Skuffende lite om biodrivstoff
– Så lenge vi har et omsetningskrav for bruk av biodrivstoff til veitrafikken hvor det ikke legges til rette for å selge mer biodrivstoff enn det som kreves, vil ikke reduksjon av veibruksavgift føre til økt bruk av biodrivstoff. Vi er ikke imot avgiftsreduksjonene, de vil tross alt senke avgiftstrykket for sluttbruker, men regjeringen må benytte seg av flere virkemidler for å øke bruken av biodrivstoff, som igjen vil redusere utslippene, sier Gotaas.
Omsetningskravet for biodrivstoff til veitrafikken har frem til nå vist seg som et bra virkemiddel for å få ned utslippene fra transportsektoren. Etter at den forrige regjeringen innførte avgift på volum solgt utover omsetningskravet, har imidlertid omsetningskravet blitt et tak fremfor et gulv når det gjelder hvor mye biodrivstoff som omsettes i det norske drivstoffmarkedet. Drivkraft Norge mener at tiden er moden for å erstatte omsetningskravet med reduksjonsplikt.
– Reduksjonsplikt vil premiere alle fornybare drivstoffer med høy klimanytte. Regjeringen bør bestrebe teknologinøytrale rammebetingelser, sier Gotaas, han utdyper:
– Dersom norske omsettere pålegges å redusere sine utslipp ved å erstatte fossilt drivstoff med fornybart drivstoff, uavhengig teknologi, vil det stimulere til økt salg av flere fornybare energibærere. Eksempler på dette kan være hydrogen, strøm, biodrivstoff, biogass, bio-LPG og syntetiske drivstoff, sier Gotaas.
Han mener målet ikke må være hvor mange elbiler man får på markedet, eller hvor mange liter biodrivstoff som brukes.
– Målet er å redusere utslipp av klimagasser på en så effektiv måte som mulig. Sverige har allerede innført reduksjonsplikt, og EU har nylig foreslått å ta i bruk dette i sine forslag i klimapakken «Fit for 55» som ble lansert i sommer, sier Gotaas.
Drivkraft Norge vil understreke at regjeringen er upresis i sin formulering om effekten av reduksjon av veibruksavgiftene. Selv om regjeringen skriver i sitt budsjettfremlegg at de reduserer pumpeprisen fordi de reduserer veibruksavgiftene, så er ikke virkningene på pumpeprisen bestemt av Stortinget. Avgiftsreduksjoner har selvsagt en betydning, men selve pumpeprisen bestemmes av mange andre forhold i markedet også.
Bilder
Om Drivkraft Norge
Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Vår hovedoppgave er å ivareta og fremme våre medlemmers felles interesser i det norske energi- og stasjonsmarkedet, samt å være et kontaktledd mellom offentlige myndigheter og bransjen. Drivkraft Norge er tilknyttet NHO gjennom Norsk Industri.
I 2017 endret Drivkraft Norge navn fra Norsk Petroleumsinstitutt (NP). Navnebyttet er et resultat av bransjens kontinuerlige endring, og overgangen fra å være bensinstasjoner til å bli energistasjoner. NP ble opprettet 27. februar 1970, fordi det var ønskelig å ha økt representasjon overfor myndighetene, og ikke minst kunne drøfte bransjens tekniske problemstillinger i et forum.
Følg pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Ladeoperatørene organiserer seg i Drivkraft Norge19.12.2022 12:14:39 CET | Pressemelding
De største ladeoperatørene i Norge har valgt å organisere seg i Drivkraft Norge - bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi i det norske markedet.
Varsler krav som kan hindre utvikling og innovasjon9.12.2022 11:57:54 CET | Pressemelding
Ladestrategien til regjeringen mangler forslag til rask oppkobling til strømnettet og krav om kortbetaling. To faktorer som kan hindre utvikling og innovasjon for forbruker. Ellers har regjeringen lansert mange gode punkter i strategien.
Regjeringen må bruke dynamisk veiprising 7.10.2022 13:21:22 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2023 peker regjeringen på utfordringer med fallende inntekter grunnet fordelene ved kjøp og bruk av elbiler. Drivkraft Norge mener at dynamisk veiprising vil sikre likebehandling ved at alle kjøretøy, også elbiler, må betale for bruk av vei. Det vil samtidig sikre forutsigbarhet for forbruker og bransjen. Samtidig vil det sikre stabile inntekter for staten.
Støtter Strømnettutvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet3.10.2022 10:03:48 CEST | Pressemelding
Drivkraft Norge har sendt inn en høringsinnspill til Strømnettutvalgets utredning «Nett i tide – om utvikling av strømnettet». Vi mener at Strømnettuvalget har mange gode anbefalinger. Drivkraft Norge støtter særlig utvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet i Norge.
Nye merkekrav fra 1.juli skal gi forbrukere bedre oversikt1.7.2022 11:29:42 CEST | Pressemelding
Fra 1. juli er det et nytt krav til merking av drivstoffpumper. – Merkeordningen innebærer nye symboler og bokstav- og tallkombinasjoner som skal merke pumpene på energistasjonene og tanklokkene på nye kjøretøy, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.