
Regjeringen må bruke dynamisk veiprising
Veibruksavgiften skal dekke samfunnskostnadene ved atbilbruken fører til kø, ulykker, slitasje av veiene, støy og lokal forurensing.I dag er det bare biler med forbrenningsmotor som betaler veibruksavgift, da avgiften hentes inn via pumpeprisen for bensin og diesel. En økende andel med elbiler fører til at samlede inntekter for staten fra veibruksavgiften faller raskt.
Dette blir nå delvis kompensert vedå økeog nye avgifter i det foreslåtte statsbudsjettet. Det er også signaler om at mer vil komme i årene fremover. Drivkraft Norge mener derfor at dynamisk veiprising, eller posisjonsbasert veibruksavgift som myndighetene kaller det, vil være en mer forutsigbar og rettferdig ordning ved at veibruksavgiften flyttes fra drivstoffpumpen til selve bruken av en bil.
Med dynamisk veiprising vil man kunne registeret all trafikk, hvor man kjører og når man kjører. Slik at alle bidrar til å betale for seg på en rettferdig måte. Registreringen skal selvfølgelig innhentes slik at personvernet ivaretas. Noe Datatilsynet har uttalt er fullt mulig å oppnå.
CO2-avgiften må derimot beholdes slik den er innrettet i dag, i pumpeprisen for fossilt drivstoff.
Dynamisk veiprising vil være et langsiktig, forutsigbart og teknologinøytralt virkemiddel laget for framtidens bilpark. Dagens innretning av veibruksavgiften er utdatert og moden for utskifting. Det er derfor veldig bra at det er igangsatt arbeid med å utforme et konseptutvalg ogenutredning om posisjonsbasert veibruksavgift og bompenger av Skatteetaten og Statens veivesen. Drivkraft Norge bistår i dette arbeidet, og forventer at en slik løsning er på plass innen 2025.
Nøkkelord
Kontakter
Kristin Bremmer NebbenAdministrerende direktørDrivkraft Norge
Tel:95724363kbn@drivkraftnorge.noOm Drivkraft Norge
Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Vår hovedoppgave er å ivareta og fremme våre medlemmers felles interesser i det norske energi- og stasjonsmarkedet, samt å være et kontaktledd mellom offentlige myndigheter og bransjen. Drivkraft Norge er tilknyttet NHO gjennom Norsk Industri.
I 2017 endret Drivkraft Norge navn fra Norsk Petroleumsinstitutt (NP). Navnebyttet er et resultat av bransjens kontinuerlige endring, og overgangen fra å være bensinstasjoner til å bli energistasjoner. NP ble opprettet 27. februar 1970, fordi det var ønskelig å ha økt representasjon overfor myndighetene, og ikke minst kunne drøfte bransjens tekniske problemstillinger i et forum.
Følg pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Ladeoperatørene organiserer seg i Drivkraft Norge19.12.2022 12:14:39 CET | Pressemelding
De største ladeoperatørene i Norge har valgt å organisere seg i Drivkraft Norge - bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi i det norske markedet.
Varsler krav som kan hindre utvikling og innovasjon9.12.2022 11:57:54 CET | Pressemelding
Ladestrategien til regjeringen mangler forslag til rask oppkobling til strømnettet og krav om kortbetaling. To faktorer som kan hindre utvikling og innovasjon for forbruker. Ellers har regjeringen lansert mange gode punkter i strategien.
Støtter Strømnettutvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet3.10.2022 10:03:48 CEST | Pressemelding
Drivkraft Norge har sendt inn en høringsinnspill til Strømnettutvalgets utredning «Nett i tide – om utvikling av strømnettet». Vi mener at Strømnettuvalget har mange gode anbefalinger. Drivkraft Norge støtter særlig utvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet i Norge.
Nye merkekrav fra 1.juli skal gi forbrukere bedre oversikt1.7.2022 11:29:42 CEST | Pressemelding
Fra 1. juli er det et nytt krav til merking av drivstoffpumper. – Merkeordningen innebærer nye symboler og bokstav- og tallkombinasjoner som skal merke pumpene på energistasjonene og tanklokkene på nye kjøretøy, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.
Biotallene 2021: Andelen avansert biodrivstoff øker29.6.2022 13:49:35 CEST | Pressemelding
Nye tall fra Miljødirektoratet viser at det i 2021 ble omsatt 538 millioner liter bærekraftig biodrivstoff i det norske veitransportmarkedet i 2021. Det er 8 % mer enn i 2020. Bruken av avansert biodrivstoff økte med over 20 % fra 2020. Omsetterne av drivstoff rapporterer disse tallene til Miljødirektoratet hvert år.