Fleks

– Ønsker å utfordre de etablerte “sannhetene” i arbeidslivet

Siden oppstarten i 2019 har Fleks jobbet for å redefinere arbeidslivet og skape en ny type drømmearbeidsplass. En ny måling fra Great Place To Work viser at bedriften er på god vei til å lykkes i arbeidet.
Å la ansatte finne sine egne løsninger og veier er en viktig kjerneverdi i Fleks. Foto: Siv Dolmen.

Fleks fikk nylig tilbake resultatene av sin aller første Great Place To Work-måling. Her ligger bedriften helt i toppsjiktet i sin kategori: Bedrifter med 50-199 ansatte.

96 prosent av de ansatte svarte at Fleks samlet sett er et fantastisk sted å jobbe. Snittet blant topp 10 i Norge er 93, mens den nasjonale indeksen ligger på 76 prosent.

– Dette har vært målet helt siden vi startet Fleks. I tillegg til å skape en helt ny måte å ha bil på, ville vi også bygge en helt ny type arbeidsplass og redefinere hva arbeidslivet egentlig skal være. Det er fint å kunne tallfeste at vi faktisk har lykkes, sier Petter Kjøs Utengen, CEO i Fleks.

Høyt tillitsnivå og stolthet

Great Place To Work måler tillits- og engasjementnivået i organisasjoner over hele verden, og i flere hundre virksomheter i Norge årlig. De gjennomfører også en nasjonal måling i et tverrsnitt av norske bedrifter: Nasjonal Tillitsindeks. Bedrifter som får et resultat over en bestemt score blir også sertifiserte Great Place To Work-bedrift.

Bjørn Hviding i Great Place To Work Norge forteller at resultatene vitner om svært høyt tillitsnivå, og at ansatte opplever Fleks som et svært godt sted å jobbe.

– Ansatte opplever troverdighet i handlinger, rettferdig behandling og respekt, og kjenner stolthet over jobben de gjør. De opplever også et godt felleskap. Det er særlig grunn til å trekke frem at medarbeidere opplever å bli stolt på og tildelt ansvar - nesten alle svarer positivt på dette. Det gjør de også når det kommer til forståelsen av Fleks strategiske retning, der er scoren på toppnivå.

– Hva betyr det å kunne vise til en slik score slik dere erfarer?

– Et høy tillitsnivå er selve forutsetningen for å ha konkurransekraft i dagens marked. Det er folk og selve laget som er den viktigste innsatsfaktoren og som skaper resultatene. Tillit er selve nøkkelen til et fremoverlent og godt arbeidsmiljø. Covid-krisen etterlot ingen tvil - det var de bedriftene som hadde høyt tillitsnivå som kom styrket ut av krisen, sier Hviding.

Flat struktur og frihet til å finne god løsninger

Petter Kjøs Utengen trekker blant annet frem friheten til å finne egne løsninger, og å gi tid og rom til å fordype seg som noen viktige satsingsområder for å skape et best mulig arbeidsliv.

– Vi ønsker å gi stor teamet frihet til å finne løsninger på ulike problemer - og dermed få alle de beste ideene på bordet fra alle i selskapet, uansett stilling og posisjon. Vi har også stort fokus på kultur - der vi har flate strukturer, og dropper siloer og byråkrati, sier han.

Han trekker også frem frihet og fleksibilitet til hvor og når du jobber, og fokus på work-life-balance som viktige grunnpilarer i bedriften.

Vil utfordre etablerte “sannheter”

Fremover skal bedriften bruke resultatene til å ytterligere optimalisere Fleks som arbeidsplass.

– Drømmen og målet er at Fleks skal bli Norges beste bedrift å jobbe i, og snu om på hva en arbeidsplass skal være og hva arbeidslivet egentlig er. Og utfordre de etablerte “sannhetene” i arbeidslivet, sier Kjøs Utengen.

Bilder

Last ned bilde
Petter Kjøs Utengen, CEO i Fleks, kan glede seg over svært gode Great Place To Work-resultater. Foto: Hanna Lauridsen.
Last ned bilde

Om Fleks

Fleks

Fleks ble etablert i 2019 med mål om å utfordre folks syn på bilhold. Vi var et av de første selskapene som kunne tilby bilabonnement til private husstander, og er i dag den største tilbyderen av dette i Norden.

Å abonnere på bil er fortsatt et ganske nytt konsept, men det ligner på mange andre abonnementstjenester som allerede finnes på markedet. Du kan bytte ut bilen hver måned om du ønsker det, abonnere over kortere og lengre tid og dele bilen med andre.

Vi mener at det skal være bekymringsløst, forutsigbart og ikke minst fleksibelt, så derfor ordner vi alt med forsikring, service, veihjelp og dekkhotell og lar kundene bytte bil når de trenger noe annet. Å binde masse penger i bil og ha en bil i mange år av gangen hører historien til.

Følg pressemeldinger fra Fleks

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fleks på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fleks