Ladeoperatørene organiserer seg i Drivkraft Norge
Mandag 19. desember gikk seks av de største ladeoperatørene i Norge inn som nye medlemmer i Drivkraft Norge. De nye medlemmene er Recharge AS, Mer Norway AS, IONITY GmbH Nuf, Tesla Norway AS, Eviny Elektrifisering AS og Kople AS.
Fra før er flere av dagens medlemmer som Circle K, Uno-X Mobility og St1 engasjert i arbeidet med å tilby lading.
- Vi er svært glade for at selskaper som tilbyr lading nå ønsker å bli en del av Drivkraft Norge. Framtidens drivstoffmarked vil fortsatt være preget av mangfold, og for å nå klimamålene er det nødvendig å ta i bruk alle virkemidler og teknologier. Elbilmarkedet i Norge vokser raskt og god ladekapasitet er avgjørende for å fortsette denne utviklingen. Nettilgang og løsninger for betaling og prisopplysning, er eksempler på saker vi vil jobbe videre med, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.
Drivkraft Norges medlemmer tilbyr allerede et bredt utvalg av fornybar energi, blant annet på energistasjonene rundt omkring i landet. De nye medlemmene bidrar med et stort og voksende nettverk av hurtigladere. Framtidens løsninger skal være fleksible – både hvor de er lokalisert og hva som tilbys.
- Lading av elbil er en bransje som utvikles i en forrykende fart, og vi ladeoperatører jobber på spreng med å konkurrere om å ha det beste tilbudet til våre kunder. Selv om vi er konkurrenter har vi et felles mål: Å sørge for at Norge klarer overgangen til fossilfri veitransport. Når bransjen nå får det solide apparatet til Drivkraft Norge i ryggen, vil det hjelpe oss i arbeidet med å sikre enda bedre ladetjenester og gjøre det enda lettere for folk å velge elbil, uttaler næringspolitisk leder i Recharge, Stian Mathisen, på vegne av de nye medlemmene.
Drivkraft Norge ble etablert i 1970 og har som oppgave å ivareta og fremme våre medlemmers felles interesser i det norske energi- og stasjonsmarkedet, samt å være et kontaktledd mellom offentlige myndigheter og bransjen.
Transportsektoren spiller en avgjørende rolle for at Norge skal nå sine internasjonale klimaforpliktelser. Drivstoffbransjen har selv satt som mål å være klimanøytrale innen 2050. I de kommende tiårene skal derfor transportsektoren gjennom en stor omstilling. Oppgaven er stor og for å nå klimamålene er det derfor nødvendig å ta i bruk alle virkemidler og teknologier.
- Tradisjonelle produkter som diesel og bensin, med økende andel biodrivstoff, vil spille en betydelig rolle i mange år framover. Personbilmarkedet er på god vei til å bli elektrifisert, men omstillingen for tyngre kjøretøy, sjø- og luftfart har et noe annet perspektiv. Gode og forutsigbare planer og rammebetingelser er avgjørende for å lykkes i det grønne skiftet, sier Bremer Nebben.
Kontaktpersoner
Drivkraft Norge: Kristin Bremer Nebben +47 957 24 363
Recharge AS: Stian Mathisen +47 932 49 862
Kople AS: Joar TaraldstenBrunes +47 958 85 165
Tesla Norway AS: OleGudbrann Hempel +4745914248
IONITY GmbH Nuf: Jan Haugen Ihle +47 907 45 215
MERNorway AS: Nicholai Sheridan Jørgensen +47 900 12 167
Eviny Elektrifisering AS: Odd Olaf Askeland +47 900 34 423
Nøkkelord
Kontakter
Kristin Bremmer NebbenAdministrerende direktørDrivkraft Norge
Tel:95724363kbn@drivkraftnorge.noOm Drivkraft Norge
Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Vår hovedoppgave er å ivareta og fremme våre medlemmers felles interesser i det norske energi- og stasjonsmarkedet, samt å være et kontaktledd mellom offentlige myndigheter og bransjen. Drivkraft Norge er tilknyttet NHO gjennom Norsk Industri.
I 2017 endret Drivkraft Norge navn fra Norsk Petroleumsinstitutt (NP). Navnebyttet er et resultat av bransjens kontinuerlige endring, og overgangen fra å være bensinstasjoner til å bli energistasjoner. NP ble opprettet 27. februar 1970, fordi det var ønskelig å ha økt representasjon overfor myndighetene, og ikke minst kunne drøfte bransjens tekniske problemstillinger i et forum.
Følg pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Varsler krav som kan hindre utvikling og innovasjon9.12.2022 11:57:54 CET | Pressemelding
Ladestrategien til regjeringen mangler forslag til rask oppkobling til strømnettet og krav om kortbetaling. To faktorer som kan hindre utvikling og innovasjon for forbruker. Ellers har regjeringen lansert mange gode punkter i strategien.
Regjeringen må bruke dynamisk veiprising 7.10.2022 13:21:22 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2023 peker regjeringen på utfordringer med fallende inntekter grunnet fordelene ved kjøp og bruk av elbiler. Drivkraft Norge mener at dynamisk veiprising vil sikre likebehandling ved at alle kjøretøy, også elbiler, må betale for bruk av vei. Det vil samtidig sikre forutsigbarhet for forbruker og bransjen. Samtidig vil det sikre stabile inntekter for staten.
Støtter Strømnettutvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet3.10.2022 10:03:48 CEST | Pressemelding
Drivkraft Norge har sendt inn en høringsinnspill til Strømnettutvalgets utredning «Nett i tide – om utvikling av strømnettet». Vi mener at Strømnettuvalget har mange gode anbefalinger. Drivkraft Norge støtter særlig utvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet i Norge.
Nye merkekrav fra 1.juli skal gi forbrukere bedre oversikt1.7.2022 11:29:42 CEST | Pressemelding
Fra 1. juli er det et nytt krav til merking av drivstoffpumper. – Merkeordningen innebærer nye symboler og bokstav- og tallkombinasjoner som skal merke pumpene på energistasjonene og tanklokkene på nye kjøretøy, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.
Biotallene 2021: Andelen avansert biodrivstoff øker29.6.2022 13:49:35 CEST | Pressemelding
Nye tall fra Miljødirektoratet viser at det i 2021 ble omsatt 538 millioner liter bærekraftig biodrivstoff i det norske veitransportmarkedet i 2021. Det er 8 % mer enn i 2020. Bruken av avansert biodrivstoff økte med over 20 % fra 2020. Omsetterne av drivstoff rapporterer disse tallene til Miljødirektoratet hvert år.