Tre av fire taxfreevarer er dyrere enn på nett: – Du kan bli flådd

Del

Deodorant, parfyme, solkrem og solbriller er klassiske taxfree-kjøp. Ifølge en fersk prisanalyse fra Prisjakt er 74 prosent  av varene dyrere i avgangshallen på Gardermoen enn i norske nettbutikker. I snitt er prisene 19 prosent høyere, og enkelte forskjeller er rett og slett ekstreme.

Forbrukeranalytiker Isabella Ahmadi i Prisjakt advarer mot dyre taxfreepriser. -Du kan bli flådd dersom du ikke sammenligner priser før du handler, sier hun.
Forbrukeranalytiker Isabella Ahmadi i Prisjakt advarer mot dyre taxfreepriser. -Du kan bli flådd dersom du ikke sammenligner priser før du handler, sier hun.

–På vei til ferie eller forretningsreise kobler mange ut den økonomiske sansen og blir lettlurte. Mange reisende antar at taxfree betyr billig. Men det er en overhengende risiko for å betale overpris på flyplassen, sier Isabella Ahmadi, forbrukeranalytiker i Prisjakt.

Undersøkelsen:

Prisjakt gjennomførte pristesten 17. juni 2025 og sammenlignet 1 366 produkter innen kategoriene parfyme, sminke, hud- og hårpleie, solkremer og solbriller. 

  • 1017 produkter (74 prosent) var billigere i norske nettbutikker.

  • 339 produkter hadde lavere pris i taxfreebutikken.

  • Kun 10 produkter hadde lik pris.

  • I snitt var varene 19 prosent dyrere enn online.

  • Flere varer var opp mot eller over 1 000 kroner dyrere på flyplassen.

– Det groveste eksempelet var nattkremen Shiseido Future Solution LX Night Cream som kostet 1 551 kroner mer på Gardermoen enn laveste pris på nett. Vi fant også en rekke hudpleieprodukter og parfymer som var mellom 1 000 og 1 300 kroner dyrere, sier Isabella Ahmadi. Målt i prosent koster flertallet av varene det dobbelte i taxfreebutikken, sammenlignet med onblinepriser.

Dyreste taxfree-kategorier:

  • Serum: I gjennomsnitt 24 % dyrere enn på nett.

  • Solkremer: 23 % dyrere.

  • Parfyme: 23 % dyrere.

Flyplassens beste tilbud:

  • Sensai Ultimate Eye Cream 15 ml Crème Riche 50 ml og Estée Lauder Re-Nutriv Ultimate Diamond Transformative Brilliance Serum - henholdsvis 560 og 531 kroner å spare sammenlignet med laveste nettpris.

Høyere prisvekst

I analysen har Prisjakt også regnet seg frem til en betydelig høyere prisvekst på taxfreevarer enn på nett. Taxfreevarene hadde en samlet prisvekst på 13.01 % fra 2023 til 2025, mens produktene du handler online gjennomsnittlig hadde vokst under halvparten, 6.33%.

– Mange tror at varer under taxfree-paraplyen automatisk er rimeligere på grunn av fjernede skatter og avgifter. Men det er opp til butikkene om de vil dele denne fordelen med kundene, eller beholde marginen selv. Nettbutikker har langt lavere kostnader enn en fysisk butikk på flyplassen. Det gir dem mulighet til å tilby lavere priser, inkludert frakt og angrefrist, forklarer Ahmadi.

– Den eneste sikre måten å vite om du gjør et godt kjøp, er å sammenligne med nettbutikker før du handler, spesielt siden prisene kan variere fra dag til dag, sier Isabella Ahmadi.

For flere kommentarer eller tilgang på hele prisanalysen, kontakt gjerne Isabella Ahmadi på telefon +46 73 800 59 58.

Nøkkelord

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye