Varsler krav som kan hindre utvikling og innovasjon
Regjeringen lanserte sin nasjonale ladestrategi torsdag denne uken. I strategien varsles det en rekke krav til ladeoperatørene. Begrunnelsen til regjeringen er at de vil gjøre lading enkelt brukervennlig for forbruker. Drivkraft Norge er enig i at lading skal være forbrukervennlig og enkelt, men vi mener også at noen av kravene i strategien vil hindre utvikling og innovasjon i bransjen.
- Ladebransjen ønsker å tilby gode løsninger som gir fornøyde kunder. Innovasjon og konkurranse er nøkkelen til å utvikle de beste løsningene. Vi ser at det er aktører som allerede tilbyr betaling med kort og enkel tilgjengelig prisinformasjon. Flere ladeaktører i markedet sikrer god konkurranse og et bedre ladetilbud for forbrukerne, sier administrerende direktør, Kristin Bremen Nebben, i Drivkraft Norge.
Krav kan redusere utbyggingstakten
Antall elbiler på norske veier vokser stadig, om lag 20 prosent av bilparken er nå elektrisk. Denne utviklingen må følges opp med flere hurtigladere, en vekst regjeringen forventer skjer på markedsvilkår.
Drivkraft Norge er bekymret for at de foreslåtte kravene om kortbetalingsløsninger vil redusere utbyggingen av nye hurtigladere. Et krav om kortbetaling på eksisterende hurtigladere vil særlig være et hinder. Etablering av kortbetalingsløsninger på eksisterende hurtigladere i praksis innebærer investering i nye ladestolper.
- Det er lange leveringstider på nye ladestolper. Investeringer og innkjøp for neste år er i stor grad allerede gjort. Dessuten er det et begrenset antall leverandører av ladestolper som er klargjort for kortbetaling. Selv for nye ladestasjoner er det derfor viktig at bransjen gis tid til å tilpasse seg, sier Bremer Nebben.
Savner forslag for raskere tilgang til strømnettet
Et av de største hindrene for utbygging av hurtigladere i Norge er tilgang til strømnettet. Det er derfor synd at ladestrategien ikke kommer med noen forslag for å løse nettopp dette.
Strategien refererer til etablerte prosesser som følger opp forslag i NoU-en «Nett i tide». Dette handler om å redusere saksbehandlingstiden, øke digitaliseringen og redusert tid for å gjennomføre nettforsterkninger. Drivkraft Norge mener dette er viktige grep, men vi savner forslag til fleksible løsninger for lettere nettilknytning. Nettselskapene bør i større grad pålegges å tilrettelegge for avlastende tiltak, for eksempel bruk av batterier.
Drivkraft Norge har tidligere etterlyst en tydeligere prioritering av prosjekter som har høy samfunnsnytte i køen om tilgang til strømnettet. Mangel på tilgang til strømnettet kan føre til at satsingen på elbiler i Norge går saktere enn nødvendig, noe som øker risikoen for at både nasjonal politikk og internasjonale forpliktelser ikke innfris. Etablering av hurtigladestasjoner er viktig for flere samfunnsmål og bør derfor prioriteres i saksbehandlingskøen.
Økt innsats for etablering av ladeinfrastruktur for tyngre kjøretøy
Drivkraft Norge er positive til forslagene knyttet til utvikling av ladeinfrastruktur for tyngre kjøretøy. Det er viktig at veimyndighetene får en større rolle i denne utviklingen, og vi mener det er et riktig grep at Statens vegvesen, Nye Veier AS og Enova skal samarbeide om etablering lokalisering og finansiering av slik infrastruktur. Det er gledelig at Enova nå etablerer en støtteordning for bedriftslading for tunge kjøretøy der også ladeoperatører kan være aktuelle søkere.
- Veimyndighetene og Enova har en viktig rolle for etableringen av ladeinfrastruktur for tyngre kjøretøy, men ladebransjen må tas med på råd for å finne fram til langsiktige løsninger som kan overleve på markedsmessige vilkår uten offentlig støtte, sier Bremer Nebben.
Kontakter
Kristin Bremmer NebbenAdministrerende direktørDrivkraft Norge
Tel:95724363kbn@drivkraftnorge.noOm Drivkraft Norge
Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Vår hovedoppgave er å ivareta og fremme våre medlemmers felles interesser i det norske energi- og stasjonsmarkedet, samt å være et kontaktledd mellom offentlige myndigheter og bransjen. Drivkraft Norge er tilknyttet NHO gjennom Norsk Industri.
I 2017 endret Drivkraft Norge navn fra Norsk Petroleumsinstitutt (NP). Navnebyttet er et resultat av bransjens kontinuerlige endring, og overgangen fra å være bensinstasjoner til å bli energistasjoner. NP ble opprettet 27. februar 1970, fordi det var ønskelig å ha økt representasjon overfor myndighetene, og ikke minst kunne drøfte bransjens tekniske problemstillinger i et forum.
Følg pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Ladeoperatørene organiserer seg i Drivkraft Norge19.12.2022 12:14:39 CET | Pressemelding
De største ladeoperatørene i Norge har valgt å organisere seg i Drivkraft Norge - bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi i det norske markedet.
Regjeringen må bruke dynamisk veiprising 7.10.2022 13:21:22 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2023 peker regjeringen på utfordringer med fallende inntekter grunnet fordelene ved kjøp og bruk av elbiler. Drivkraft Norge mener at dynamisk veiprising vil sikre likebehandling ved at alle kjøretøy, også elbiler, må betale for bruk av vei. Det vil samtidig sikre forutsigbarhet for forbruker og bransjen. Samtidig vil det sikre stabile inntekter for staten.
Støtter Strømnettutvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet3.10.2022 10:03:48 CEST | Pressemelding
Drivkraft Norge har sendt inn en høringsinnspill til Strømnettutvalgets utredning «Nett i tide – om utvikling av strømnettet». Vi mener at Strømnettuvalget har mange gode anbefalinger. Drivkraft Norge støtter særlig utvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet i Norge.
Nye merkekrav fra 1.juli skal gi forbrukere bedre oversikt1.7.2022 11:29:42 CEST | Pressemelding
Fra 1. juli er det et nytt krav til merking av drivstoffpumper. – Merkeordningen innebærer nye symboler og bokstav- og tallkombinasjoner som skal merke pumpene på energistasjonene og tanklokkene på nye kjøretøy, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.
Biotallene 2021: Andelen avansert biodrivstoff øker29.6.2022 13:49:35 CEST | Pressemelding
Nye tall fra Miljødirektoratet viser at det i 2021 ble omsatt 538 millioner liter bærekraftig biodrivstoff i det norske veitransportmarkedet i 2021. Det er 8 % mer enn i 2020. Bruken av avansert biodrivstoff økte med over 20 % fra 2020. Omsetterne av drivstoff rapporterer disse tallene til Miljødirektoratet hvert år.