Vikings nye havgående skip Viking Saturn døpt i New York

Skipet ble døpt av styrelederen for Metropolitan Opera, Ann Ziff

Los Angeles (6. juni 2023) – Viking (www.viking.com) døpte i dag sitt nyeste havgående skip, Viking® Saturn®, med en storslått feiring i New York. Som en del av arrangementet ønsket skipets gudmor Ann Ziff, den anerkjente filantropen, styrelederen for Metropolitan Opera og mangeårig Viking-parter, Viking Saturn hell og lykke på reisen. En maritim tradisjon som går tusenvis av år tilbake i tid. Skipet vil nå fortsette på sin første sesong, og seile to nye Viking-reiser: Iconic Iceland, Greenland & Canada mellom New York og Reykjavik og Iceland & Norway's Arctic Explorer mellom Reykjavik og Bergen.

«Det er en veldig stolt dag for Viking når vi nå døper vårt nyeste, havgående skip i New York, en av verdens store, kulturelle hovedsteder», sier Torstein Hagen, styreleder i Viking. «Det passer spesielt godt at det er Ann Ziff, styreleder for Metropolitan Opera - en av verdens største kulturinstitusjoner - som hedrer oss ved å være gudmor for Viking Saturn. Vi takker Ann for hennes lojalitet som Viking-gjest, så vel som hennes mange imponerende bidrag til kunsten og andre viktige samfunnsområder».

«Det er en ære å være gudmor for Viking Saturn og få feire denne anledningen her i New York», sa Ann Ziff. «Viking og Metropolitan Opera har et felles mål om å skape berikende opplevelser over hele verden, og det er ingen tvil om at Viking Saturn vil gjøre nettopp det for sine gjester».

I tråd med dåpstradisjonen brukte Ziff stålsverdet fra Metropolitan Operas oppsetning av Verdis Il Trovatore under seremonien til å klippe et bånd som gjorde at en flaske norsk akevitt knuste mot skipsskroget. Sverdet ble opprinnelig brukt av baryton Dmitri Hvorostovsky i rollen som Grev Luna i David McVicars produksjon, som hadde premiere i sesongen 2008-2009. Før snorklippingen ble sverdet overrakt Ziff av Lady Fiona Carnarvon, grevinnen av Carnarvon, som er gudmor til Viking Mars® og Viking Skadi.

Som en del av seremonien fikk gjestene også oppleve opptredener fra Sissel Kyrkjebø, en av verdens ledende crossover-sopraner og gudmor for Viking Jupiter® og den norske fiolinisten Tor Jaran Apold. Etter en festmiddag ombord på skipet ga stjerner fra Metropolitan Opera – sopran Susanna Phillips, tenor Charles Castronovo og baryton Quinn Kelsey – gjestene en forestilling med operaklassikere, inkludert Giuseppe Verdis La Traviata, Antonín Dvořáks Rusalka, Giacomo Puccinis La Bohème, så vel som en samling amerikanske musikalklassikere fra Rodgers og Hammerstein, Jerome Kern og andre.

Viking Saturns gudmor Ann Ziff

Ann Ziff er en dedikert filantrop innen kunst, utdanning, kultur og miljøvern, er styreleder for Metropolitan Opera og sitter i flere andre styrer, inkludert Lincoln Center for Performing Arts, Sing for Hope, World Science Festival og Los Angeles Opera. Som lidenskapelig opptatt av å bringe kultur og kunst inn i livene til barn i nød var hun med på å grunnlegge Smile Train, og var styremedlem i Maloto, en organisasjon som gir utdanning og bolig til misbrukte og forlatte jenter i Malawi. Ann Ziff har også sitt eget smykkemerke, Tamsen Z, hvor hun designer og skaper unike smykker inspirert av hennes kjærlighet til kultur, kunst og musikk, samt hennes reiser som lojal Vikinggjest.

Viking og Metropolitan Opera

Som en av verdens fremste kulturinstitusjoner og den største institusjonen for klassisk musikk i Nord-Amerika, huser Metropolitan Opera noen av verdens aller mest kreative og talentfulle musikere, og har vært en av Vikings kulturpartnere siden 2016. Om bord på Vikings havgående skip får gjestene oppleve Metropolitan Operas prisbelønte Live in HD-serie, inkludert en eksklusiv visning av Mozarts Tryllefløyten. Som endel av Vikings kulturengasjement er de også sponsor for Ballet Sun Valley, BBC, Highclere Castle, Los Angeles Philharmonic, PBS 'Masterpiece, RHS Chelsea Flower Show, Munchmuseet i Oslo, TED og mange andre.

Viking Saturn

Viking Saturn er det nyeste skipet i Vikings prisbelønte havgående flåte av identiske søsterskip, som også inkluderer Viking Star®, Viking Sea, Viking Sky®, Viking Orion®, Viking Jupiter®, Viking Venus®, Viking® Mars® og Viking Neptun®. Klassifisert av Cruise Critic som "små skip", har Vikings havgående fartøy en bruttotonnasje på 47,800 tonn, og 465 lugarer med plass til 930 gjester. Alle lugarene har balkong, skandinavisk design, lyse fellesarealer og et rikelig utvalg spisesteder.

Dåpen av Viking Saturn skjer samtidig som Viking fortsetter å feire 25-årsjubileet sitt. I januar 2023 hadde selskapet sin mest vellykkede salgsmåned, etter sterk vekst de siste årene. Viking har siden 2020 ønsket 17 nye skip velkommen til flåten sin, inkludert åtte nye Viking Langskip på elvene i Europa, nye spesialbygde fartøyer på elvene Mekong, Nilen og Mississippi, fire nye, havgående skip, og to polarklasse ekspedisjonsfartøy. Nylig ble Viking kåret til «Best Cruise Line» av Food & Wine sine lesere i magasinets første Global Tastemakers Awards. I mars 2023 dominerte selskapet Cruise Critic's Cruisers' Choice Awards, og gikk til topps i seks kategorier, inkludert "Best Overall Line", "Best Line" og "Best Dining" for sine hav- og ekspedisjonsreiser. I tillegg har Viking blitt kåret til beste havgående cruiseskip og beste cruiseskip av både Travel + Leisure og Condé Nast Traveler, noe som gjør Viking til det første cuiseselskapet noensinne som går til topps i begge disse publikasjonene.

Om Viking Ocean Cruises

5700 Canoga Avenue, Suite 200, Woodland Hills