Black Friday-rekorder: Hvert sjette tilbud var «lurepris»

Del

Tvilsom rekord under gårsdagens Black Friday-handel. Priskuppene var flere enn på mange år, men ifølge forbrukerportalen Prisjakt var så mye som  hvert sjette tilbud i nettbutikkene et «luretilbud». Rabattnivået var også rekordlavt.

 

Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt
Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt Foto: Bo Mathisen

-Konklusjonen fra gårsdagens høytidsdag for netthandelen er at det er mye å glede seg over, men mye som fortsatt skaper bekymring. Mange butikker sine ville vesten-prising var dessverre på et slikt nivå at jeg forventer at Forbrukertilsynet og ansvarlige politikere nå tar affære på vegne av alle oss forbrukere, sier Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt.

-Dårlig tilbud

Øverst i forbrukerportalens døgnferske statistikk fra gårsdagens Black Friday-shopping, troner en tvilsom rekord i antall «lurepriser», altså varer som økte i pris 30 dager før Black Friday, for så å bli presentert som et godt tilbud med høye rabattsatser. I følge Prisjakt-sjefen var hele 15,9 prosent av gårsdagens tilbud et salgsfremstøt som potensielt bryter med loven om prismarkedsføring.

-Da snakker vi om 445 000 produkter i norske nettbutikker som egentlig var et dårlig kjøp på Black Friday. Her ligger vi dessverre langt over Sverige og Finland, som har det samme lovverket, men der handelsstanden tydeligvis har en mer lydhør tilnærming til markedsføringen for å ta vare på kundene, sier Reina.

I den positive enden av skalaen: Flere varer – nesten 470 000 produkter o norske nettbutikker – noterte årets laveste pris under Black Friday.

Lavere rabattnivå

Snittrabatten på alle salgene søketjenesten overvåket i går gikk kraftig ned målt mot fjoråret. Tallet har skrumpet fra 16 prosent gjennomsnittlig rabatt i 2022 til bare 5,9 prosent gjennomsnittlig rabatt i går. Totalt ble det registrert 540 000 tilbud på selve Black Friday som hadde lavest pris de siste 30 dagene.

Mer enn to millioner priser - 28 prosent av alle de 7.1 millioner prisene som tjenesten overvåker - hadde årets bunnivå på Black Friday. Dette er en klar forbedring fra fjorårets andel som lå på 20 prosent.

Vinnere og tapere

Her er noen flere fakta fra Prisjakts ferske Black Friday-analyse:

  • Ny rekord i antall «klikk-til-butikk» hos søketjenesten, som indikerer økning i kjøpsaktivitet hos netthandelen denne dagen.
  • Tidspunkt på døgnet med høyest kjøpsinteresse i norske nettbutikker: Kl. 09-10.
  • Varekategorier med mest prisnedgang (snittrabatt i parentes): Sexleker, undertøy og kostymer (-28%), snowboard-bindinger (-25%), treningsbukser (-22%), Playstation 5-spill (-20%)
  • Varekategorier med størst prisoppgang: Armbåndsur (+13%), Parfymer (+12%), Harddisker (+8%).
  • Mest populære produkt i går: Roborock S8 MaxV Ultra
  • Antall produkter som i går hadde sin høyeste pris fra 1. januar til i går: 3.6 millioner priser (51%)

-Dessverre kommer vi nå ikke unna at Forbrukertilsynet og ansvarlige politikere må ta disse harde fakta på alvor, og stramme inn prisloven slik at butikkene får et trangere handlingsrom for å forvirre kundene, sier Christoffer Reina.

For ytterligere kommentarer eller mer Black Friday-innsikt, kontakt gjerne Christoffer Reina på telefon 975 82 879, eller christoffer.reina@prisjakt.no.

Nøkkelord

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye