Viking er kåret til "verdens beste" hav-, elv- og ekspedisjonscruise av Travel + Leisure

Viking skaper historie i den 28. årlige utdelingen av World’s Best Awards
Vikings havgående skip har alle Bergen som hjemhavn, og besøker Norge jevnlig. Her er to skip på vei inn til Leknes.
Los Angeles, California

Leserne av Travel + Leisure har stemt Viking® (www.viking.com) til topps i sine kategorier for hav, elver og ekspedisjoner i 2023 «World's Best Awards», som ble annonsert i dag. Viking gikk nok en gang til topps i kåringen av havgående skip med 300 til 799 lugarer, samt en av de beste elvelinjene. I tillegg ble Vikings nye ekspedisjonsskip stemt frem som nummer én i sitt første driftsår. Viking er også rangert på toppen av sine kategorier for hav, elver og ekspedisjoner av leserne av Condé Nast Traveler. Ingen andre cruiseselskaper har noensinne mottatt utmerkelsene fra begge publikasjoner samtidig.

Siden 1995 har Travel + Leisure, det største reisemagasinet i USA, invitert sine lesere til å stemme frem verdens beste cruise-selskaper. Skipene og reisene måles på lugarer/fasiliteter, mat, service, reiseruter/reisemål, utflukter/aktiviteter og verdi for pengene. Viking vil bli presentert i magasinets «World’s Best»-utgave, som vil være i bladhyllene i juli.

«Takk til leserne av Travel + Leisure for å stemme oss til topps i disse prisene. Vi er stolte over å være kåret til best innen våre kategorier og spesielt fornøyd med å være nummer én i vårt første driftsår med ekspedisjoner,» sier Torstein Hagen, styreleder i Viking. «I Viking gjør vi ting litt annerledes, derfor kan våre gjester alltid forvente elegante små skip, uten barn, uten kasinoer og uten smålig ekstrakostnader her og der. I 25 år har vi vært dedikert til å skape opplevelser for tenkende mennesker. Og, vi er allerede på jakt etter å gjøre det enda bedre. Fremover.»

Kåringen føyer seg inn i Vikings fortsatte feiring av sitt 25-årsjubileum og selskapets mest vellykkede enkeltmåned med bestillinger i januar 2023, etter sterk vekst de senere årene. Siden 2020 har Viking ønsket velkommen 17 nye skip til sin flåte - inkludert åtte nye prisbelønte Viking Longships på elvene i Europa; nye fartøy på Mekong, Nilen og Mississippi-elvene; fire nye, identiske havskip; og to Polar Class ekspedisjonsfartøyer.

Viking har også mottatt andre nye utmerkelser nylig, inkludert å bli kåret til «Beste Cruise Line» av Food & Wine-lesere i publikasjonens første Global Tastemakers Awards, «Beste River Cruise Line» av Women's Health i deres første Healthy Travel Awards og «Best for avslapping, på verdensbasis» av Men’s Health i deres 2023 Travel Awards. Viking dominerte også Cruise Critic’s 2023 Cruisers’ Choice Awards, og mottok topputmerkelser i seks kategorier, inkludert «Best Overall Line», «Best River Line», og «Best Dining» for sine hav- og ekspedisjonsreiser.

Torstein Hagen
Vikings tre skipsklasser, hav, elv og ekspedisjon, møtes i Amsterdam

Om Viking Ocean Cruises

5700 Canoga Avenue, Suite 200, Woodland Hills