Støtter Strømnettutvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet
Strømnettuvalgets utredning NOU 2022:6 «Nett i tide – om utvikling av strømnettet» inneholder blant annet forslag til tiltak for å redusere tiden det tar å utvikle og konsensjonsnehandle nye nettanlegg.
Drivkraft Norge støtter særlig utvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet i Norge. Vi vil blant annet trekke fram anbefalingene om å innføre frister, «fast track» for enkle prosjekter og bedre prosessene knyttet til søknadsbehandlingen i nettselskapene som viktige grep.
Ladeoperatører er en relativ ny kundegruppe for nettselskapene. Bransjen etablerer hurtigladestasjoner i hele landet og må derfor forholde seg til mange ulike nettselskap med områdekonsesjon, i tillegg til NVE og Statnett. Hurtigladestasjoner er relativt standardiserte anlegg og bør kunne følge et forutsigbart og transparent søknadsløp hos nettselskaper og NVE.
Drivkraft Norge vektlegger dette i høringsinnspillet:
- Likpraksis på tvers av nettselskapene ved behandling av søknader
- Prosjekter med høy samfunnsnytte, som etablering av ladestasjoner, bør prioriteres i en saksbehandlingskø
Store forskjeller mellom nettselskapene
Drivkraft vil særlig trekke frem utvalgets anbefaling om å gi transparent og god informasjon til aktørene over ledig kapasitet, fortrinnsvis helt ned på distribusjonsnettnivå, og økt tilsyn med nettselskapenes etterlevelse av tilknytningsplikten.
Erfaringer fra våre medlemmer viser at det er stor forskjell på hvordan de ulike nettselskapene behandler søknader om tilknytning til strømnettet ved etablering av hurtigladestasjoner. Her mener vi det er stort forbedringspotensiale
Nettselskapene er regulert gjennom et inntektsreguleringsregime og vi stiller spørsmål til om denne reguleringen er til hinder for å bruke mer ressurser på søknadsbehandling og til å fordele ledig kapasitet i nettet raskt. Vi er derfor enige i utvalgets anbefaling om at nettselskapene i større grad enn i dag bør sette ut oppdrag i forbindelse med planlegging og konsesjonsbehandling, som et tidsbesparende tiltak dersom de har ressursmangel.
I dag opplever ladeoperatørene at nettselskaper vurderer begrepet «overveiende sannsynlig for at flere vil trenge kapasitet» ulikt. Det bør være lik tolkning av dette begrepet på tvers av nettselskapene. Dette henger sammen med vurderingen av hvem som skal betale for investeringen i fremtidig kapasitet. Her ser vi rom for en tydeliggjøring for å oppnå lik tolkning på tvers av nettselskap.
Drivkraft Norges mener det ikke er tilstrekkelig å bare prioritere prosjekter etter «først til mølla» prinsippet og ut fra modenhet, slik utvalget foreslår. Vi mener det i større grad også etableres kriterier for å kunne prioritere prosjekter etter samfunnsnytte
Nødvendig for å innfri internasjonale forpliktelser
Ladeoperatører over hele landet opplever nå at de ikke får realisert sine investeringsplaner grunnet lange ventetider for å få tilsagn om tilknytning til strømnettet. En mangel på tilgang til strømnettet kan føre til at satsingen på elbiler i Norge går saktere enn nødvendig, noe som øker risikoen for at både nasjonal politikk og internasjonale forpliktelser ikke innfris.
Drivkraft Norge mener derfor at etablering av hurtigladestasjoner er viktig for flere samfunnsmål og bør derfor prioriteres i saksbehandlingskøen.
Nøkkelord
Kontakter
Kristin Bremmer NebbenAdministrerende direktørDrivkraft Norge
Tel:95724363kbn@drivkraftnorge.noOm Drivkraft Norge
Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som omsetter energi til blant annet transportsektoren i Norge. Våre medlemmer dekker om lag 95 % av det norske drivstoffmarkedet for flytende drivstoff og flere tilbyr også lading til elektriske kjøretøy.
Følg pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Ladeoperatørene organiserer seg i Drivkraft Norge19.12.2022 12:14:39 CET | Pressemelding
De største ladeoperatørene i Norge har valgt å organisere seg i Drivkraft Norge - bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi i det norske markedet.
Varsler krav som kan hindre utvikling og innovasjon9.12.2022 11:57:54 CET | Pressemelding
Ladestrategien til regjeringen mangler forslag til rask oppkobling til strømnettet og krav om kortbetaling. To faktorer som kan hindre utvikling og innovasjon for forbruker. Ellers har regjeringen lansert mange gode punkter i strategien.
Regjeringen må bruke dynamisk veiprising 7.10.2022 13:21:22 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2023 peker regjeringen på utfordringer med fallende inntekter grunnet fordelene ved kjøp og bruk av elbiler. Drivkraft Norge mener at dynamisk veiprising vil sikre likebehandling ved at alle kjøretøy, også elbiler, må betale for bruk av vei. Det vil samtidig sikre forutsigbarhet for forbruker og bransjen. Samtidig vil det sikre stabile inntekter for staten.
Nye merkekrav fra 1.juli skal gi forbrukere bedre oversikt1.7.2022 11:29:42 CEST | Pressemelding
Fra 1. juli er det et nytt krav til merking av drivstoffpumper. – Merkeordningen innebærer nye symboler og bokstav- og tallkombinasjoner som skal merke pumpene på energistasjonene og tanklokkene på nye kjøretøy, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.
Biotallene 2021: Andelen avansert biodrivstoff øker29.6.2022 13:49:35 CEST | Pressemelding
Nye tall fra Miljødirektoratet viser at det i 2021 ble omsatt 538 millioner liter bærekraftig biodrivstoff i det norske veitransportmarkedet i 2021. Det er 8 % mer enn i 2020. Bruken av avansert biodrivstoff økte med over 20 % fra 2020. Omsetterne av drivstoff rapporterer disse tallene til Miljødirektoratet hvert år.