Hit reiser vi i sommer – de mest populære reisemålene

Bestillingene av sommerens feriereiser viser som vanlig av reisemål rundt Middelhavet dominerer, men Bangkok har slått knockout på alle og troner øverst på listen over de mest bestilte reisemålene sommeren 2024. Spania er det mest bestilte ferielandet og har 4 av plassene på topplisten over reisemål i sommer. Dette viser fersk statistikk fra Nordens største reisebyrå, Ticket.

Januar og februar er populære måneder for å bestille reiser og mange av sommerens feriereiser bestilles da. Utvalget av reiser og hotellrom er fortsatt stort, og mange fly- og charterselskap tilbyr dessuten fordelaktige bestill-tidlig rabatter.

- Det som bestilles nå er selvfølgelig mye sol- og badereisemål med avreise i sommermånedene, men også storbyer i Europa er populære. For dem som har spesielle preferanser mht hotell og reisemål, eller ikke vil risikere å bli sittende i et vått sommer-Norge, er det smart og solsikre sommerferien allerede nå, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef hos Ticket.

Thailand fortsetter å være en året rundt-destinasjon. Bangkok, med nærliggende paradisstrender, samt Phuket og Koh Samui er de mest populære reisemålene. Flyselskapenes lavere billettpriser, da sommeren er lavsesong i Thailand, gjør at mange velger landet som et alternativ til ferie i Europa. Bosteder og mat er dessuten mye billigere enn i mange land i Europa som, i og med en sterk euro, har gått kraftig opp i pris de siste årene.

Selv om Bangkok nå ligger øverst på listen er det reisemål rundt Middelhavet som dominerer. Spania er det mest bestilte ferielandet med 19 % av alle bestillingene, etterfulgt av Hellas (11 %). Selv om Tyrkia opprettholder sin sjette plass over land i sommer så er det ingen tyrkiske reisemål inne på topp ti listen foreløpig. Nice kommer inn på topplisten med en økning på 33 % mot i fjor. De andre destinasjonene ligger omtrent på samme nivå som i 2023.

Hit reiser vi i sommer – tidlig temperatur på sommerens reisemål

1. Bangkok (1)
  2. Alicante (3)
  3. Kreta (2)
  4. Mallorca (4)
  5. Split (5)
  6. Malaga (6)
  7. Barcelona (7)
  8. Nice (11)
  9. Ho Chi Minh City (9)
  10. Rhodos (8)

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser booket tom 29. februar, med avreise 1. juni – 31. August 2024. Tall i parentes viser fjorårets plassering

Om Ticket

Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.

Følg pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ticket Feriereiser på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ticket Feriereiser