«Vårens svar på Black Friday»: -Green Friday blir neppe noen ny kjøpefest, tror prisekspert

Prisekspert ser at nordmenns bruker mindre penger på forbruk, sammenligner priser mer en noen sinne - og tror kjøpefesten uteblir på shoppingdagen Green Friday i morgen.

-I disse, skjøre koronatider viser undersøkelser at vi bruker mindre på personlig forbruk. Vi har dessuten sett en ganske stor prisvekst i enkelte, populære forbrukerkategorier siden mars, samtidig som mange flere nordmenn nå bruker mer tid på prissammenligning og prishistorikk. Samlet øker nok det sjansen for at det store rushet og de virkelig gode kuppene uteblir i morgen, sier daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.no.

Det var svenske CDON som startet Green Friday i 2016, og kalte den «vårens svar på Black Friday» . De siste årene har mange hundre norske nettbutikker kastet seg på fenomenet.

-Men forsøket på å etablere denne fredagen som en festdag på linje med Black Friday har så langt ikke vært udelt vellykket. Rabattnivåene på populære kategorier og etterspurte produkter er ikke i nærheten av å konkurrere med Black Friday. Midt i en global krise er jeg også usikker på hvor mange som tør å slå til med store og mange super-rabatter i år, og hvor mange kunder som lar seg trigge av disse tilbudene, sier Are Vittersø.

Black Friday vs. Green Friday

Han tror manglende gjennombrudd for Green Friday hovedsakelig skyldes at tilbudene så langt ikke har vært mange og gode nok. Under Black Friday i november var det nedsatt pris på 40 prosent av alle de 700.000 mest populære produktene som overvåkes av Prisjakt.no. Nesten 13 prosent av produktene gikk ned 10 prosent eller mer, og gjennomsnittsrabatten på disse var 21,24 prosent.

På Green Friday i fjor hadde 22.6 prosent av de samme 700.000 varene nedsatt pris, men bare 4.3 prosent av produktene ble nedsatt 10 prosent eller mer.

-Gjennomsnittsrabatten på disse var til en sammenligning 19.26 prosent – altså et  betydelig lavere antall rabatterte produkter og muligheter for knallkjøp enn på Black Friday, sier Vittersø.

Prisvekst i mars

Nå peker priseksperten også på at omstendighetene før årets Green Friday er helt spesielle. Nær sagt alle de mest populære kategoriene i netthandelen har nemlig opplevd prisøkning etter 1. mars.

-Den gjennomsnittlige prisveksten på alle produkter vi overvåker, er nær seks prosent siden pandemien for alvor satte sitt fotavtrykk i Norge. Dermed er prisutgangspunktet for å sette rabattene på Green Friday ganske mye høyere enn i fjor, sier Vittersø.

Størst prisøkning i perioden 1. mars til 19. april  har kategorien «Datamaskiner og tilbehør», der prisene har økt med nesten 11 prosent. «Lyd og bilde» og «Høytalere og hodetelefoner» har økt med nesten seks prosent i samme periode. På toppen av dette møtes kundene av en historisk lav kronekurs, samtidig som mange må «stramme inn livreima» på grunn av usikre tider. Vittersø registrerer at effekten av dette er at nordmenn nå bruker ekstra mye tid på å planlegge kjøpene gjennom å sammenligne priser og produktegenskaper.

Flere sjekker priser

-Vi registrerer en betydelig økning i søkeaktiviteten, på hele 50 prosent, siden 20. mars, da veldig mange nordmenn måtte jobbe hjemmefra. Økningen viser at forbrukerne nå går ekstra grundig til verks for å spare mest mulig penger når de handler på nettet. Akkurat nå er det viktigere enn noen gang å sjekke prishistorikken og sammenligne priser å for å gjøre gode kjøp. Sannsynligheten er i år større for at veldig mange produkter vil være rimeligere andre tider på året, sier han.

Gjennomsnittlig prisvekst i populære produktkategorier siden 1. mars 2020:

prisvekst siden 01.03.20

Datamaskiner og Tilbehør

Høyttalere og Hodetelefoner

Hjem og Hage

Lyd og Bilde

Sko

Mote og Tilbehør

Telefon og GPS

Mobiltelefoner

Apple-produkter

Bildetekst: Daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.no.

For ytterligere spørsmål eller prisinnsikt, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.