Stor pristest knuser taxfree-myten

Del
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Christoffer Reina
Christoffer Reina

-70 prosent av de 1668 produktene vi prissjekket blant utvalget i butikken på Norges største flyplass, drevet av Travel Retail Norway, var billigere å kjøpe online i Norge. Hos fergerederiet Color Line fant vi 339 direkte sammenlignbare produkter, og her var 58 prosent billigere i norske nettbutikker, forteller daglig leder Christoffer Reina hos Prisjakt.no.

I juni sjekket pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt prisene på mer enn 2000 produkter i norske nettbutikker, varer som også enten selges i butikken avgangshallen for utenlandsreiser på Oslo Lufthavn, eller ombord i Color Lines utenlandsferger. Pristesten fokuserte på noen av de største og mest populære varekategoriene for nordmenn på vei til utlandet; parfyme, skjønnhet- og velværeprodukter, samt solbriller.

-Mange av oss legger igjen vår økonomiske sans ved grensen, og vandrer gjennom taxfreebutikken i modus om at «alt er billigere» - blant annet fordi man forlater norsk territorium og dermed slipper momsen når man handler. Vår pristest viser at man må lete grundig og smart for å spare penger i taxfreebutikken, da flertallet av varer da vi sjekket faktisk var billigere å kjøpe i en norsk nettbutikk. Konklusjonen styrker funnene fra tilsvarende undersøkelser vi har gjort tidligere år, men da har vareutvalget vært mer begrenset, sier Christoffer Reina.

  • Av 1668 taxfree-varer, som ble sjekket på Oslo Lufthavn 9. juni, ble 1167 produkter (70%) solgt billigere i en norsk nettbutikk den samme dag. 438 produkter (26,2%) var billigere å kjøpe på «Avgang utland».
  • Hos Color Line fant prisjegerne 339 produkter som også ble solgt i en norsk nettbutikk samme dag. 198 produkter (58%) var billigere hos Prisjakts nettsøketjeneste, mens 129 produkter (38%) var billigere å kjøpe ombord.
  • Testens desiderte prisvinner var parfymen Chanel Chance Eau Tendre (100 ml), som var hele 2.866 kroner billiger ombord hos Color Line enn i nettbutikken.
  • Det beste priskuppet på Oslo lufthavn dameparfymen Valentino Born in Roma Donna Intense 100 ml, som var hele 1873 kroner billigere i avgangshallen.
  • Kategorien «Solbriller» utmerker seg som klart billigere å handle på nett enn i taxfreebutikken, selv om et finnes unntak. Undersøkelsen avdekket at en rekke Oakley-modeller var over 900 kroner billigere å handle på nett.

-Er du smart, og vet hva du er på jakt etter, kan du spare hele fly- eller fergereisen - og vel så det - på å gjøre research før du reiser. For det et gjelder å ikke la seg blende av taxfree-plakatene i denne prisjungelen når du først står i butikken, disse gir et massivt inntrykk av at kuppene står i kø når du drar kortet i taxfreebutikken, fortsetter Christoffer Reina.

Han trekker spesielt frem Color Lines egen prisliste i kundeavisen, som sammenligner med såkalt «Veiledende pris i Norge», og samtidig forteller hva du kan spare på hver enkelt vare ved å handle ombord.

-Her skapes det inntrykk av at det er penger å spare på nær sagt samtlige produkter i fergenes taxfree-butikker. Vår test viser at dette definitivt ikke stemmer. Andre får vurdere om dette er i tråd med regelverket for prismarkedsføring, men særlig opplysende er det ikke for forbrukeren, sier Christoffer Reina.

Bildetekst: Christoffer Reina i Prisjakt har gjennomført Norges største pristest av utvalgte taxfreevarer.

 

  • For flere kommentarer eller mer informasjon om undersøkelsen, kontakt gjerne Christoffer Reina på telefon 975 82 879

Slik er pristesten gjennomført:

  • Prisene på varer i Travel Retail Norways taxfreebutikk på Gardermoen ligger åpent tilgjengelige på nett, og ble 13. juni sammenlignet med prisen på tilsvarende produkter som selges i norske nettbutikker, og som fremkommer ved søk på Prisjakt.no.
  • Alle sammenlignbare produkter (1668) ble deretter manuelt dobbeltsjekket, for å sikre at produkt, størrelse, mengde og antall enheter i pakken var like.
  • Resultatet av denne pristesten ligger her:

o   https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JPR9oWaP2_YWKp_bJfOjx-6YE41yXpLHRhzSFfXxDtM/edit#gid=508740416

  • Prisene hos Color Line er hentet fra prislisten i rederiets kundeavis (04.05-14.06.23). Her ble direkte sammenlignbare produkter (339) ble manuelt pristestet på Prisjakts egen pris- og produktsammenligningstjeneste 13. juni.
  • Resultatet av denne pristesten ligger her:

o   https://docs.google.com/spreadsheets/d/16cImIZYoHLaUEzwY8nNFpDZdeTmqnR-HU01LhERllZ4/edit#gid=133193602

o   Link til Color Lines kundeavis TAXFREE-magasinet.

  • Produktene er valgt fra en liste over de mest populære varekategoriene hos Prisjakt, innenfor følgende varekategorier: Solprodukter, deodoranter, hudpleie, parfyme, hårprodukter, makeup, og solbriller.
  • I denne testen er det kun sjekket priser hos norske nettbutikker – det vil si nettbutikker med norsk organisasjonsnummer, og som må være MVA-registrert i Norge, men de kan ha kontor i et annet land.
  • Merk (1) at det tas forbehold om nye kampanjetilbud og andre endringer i prisbildet, som kan påvirke øyeblikksbildet av de ulike prisene.
  • Merk (2) også at i noen nettbutikker kommer frakt i tillegg, som gjør at prisbildet kan forandre seg.

Kilde: Prisjakt.no

Bilder

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no



Om Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.

 

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye