Stor prissammenligning: Nye Iphone-modeller er dyre - synker marginalt i pris sammenlignet med konkurrentene
–Skal du være helt sikker på å finne laveste pris, uansett merke, så viser vår oversikt at Black Friday i november har vært det gunstigste tidspunktet for å handle disse telefonene, med mindre du venter lenge og kjøper telefonen 12 måneder etter lansering, sier Carolina Appelqvist, Norgessjef for nettsiden Prisjakt.no
I forrige uke hadde Apple sitt tradisjonelle september-event, der selskapet presenterte tre nye Iphone-modeller; iPhone XS, Max og XR. Prislappen er som vanlig høy for toppmodellene – 11.490,- for XS (64GB), 12.690,- for XS Max (64 GB) og 8.690 for XR (64 GB).
Den norskeide pris- og produktsammenligningstjenesten har i en omfattende prissammenligning undersøkt prisutviklingen på 20 nyheter fra produsentene iPhone, Samsung, Huawei, LG og Nokia – alle lansert i årene 2016, 2017 og i år. Prisene er sammenlignet henholdsvis èn, tre, seks og 12 måneder etter at prisene på de nye modellene var tilgjengelige i norske nettbutikker.
-Tendensen er veldig tydelig: iPhone-modellene holder seg mye bedre i pris enn hovedkonkurrenten Samsung. Tre måneder etter lansering hadde prisen på de syv undersøkte iPhone-modellene i snitt sunket med 3,15 prosent, mens Samsung-telefonene hadde gått ned 11,44 prosent. Etter seks måneder var iPhonene bare 3,82 prosent billigere enn ved lansering, mens gjennomsnittsprisen på Samsungs modeller hadde rast med 23,38 prosent, forteller Carolina Appelqvist.
Priseksperten råder kundene til uansett å vente til slutten av november med å kjøpe ny telefon. Under Black Week – dagene før og etter Black Friday (i år: 23. november) – var de fleste undersøkte modellene, bortsett fra èn, på sitt laveste prisnivå det året de ble lansert. Kun iPhone X holdt seg på samme pris i nesten seks måneder etter lansering, og ble da syv hundre kroner billigere. Mens iPhone 8 kunne kjøpes 1000 kroner billigere allerede under Black Week, to måneder etter lansering i fjor.
-Alle de fem Samsung-modellene vi undersøkte var mellom 2000 og 2500 kroner billigere denne tilbudsuken i november, enn ved lansering. Rett i etterkant av Black Week ser vi også at prisene settes noe opp igjen, før de på ny svinger nedover forteller Appelqvist.
-Igjen viser dette hvor viktig det er å undersøke prisutviklingen på tidligere modeller før man investerer i en ny telefon. Gjennom å sette opp en prisovervåkning hos en pris- og produktsammenligningstjeneste, går du heller ikke glipp av muligheten til å gjøre et godt kjøp når prisen settes ned. Det kan forbrukerne spare en god del penger på, sier Carolina Appelqvist
Prisstatistikk fra Prisjakt.no på hvordan mobiltelefoner går ned i pris etter lansering (alle priser i NOK):
iPhone X (64GB- lansert 12.9.17):
0 prosent prisnedgang under Black Week, 0 prosent etter tre måneder, 6,4 prosent etter seks måneder, og 10 prosent etter ett år.
(13.9.17: 10.990,- / Black Week -17: 10.990-, / 13.12.17: NOK 10.990,- / 14.3.18: NOK 10.290,- / 11.9.2018: NOK 9.890,-
iPhone 8 (64 GB – lansert 12.9.17):
10,3 prosent prisnedgang under Black Week, 6,2 prosent etter tre måneder, 6,4 prosent etter seks måneder, og 12,8 prosent etter ett år.
(13.9.17: 8.646,- / Black Week -17: 6.989,- / 13.12.17: 7.310,- / 14.3.18: 7.290,- / 11.9.18: 6.790,-)
iPhone 8 Plus (64 GB – lansert 12.9.17):
4,5 prosent prisnedgang under Black Week, 1,12% etter tre måneder, 4,4 prosent etter seks måneder, og 10,6 prosent etter ett år.
(13.9.17: 8.890,- / Black Week: 8.490,- / 13.12.17: 8.790,- / 14.3.18: 8.499,- / 11.9.18: 7.945,-)
Iphone 7 (32 gb – lansert 16.9.16)
10 prosent prisnedgang under Black Week, 6,8 prosent etter tre måneder, 9,5 prosent etter seks måneder og 15 prosent etter ett år.
(11.9.16: 7.389,- / Black Week -16: 6.666,- / 14.12.16: 6.890,- / 16.3.17: 6.690,- / 14.9.17: 5.900,-
Samsung Galaxy S7 ( 32GB – lansert 21.2.16)
15,3 prosent prisnedgang etter tre måneder, 21,1 prosent etter seks måneder, 27,8 prosent under Black Week, og 33 prosent etter ett år.
(22.2.16: 7.195,- / 22.5.16: 6.098,- / 22.8.16: 5.675,- / Black Week -16: 5.198,- / 22.2.17: 4.820,-)
Samsung Galaxy S8 (64GB – lansert 29.3.17)
9,1 prosent prisnedgang etter tre måneder, 18,6 prosent etter seks måneder, 34,2 prosent under Black Week, og 22,4 prosent etter ett år.
(29.3.17: 7.587,- / 30.6.17: 6.895,- / 30.9.17: 6.175,- / Black Week -17: 4.990,- / 30.3.18: 5.890,-
Samsung Galaxy S9 (64 GB – lansert 25.2.18)
21,9 prosent prisnedgang etter tre måneder, 31,7 prosent etter seks måneder.
(25.2.18: 8.787 / 25.5.18: 6.859,- / 25.8.18: 6.000,-)
Samsung Galaxy S9 Plus (64 GB – lansert 25.2.18)
13,1 prosent prisnedgang etter seks måneder, 29 prosent nedgang etter seks måneder.
Huawei Honor 9 (64GB – lansert 28.6.17)
1,2 prosent prisnedgang etter tre måneder, 16,6 prosent under Black Week, 18,8 prosent etter seks måneder, og 23,2 prosent etter ett år)
(9.8.17: 4.595,- / 9.11.17: 4.490,- / Black Week -17: 3.790,- / 9.2.18: 3.687,- / 9.8.18: 3.490,-)
LG G6 (32 GB – lansert 3. juli 2017)
32,5 prosent prisnedgang etter tre måneder, 32,5 prosent under Black Week, 33,4 prosent etter seks måneder, og 50 prosent etter ett år.
(25.8.17: 6.790,- / 25.11.17: 4.585,- / 25.2.18: 4.525,- / 25.8.18: 3.390,-
Nokia 8 ( 64 GB – lasert 20. september 2017):
35 prosent prisnedgang under Black Week og etter tre måneder, 48 prosent etter seks måneder, og 57 prosent etter ett år.
(20.9.17: 9.052,- / Black Week -17: 5.891,- / 20.12.17: 5.891,- / 20.3.18: 4.706,- / 11.9.18: 3.846,-)
For ytterligere detaljer om undersøkelsen, innsikt netthandel, eller utfyllende kommentarer, kontakt gjerne Carolina Appelqvist på telefon 917 33 499
Bildetekst: Carolina Appelqvist, Norgessjef for Prisjakt.no
Bilder
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, eid av Schibsted Media Group, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Tjenesten er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, der leverandører og butikker ikke kan betale for innhold og rangering.
Hver måned bruker over to millioner nordmenn bruker Prisjakt-tjenesten for å sammenligne priser og produkter. Tjenesten dekker per i dag mer enn 2.500 butikker, 513.000 produkter og over 4,1 millioner søkbare produktegenskaper.
Prisjakt.no ble lansert i Norge i 2010 og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.