Black Friday-rekorder: Hvert sjette tilbud var «lurepris»
Tvilsom rekord under gårsdagens Black Friday-handel. Priskuppene var flere enn på mange år, men ifølge forbrukerportalen Prisjakt var så mye som hvert sjette tilbud i nettbutikkene et «luretilbud». Rabattnivået var også rekordlavt.
-Konklusjonen fra gårsdagens høytidsdag for netthandelen er at det er mye å glede seg over, men mye som fortsatt skaper bekymring. Mange butikker sine ville vesten-prising var dessverre på et slikt nivå at jeg forventer at Forbrukertilsynet og ansvarlige politikere nå tar affære på vegne av alle oss forbrukere, sier Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt.
-Dårlig tilbud
Øverst i forbrukerportalens døgnferske statistikk fra gårsdagens Black Friday-shopping, troner en tvilsom rekord i antall «lurepriser», altså varer som økte i pris 30 dager før Black Friday, for så å bli presentert som et godt tilbud med høye rabattsatser. I følge Prisjakt-sjefen var hele 15,9 prosent av gårsdagens tilbud et salgsfremstøt som potensielt bryter med loven om prismarkedsføring.
-Da snakker vi om 445 000 produkter i norske nettbutikker som egentlig var et dårlig kjøp på Black Friday. Her ligger vi dessverre langt over Sverige og Finland, som har det samme lovverket, men der handelsstanden tydeligvis har en mer lydhør tilnærming til markedsføringen for å ta vare på kundene, sier Reina.
I den positive enden av skalaen: Flere varer – nesten 470 000 produkter o norske nettbutikker – noterte årets laveste pris under Black Friday.
Lavere rabattnivå
Snittrabatten på alle salgene søketjenesten overvåket i går gikk kraftig ned målt mot fjoråret. Tallet har skrumpet fra 16 prosent gjennomsnittlig rabatt i 2022 til bare 5,9 prosent gjennomsnittlig rabatt i går. Totalt ble det registrert 540 000 tilbud på selve Black Friday som hadde lavest pris de siste 30 dagene.
Mer enn to millioner priser - 28 prosent av alle de 7.1 millioner prisene som tjenesten overvåker - hadde årets bunnivå på Black Friday. Dette er en klar forbedring fra fjorårets andel som lå på 20 prosent.
Vinnere og tapere
Her er noen flere fakta fra Prisjakts ferske Black Friday-analyse:
- Ny rekord i antall «klikk-til-butikk» hos søketjenesten, som indikerer økning i kjøpsaktivitet hos netthandelen denne dagen.
- Tidspunkt på døgnet med høyest kjøpsinteresse i norske nettbutikker: Kl. 09-10.
- Varekategorier med mest prisnedgang (snittrabatt i parentes): Sexleker, undertøy og kostymer (-28%), snowboard-bindinger (-25%), treningsbukser (-22%), Playstation 5-spill (-20%)
- Varekategorier med størst prisoppgang: Armbåndsur (+13%), Parfymer (+12%), Harddisker (+8%).
- Mest populære produkt i går: Roborock S8 MaxV Ultra
- Antall produkter som i går hadde sin høyeste pris fra 1. januar til i går: 3.6 millioner priser (51%)
-Dessverre kommer vi nå ikke unna at Forbrukertilsynet og ansvarlige politikere må ta disse harde fakta på alvor, og stramme inn prisloven slik at butikkene får et trangere handlingsrom for å forvirre kundene, sier Christoffer Reina.
For ytterligere kommentarer eller mer Black Friday-innsikt, kontakt gjerne Christoffer Reina på telefon 975 82 879, eller christoffer.reina@prisjakt.no.
Nøkkelord
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.