Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på
-Vi er en smule overrasket når vi dykker ned i prisstatistikken fra i går. På forhånd var det spådd en kjøpefest på Black Friday, med ekstremt lave rabatter, hovedsakelig grunnet høye varelagre og lavere kjøpekraft hos kundene. Den spådommen innfridde bare delvis. Vi forventet flere og større, gode tilbud – det innfridde ikke, sier prisekspert Christoffer Reina i pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.
-På den positive siden hadde omtrent hvert fjerde av de 900.000 varene vi overvåker i sanntid sin laveste pris på året i går. Snittrabatten på disse var imidlertid lavere enn i fjor (10%), og over halvparten av produktene (57%) hadde en høyere pris på Black Friday enn tidligere i år. Andelen tilbud som økte i pris inntil 30 dager før sammenligningsprisen ble satt, for deretter å bli redusert på Black Friday, var også vesentlig høyere enn i fjor (12% mot 7% i -21), sier han.
Her er noen shoppingfakta fra Black Friday 2022:
- Andel tilbud med årets laveste pris på Black Friday: 24% (2021: 17%)
- Snittrabatt på tilbud som hadde laveste pris på Black Friday: 10% (2021: 12%)
- Andel tilbud med høyere pris på Black Friday sammenlignet med resten av året: 57% (2021: 52%)
- Andel varer som steg i pris inntil 30 dager før sammenligningsprisen skulle settes, for så å senkes på Black Friday: 12% (7% i 2021).
- Gårsdagens mest populære produkter («klikk til butikk»): Samsung Neo QLED 85»/ 8K Smart TV TV, Sony PlayStation 5 (PS5) ogApple iPhone 14 5G/128GB
- Tidspunkt på døgnet med størst trafikk: 09.00-10.00.
- Varekategorier med de beste, reelle tilbudene: Toalettmapper (-36%), Golfsko (-28%), Arbeidsjakker (-28%), Frysebokser (-25%).
- Tidspunkt på døgnet med størst trafikk: 09.00-10.00.
-Under Black Week har vi sett flere prognoser som indikerer lavere totalomsetning i går. Det støttes av vår landsdekkende meningsmåling fra november, der majoriteten av de spurte planla å bruke 500 kroner mindre på Black Friday-handel, sammenlignet med fjoråret. Men en positiv konsekvens av at nordmenn holder hardere på lommeboken, sammenholdt med en iboende skepsis til om rabattene er ekte, er at de har blitt flinkere til å sjekke prisene. Trafikken på vår sammenligningstjeneste har aldri vært høyere enn nå i november, sier Christoffer Reina.
For mer prisfakta eller ytterligere kommentarer, kontakt gjerne Christoffer Reina på telefon 975 82 879.
Bilder
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.
Ny studie: Tusenlapper å spare i strøm på å kjøpe energieffektive hvitevarer21.9.2022 07:30:00 CEST | Pressemelding
Med dagen høye strømpriser kan det bli dyrt å kun jakte på laveste pris når du kjøper hvitevarer og andre produkter som bruker mye strøm, uansett hvilken strømregion du bor i, viser fersk studie fra Prisjakt og Strøm.no.