Gran Canaria mest populær i vinterferien

Gran Canaria og Alicante er de mest populære reisemålene i vinterferien. På tredjeplass finner vi London, etterfulgt av Tenerife. Det viser nye tall som reisebyrået Ticket har tatt frem i forbindelse med vinterferien i år.

Bestillingene til årets vinterferie har økt med 10 prosent sammenliknet med vinterferien i fjor. Det er sol og varme som er mest populært når vinteren er på sitt kaldeste, men det er storbyferier som øker mest. Mest populær er, som vanlig, Gran Canaria, mens London er den mest populære storbyen etterfulgt av Barcelona. På topplisten finner vi 5 spanske reisemål, og av disse er det Alicante som øker mest (+114 %)

- Vi velger de tradisjonelle reisemålene i vinterferien og reiser helst vekk der det er solsikkert. Gran Canaria er suveren på toppen også i år, og øya passer for alle aldersgrupper, sier Ellen Wolff Andresen, markedssjef i Ticket.

Tall som Ticket har tatt frem for vinterferien viser at selv om det er mange som velger charter så er det stadig flere som syr sammen reisen sin selv, enten alene eller i samarbeid med en reiseselger. Det er også mange som velger kortere reiser i vinterferien som til storbyer. På topplisten over vinterferien er 6 av dem nettopp storbyer.

- De fleste reisene i vinterferien ble booket for mange måneder siden, men for de som nå ser etter et avbrekk i utlandet i ferien, bort fra snø og ruskevær, så er det fortsatt en del muligheter igjen. Om man er fleksibel i forhold til reisemål og avreisested kan man fremdeles finne en reise, forteller Wolff Andresen.

Topp 10 – Vinterferien 2024:

1. Gran Canaria (1)
  2.  Alicante (3)
  4. Tenerife (4)
  5. Barcelona (7)
  6. Malaga (5)
  7. Paris (9)
  8. Roma (8)
  9. Manchester (6)
  10. Milano (ny)

Kilde: Bestillinger hos Ticket t.o.m. 30.1.2024. Listene viser reiser i vinterferieukene 8-9. Tall i parentes viser fjorårets plasseringer.