Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»
-Vi tror det blir noen færre rabatter i år, men det gjennomsnittlige rabattnivået er fortsatt høyt dagen før dagen, sier Norgessjef Christoffer Reina i pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt. Han er optimist på vegne av de som jakter på gode knallkjøp i morgen, men advarer de som ikke sjekker prishistorikken før de handler.
-I morgen, fredag, vandrer vi inn i den tetteste og mest uoversiktelige prisjungelen på året. For veldig mange er Black Friday den klart billigste dagen i året å handle på, men for mange gjelder det også å være forsiktige. Vi har registrert mange eksempler på Black Friday-dealer som har økt i pris i løpet av høsten. Dermed blir ikke kjøpet så godt, selv om rabattsatsen er høy. Hvis du skal handle i morgen er det ekstra viktig å undersøke hva prisen på varen har vært tidligere, sier Reina.
10 prosent av alle tilbudene har økt i pris
Basert på sin overvåking av sanntidspriser fra over 900.000 varer i nettbutikkene anslår Prisjakt at 10 så mye som prosent av tilbudene i morgen har økt i pris før den lovpålagte sammenligningsprisen ble satt, for deretter å bli satt ned under Black Week-salget.
-Å heve prisene før dette salget, for så å rabattere er relativt vanlig, og ikke nødvendigvis ulovlig. Det er derimot viktig for forbrukerne å ha kontroll på dette, fordi Black Friday-tilbudet er ikke alltid er så godt som du tror, sier Reina. Han tror at morgendagens gjennomsnittlige rabattnivå vil ligge på 14 prosent.
Færre, men fortsatt høye rabatter
Den ferske analysen, dagen før dagen, viser følgende hovedtendenser:
- Morgendagen byr på noen færre, men fortsatt stor, rabattsatser, sammenlignet med de to siste årene. Gode muligheter for gode kjøp.
- Den forventede, gjennomsnittlige rabatten på Black Friday er på 14 prosent (12 prosent i 2021). Snittrabatten så langt i Black Week er på 11 prosent.
- Andelen prisøkninger i forkant har aldri vært høyere: 30 prosent av varene har gått opp i pris siden 1. oktober (23 prosent i 2021). 12 prosent av varene har økt med mer enn 10 prosent i pris.
- 10 prosent av alle tilbudene økte i pris 30 dager før sammenligningsprisen ble satt, for deretter å bli redusert under Black Week i år. På årets Black Friday isolert forventes denne andelen å ligge på samme nivå. Dette er noe høyere enn i fjor, da 7 prosent av varene økte, for så å bli redusert.
-Det betyr at veldig mange av tilbudene som markedsføres på Black Friday har vært billigere eller like billige andre tider på året, eller i måneden før Black Friday. Et godt eksempel er en Justerbar Kettlebell, som kostet 1570 kroner for 30 dager siden. Så ble prisen hevet til 2175 kroner, før produktet kom på tilbud under Black Week til 2075 kroner, forteller Reina.
-For bedre kjøpsbeslutninger er mine hovedråde som alltid: Bruk tid, planlegg kjøpene og bruk en sammenligningstjeneste til å sjekke prishistorikken, sier Christoffer Reina.
Størst og mindre sjanser for gode kjøp
I følgende varekategorier er rabattene høyere under årets Black Week, sammenlignet med fjoråret. Her er det store sjanser for å gjøre gode kjøp i morgen (gjennomsnittsrabatt på tilbudet tirsdag 22.11.22 i Black Week).
- Innendørs treningssko: 24%
- PlayStation 4-spill: 23%
- Fritidsbukser og skallbukser: 18%
- Mellomlag: 16%
- Jakker: 15%
- LEGO: 15%
- Skihjelmer: 13%
- Ryggsekker: 13%
- Senger: 11%
- Jakker for barn: 10%
I følgende kategorier er det mindre sannsynlighet for å finne store, reelle rabatter (..men ikke glem at det finnes unntak hvis man gjør sin research):
- Vegglamper: 8%
- Hårstyling: 8%
- Sjampo: 7%
- Solid State-disker (SSD): 6%
- Vinterdekk: 5%
For mer innsikt eller kommentarer, kontakt gjerne Christoffer Reina på telefon 975 82 879.
(Her finner du Prisjakt Black Friday-rapport fra 10. november, basert på en fersk spørreundersøkelsen fra Opinion).
Nøkkelord
Bilder
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.
Ny studie: Tusenlapper å spare i strøm på å kjøpe energieffektive hvitevarer21.9.2022 07:30:00 CEST | Pressemelding
Med dagen høye strømpriser kan det bli dyrt å kun jakte på laveste pris når du kjøper hvitevarer og andre produkter som bruker mye strøm, uansett hvilken strømregion du bor i, viser fersk studie fra Prisjakt og Strøm.no.