Nye merkekrav fra 1.juli skal gi forbrukere bedre oversikt
Det er innført et europeisk krav om at drivstoff skal merkes med symboler på utsalgsstedet, slik at forbrukeren kan vite om drivstoffet kan benyttes på det enkelte kjøretøyet. Samme informasjon skal også være tilgjengelig i kjøretøyets brukermanual. Merkingen skal være i henhold til den europeiske standarden som er utarbeidet for merking av drivstoffpumper og kjøretøy.
– Poenget med merkingen er at kunden skal få bedre informasjon om hva slags drivstoff som bilen skal ha, samt at det vil fungere som en ekstra sikkerhet for å unngå feilfylling, forteller Bremer Nebben.
Kravet er å følge den europeiske standarden, som i hovedsak krever merking av drivstoffpumpen for å fortelle om bilen er kompatibel til å bruke drivstoff med innblanding av fornybart drivstoff. Det vil her bli brukt betegnelser som E5 (bensin med inntil 5 % etanol), E10 (bensin med inntil 10 % etanol) og B7 (diesel med inntil 7 % biodiesel) osv. Merking vil være både på pumper, i bilens håndbøker og på innsiden av drivstofflokket.
Høsten 2021 ble det fastsatt egen forskrift om de tekniske spesifikasjonene for oppfølgingen av EUs direktiv om infrastruktur for alternative drivstoff. Kravet til pumpemerking gjelder fra 1. juli 2022.
Forskriftens formål er å sikre at anlegg som tilbyr samme type alternativt drivstoff følger like tekniske spesifikasjoner. Forskriften skal sikre at bilister enkelt kan orientere seg om hvilke alternative drivstoff kjøretøyet kan benytte og hvilke alternative drivstoff som tilbys på lade- og energistasjoner.
Nøkkelord
Kontakter
Julie Lovise HoltenKommunikasjonsrådgiverDrivkraft Norge
Tel:+ 47 90 52 95 81jlh@drivkraftnorge.noBilder
Om Drivkraft Norge
Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Vår hovedoppgave er å ivareta og fremme våre medlemmers felles interesser i det norske energi- og stasjonsmarkedet, samt å være et kontaktledd mellom offentlige myndigheter og bransjen. Drivkraft Norge er tilknyttet NHO gjennom Norsk Industri.
I 2017 endret Drivkraft Norge navn fra Norsk Petroleumsinstitutt (NP). Navnebyttet er et resultat av bransjens kontinuerlige endring, og overgangen fra å være bensinstasjoner til å bli energistasjoner. NP ble opprettet 27. februar 1970, fordi det var ønskelig å ha økt representasjon overfor myndighetene, og ikke minst kunne drøfte bransjens tekniske problemstillinger i et forum.
Følg pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Ladeoperatørene organiserer seg i Drivkraft Norge19.12.2022 12:14:39 CET | Pressemelding
De største ladeoperatørene i Norge har valgt å organisere seg i Drivkraft Norge - bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi i det norske markedet.
Varsler krav som kan hindre utvikling og innovasjon9.12.2022 11:57:54 CET | Pressemelding
Ladestrategien til regjeringen mangler forslag til rask oppkobling til strømnettet og krav om kortbetaling. To faktorer som kan hindre utvikling og innovasjon for forbruker. Ellers har regjeringen lansert mange gode punkter i strategien.
Regjeringen må bruke dynamisk veiprising 7.10.2022 13:21:22 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2023 peker regjeringen på utfordringer med fallende inntekter grunnet fordelene ved kjøp og bruk av elbiler. Drivkraft Norge mener at dynamisk veiprising vil sikre likebehandling ved at alle kjøretøy, også elbiler, må betale for bruk av vei. Det vil samtidig sikre forutsigbarhet for forbruker og bransjen. Samtidig vil det sikre stabile inntekter for staten.
Støtter Strømnettutvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet3.10.2022 10:03:48 CEST | Pressemelding
Drivkraft Norge har sendt inn en høringsinnspill til Strømnettutvalgets utredning «Nett i tide – om utvikling av strømnettet». Vi mener at Strømnettuvalget har mange gode anbefalinger. Drivkraft Norge støtter særlig utvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet i Norge.
Biotallene 2021: Andelen avansert biodrivstoff øker29.6.2022 13:49:35 CEST | Pressemelding
Nye tall fra Miljødirektoratet viser at det i 2021 ble omsatt 538 millioner liter bærekraftig biodrivstoff i det norske veitransportmarkedet i 2021. Det er 8 % mer enn i 2020. Bruken av avansert biodrivstoff økte med over 20 % fra 2020. Omsetterne av drivstoff rapporterer disse tallene til Miljødirektoratet hvert år.