Litt større, men litt eldre bilpark
Samtidig som personbilbestanden i Norge har økt med snaut hundre tusen på tre og et halvt år, blir det raskt færre bensin- og dieselbiler, mens antall elbiler øker i høyt tempo. Og gjennomsnittsbilen har blitt litt eldre, nå er den 11,3 år.

I løpet av de siste 20 årene har det blitt rundt én million færre bensinbiler, og bare siden januar 2021, har antall personbiler med dieselmotor sunket med over 200 000, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Gjennomsnittsbilen er 11,3 år
Ikke bare er sammensetningen av personbilparken endret, men også alderen på bilene. I løpet av de siste tre og et halvt årene har gjennomsnittsalderen på norske personbiler økt fra 10,8 år til 11,3 år ved utgangen av september i år. Det høres kanskje ikke så mye ut, men fordelt på drivlinjer (drivstofftyper) og antall biler, så blir de relativt raske endringene tydelige: Gjennomsnittsalderen på norske dieselbiler er nå 13,2 år, mot 10,5 år ved årsskiftet 2020/21. For bensinbiler har gjennomsnittsalderen i samme periode økt fra 16,1 år til 19 år. Gjennomsnittsalderen på elbiler har steget fra 3,0 år til 3,7 år.
Gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler i 2023 var 11 261 kilometer pr. år (SSB). Nyere biler kjører lenger, mens biler som er mellom 10 og 14 år gamle kjører 11 000 kilometer i året. Biler som er 15-19 år gamle, kjører nesten 9.000 kilometer i året.

Nedgang i antall eierskifter
Inn i siste uken av september, hadde drøyt 370.000 personbiler skiftet eier så langt i år - drøyt tre prosent færre enn på samme tid i fjor. Og mens det i perioden har vært en markant nedgang i antall eierskifter på diesel- og bensinbiler, så har eierskifter på elbiler økt med over seks prosent. De tre merkene med flest eierskifter er Volkswagen, Toyota og Volvo – noe som også gjenspeiler merkefordelingen i personbilbestanden totalt.
Tall fra OFV Statistikk viser at det har vært nedgang i antall eierskifter i samtlige av landets fylker så langt i år. Prisvekst, renteøkninger og en mer utfordrende økonomi for mange, blir dermed tydelig både i ny- og bruktbilmarkedet: Mange velger å beholde bilen de har, framfor å kjøpe ny eller bytte i en annen brukt.
Også varebilene drar på årene
I slutten av september er det drøyt 515.000 registrerte varebiler i Norge, med en gjennomsnittsalder på 9,9 år – alle drivlinjer sett under ett. I januar 2021 var gjennomsnittsalderen for varebilene 9,1 år, så også denne bilkategorien blir eldre. Det er registrert drøyt 460.000 varebiler med dieselmotor, med en gjennomsnittsalder i dag på 9,7 år. Og landets rundt 19 000 bensinvarebiler blir nærmest for veteranbiler å regne: De har en gjennomsnittsalder på hele 27 år – mot 23,9 år i starten av 2021. De elektriske varebilene, som til sammen utgjør drøyt 34 000 i bestanden, har en gjennomsnittsalder på 2,7 år.

Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noMikkel FriisKommunikasjonssjef
Tel:950 57 659mf@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Sterk start på bilåret 2025 - høy aktivitet og økt omsetning11.4.2025 14:14:34 CEST | Pressemelding
OFVs Verdirapport for 1. kvartal 2025 viser at det norske bilmarkedet startet året med solid vekst i både volum og verdi. Antall registrerte personbiler økte med hele 42 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, og endte på 31 596. Samtidig steg den samlede omsetningen i personbilmarkedet til 18,3 milliarder kroner – en økning på 47,6 prosent.
Nybilsalget på vei opp – og «fornuft» styrer bilvalget1.4.2025 10:53:00 CEST | Pressemelding
På tross av at første rentenedsettelse ble utsatt på grunn av kraftig prisvekst, er det relativt god fart i nybilsalget så langt i år. Men det blir stadig tydeligere at nybilkjøpere velger mindre og rimeligere biler. Nå styrer behovet og lommeboken folks valg av ny bil.
Stadig flere velger elbil i Norden18.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Norge leder suverent, men er ikke lenger alene i Norden om å ha god fart i salget av nye elbiler. I februar var det en markant økning i elbil-andelen både i Norge, Danmark, Sverige og Finland, sammenlignet med februar 2024. Samtidig var Finland totalt sett alene om nedgang i nybilsalget i februar.
Fylker som vedlikeholder veiene, straffes økonomisk4.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Fylkesveiene er i forfall, men fylker som forsøker å vedlikeholde veinettet, får mindre penger fra staten. Samtidig belønnes de som lar veiene forvitre med økte tilskudd. Det viser en ny rapport fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Vårlysning i nybilsalget – på tross av usikre tider3.3.2025 10:55:26 CET | Pressemelding
I likhet med januar, var det også i februar god fart i nybilsalget, og det ble registrert 8 949 nye personbiler. Det er 21,3 prosent flere enn i februar i fjor. Nybilsalget så langt i år tyder på økt økonomisk optimisme, og flere realiserer nybil-drømmen som har stått på vent. Registreringstallene peker mot en normalisering etter to år med lavt nybilsalg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom