Viking Cruises lanserer ekspedisjonscruise

Viking Cruises tar steget inn i markedet for ekspedisjonscruise. Viking Octantis, som er under bygging hos Vard, legger ut på sin første seilas i januar 2022 og vil besøke både Antarktis og De store sjøer i Nord-Amerika.
Vikings explorer-skip bygges hos Vard og har en kapasitet på 378 personer.

Viking Octantis får i løpet av august 2022 selskap av sitt søsterskip Viking Polaris, og med det utvides også seilingene til å omfatte Arktis. Skipene har kapasitet på 378 passasjerer og skal bygges av Vard. Avtalen ble inngått allerede i 2018.

Viking Octantis og Polaris vil ha Longyearbyen på Svalbard som sin hjemhavn. De to skipene vil føre norsk flagg og registreres i NIS, akkurat som Vikings flåte av havgående cruiseskip.

– Viking har satt standarden siden oppstarten i 1997 da vi satte en helt ny standard for moderne elvecruise. Da vi lanserte vårt første havgående skip, Viking Sky, ble vi kåret til «verdens beste» allerede i løpet av vårt første driftsår. Nå skal vi perfeksjonere ekspedisjonscruise med reiser for kresne og kravstore passasjerer som vil lære, utforske og utvikle seg, sier styreformann i Viking Torstein Hagen.

Viking Octantis og Viking Polaris gudmødre er henholdsvis Liv Arnesen og Ann Bancroft. Arnesen ble i 1994 den første kvinnen som gikk på ski til Sydpolen uten støtte utenfra. Bancroft er den første kvinnen som har gått på ski til begge polene. I 2001 krysset de to Antarktis sammen, og de har startet Bancroft Arnesen Explore/Access Water-initiativet som jobber for en bærekraftig fremtid.

I arbeidet med å utvikle ekspedisjons-reisene har Viking inngått samarbeid med Cambridge-universitetets Scott Polar Research Institute. Det innebærer blant annet at Viking har opprettet en stiftelse som skal støtte forskning polare regioner, etablert et nytt professorat ved Scott-instituttet og vil dele ut stipender til doktorgradsstudenter. Som en del av samarbeidet vil Scott-instituttets forskere gjennomføre feltarbeid fra Vikings skip og dele sin ekspertise med gjestene om bord.

I tillegg har Viking etablert samarbeid med Cornell-universitetets institutt for ornitologi og det amerikanske National Oceanic and Atmospheric Administration, som vil sende vitenskapsfolk med seilasene på de store sjøene for å forske på hvordan regionens være, klima og økosystemer endrer seg.

Vikings explorer-skip bygges hos Vard og har en kapasitet på 378 personer.

Om Viking Ocean Cruises

5700 Canoga Avenue, Suite 200, Woodland Hills