Fem flyplasser fyller femti

Den 1. august 2024 markerer en viktig milepæl for Avinor og norsk luftfart: fem av våre flyplasser runder 50 år. Sørkjosen, Hammerfest, Mehamn, Berlevåg og Vadsø lufthavner ble alle offisielt åpnet i slutten av juli 1974 og startet rutedrift 1. august samme år. Disse flyplassene har vært avgjørende for utviklingen av lokal mobilitet og økonomisk vekst i vår nordligste landsdel.

Åpning Mehamn lufthavn i 1974
Åpning Mehamn lufthavn i 1974 Norsk luftfartsmuseum Norsk luftfartsmuseum

Flyplassene, som er en del av kortbanenettet, har hatt en uvurderlig betydning for de lokalsamfunnene de tjener. De har forbedret tilgangen til helsetjenester, utdannings-muligheter og arbeidsplasser, og har vært kritiske for å koble kystsamfunn til resten av landet og verden.

Verdiskapning og mobilitet
– Regjeringen ønsker at folk skal kunne bo og jobbe i alle deler av landet og kortbanenettet gjør det mulig, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet Bent-Joacim Bentzen. – De siste 50 årene har Sørkjosen, Hammerfest, Mehamn, Berlevåg og Vadsø lufthavner bidratt til verdiskaping og mobilitet i hele regionen. Jeg ønsker dere masse til lykke med dagen.

Konsernsjef i Avinor Abraham Foss understreker betydningen av dette nettverket:
– Kortbanenettet har vært en livsnerve for mange lokalsamfunn. Disse flyplassene har ikke bare vært kritiske for transport og mobilitet, men de har også vært sentrale for å opprettholde bosetningen i mange tettsteder langs kysten. Gjennom årene har vi sett hvordan disse flyplassene har bidratt til lokal vekst og utvikling, skapt arbeidsplasser og sikret tilgang til nødvendige tjenester.

Historisk tilbakeblikk
Daværende samferdselsminister Annemarie Lorentzen åpnet alle de fem lufthavnene i 1974. Disse flyplassene ble en del av det norske kortbanenettet, som ble utviklet for å bedre tilgjengeligheten i distriktene. Ideen om kortbaneflyplasser ble først foreslått av samferdselsminister Håkon Kyllingmark på 1960-tallet. De første kortbaneflyplassene åpnet i 1968, og nettverket ble raskt utvidet, inkludert de fem nevnte flyplassene i 1974.

Markering av jubileet
Jubileet vil bli markert på de fem flyplassene med kake og kaffe til passasjerer og ansatte, i forbindelse med enkelte avganger.

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Åpning Berlevåg lufthavn 1. august 1974
Åpning av Vadsø lufthavn 1974
Daværende samferdselsminister Annemarie Lorentzen åpnet alle de fem lufthavnene i 1974. Dette bildet er fra Vadsø.
Daværende samferdselsminister Annemarie Lorentzen åpnet alle de fem lufthavnene i 1974. Bildet er fra Mehamn.