet; parfyme, skjønnhet- og velværeprodukter, samt solbriller.
-Mange av oss legger igjen vår økonomiske sans ved grensen, og vandrer gjennom taxfreebutikken i modus om at «alt er billigere» - blant annet fordi man forlater norsk territorium og dermed slipper momsen når man handler. Vår pristest viser at man må lete grundig og smart for å spare penger i taxfreebutikken, da flertallet av varer da vi sjekket faktisk var billigere å kjøpe i en norsk nettbutikk. Konklusjonen styrker funnene fra tilsvarende undersøkelser vi har gjort tidligere år, men da har vareutvalget vært mer begrenset, sier Christoffer Reina.
- Av 1668 taxfree-varer, som ble sjekket på Oslo Lufthavn 9. juni, ble 1167 produkter (70%) solgt billigere i en norsk nettbutikk den samme dag. 438 produkter (26,2%) var billigere å kjøpe på «Avgang utland».
- Hos Color Line fant prisjegerne 339 produkter som også ble solgt i en norsk nettbutikk samme dag. 198 produkter (58%) var billigere hos Prisjakts nettsøketjeneste, mens 129 produkter (38%) var billigere å kjøpe ombord.
- Testens desiderte prisvinner var parfymen Chanel Chance Eau Tendre (100 ml), som var hele 2.866 kroner billiger ombord hos Color Line enn i nettbutikken.
- Det beste priskuppet på Oslo lufthavn dameparfymen Valentino Born in Roma Donna Intense 100 ml, som var hele 1873 kroner billigere i avgangshallen.
- Kategorien «Solbriller» utmerker seg som klart billigere å handle på nett enn i taxfreebutikken, selv om et finnes unntak. Undersøkelsen avdekket at en rekke Oakley-modeller var over 900 kroner billigere å handle på nett.
-Er du smart, og vet hva du er på jakt etter, kan du spare hele fly- eller fergereisen - og vel så det - på å gjøre research før du reiser. For det et gjelder å ikke la seg blende av taxfree-plakatene i denne prisjungelen når du først står i butikken, disse gir et massivt inntrykk av at kuppene står i kø når du drar kortet i taxfreebutikken, fortsetter Christoffer Reina.
Han trekker spesielt frem Color Lines egen prisliste i kundeavisen, som sammenligner med såkalt «Veiledende pris i Norge», og samtidig forteller hva du kan spare på hver enkelt vare ved å handle ombord.
-Her skapes det inntrykk av at det er penger å spare på nær sagt samtlige produkter i fergenes taxfree-butikker. Vår test viser at dette definitivt ikke stemmer. Andre får vurdere om dette er i tråd med regelverket for prismarkedsføring, men særlig opplysende er det ikke for forbrukeren, sier Christoffer Reina.
Bildetekst: Christoffer Reina i Prisjakt har gjennomført Norges største pristest av utvalgte taxfreevarer.
- For flere kommentarer eller mer informasjon om undersøkelsen, kontakt gjerne Christoffer Reina på telefon 975 82 879
Slik er pristesten gjennomført:
- Prisene på varer i Travel Retail Norways taxfreebutikk på Gardermoen ligger åpent tilgjengelige på nett, og ble 13. juni sammenlignet med prisen på tilsvarende produkter som selges i norske nettbutikker, og som fremkommer ved søk på Prisjakt.no.
- Alle sammenlignbare produkter (1668) ble deretter manuelt dobbeltsjekket, for å sikre at produkt, størrelse, mengde og antall enheter i pakken var like.
- Resultatet av denne pristesten ligger her:
- Prisene hos Color Line er hentet fra prislisten i rederiets kundeavis (04.05-14.06.23). Her ble direkte sammenlignbare produkter (339) ble manuelt pristestet på Prisjakts egen pris- og produktsammenligningstjeneste 13. juni.
- Resultatet av denne pristesten ligger her:
o Link til Color Lines kundeavis TAXFREE-magasinet.
- Produktene er valgt fra en liste over de mest populære varekategoriene hos Prisjakt, innenfor følgende varekategorier: Solprodukter, deodoranter, hudpleie, parfyme, hårprodukter, makeup, og solbriller.
- I denne testen er det kun sjekket priser hos norske nettbutikker – det vil si nettbutikker med norsk organisasjonsnummer, og som må være MVA-registrert i Norge, men de kan ha kontor i et annet land.
- Merk (1) at det tas forbehold om nye kampanjetilbud og andre endringer i prisbildet, som kan påvirke øyeblikksbildet av de ulike prisene.
- Merk (2) også at i noen nettbutikker kommer frakt i tillegg, som gjør at prisbildet kan forandre seg.
Kilde: Prisjakt.no
Bilder
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.
Ny studie: Tusenlapper å spare i strøm på å kjøpe energieffektive hvitevarer21.9.2022 07:30:00 CEST | Pressemelding
Med dagen høye strømpriser kan det bli dyrt å kun jakte på laveste pris når du kjøper hvitevarer og andre produkter som bruker mye strøm, uansett hvilken strømregion du bor i, viser fersk studie fra Prisjakt og Strøm.no.