Rekordene falt på Black Friday
-Andelen varer som gikk ned i pris var tre prosent lavere i år enn i fjor, og den gjennomsnittlige rabatten var også tre prosent lavere enn fjoråret. Samtidig var også andelen varer som gikk opp i pris (13 prosent) tre prosent lavere enn fjoråret, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.
- Vi kan nok utrope gårsdagens Black Friday til den største, norske netthandelsdagen noen sinne. På samme dag i fjor brukte nordmenn drøye 3,6 milliarder kroner i norske butikker på fredagen alene, som tilsvarer 2,5 millioner kroner i minuttet, kontantbetaling ikke medregnet. Men omsetnings- og søketallene fra i går bærer bud om at aktiviteten blir betydelig høyere på årets Black Friday, sier Vittersø.
- Trenden er klinkende klar. Black Friday har blitt Black Week. Butikkene sprer i økende grad tilbudene sine utover flere dager, både før og etter denne dagen. Dette har ført til at salget fra mandag til torsdag denne uken har økt med hele 50 prosent sammenliknet med i fjor, mens selve Black Friday økte med 21 prosent. Samtidig er det fortsatt slik at Black Friday er den klart mest populære shoppingdagen denne uken, spesielt blant nettshopperne som er 66 år eller eldre, sier kommersiell leder i Klarna Norge, Jens Rygg.
-Varekategoriene forbrukerelektronikk er den som har økt mest sammenliknet med en gjennomsnittsdag ellers i året. Sammenliknet med fjorårets Black Friday har mote og skjønnhet hatt den kraftigste økningen, sier Rygg.
Blant Prisjakts 10.000 mest populære produkter, var den gjennomsnittlige prisnedgangen på 21 prosent (24 prosent i 2017), mens 13 prosent av varene gikk opp i pris (16 prosent i 2017). Størst og flest rabatter fant man i kategoriene spillkonsoller, hodetelefoner og jakker, der over 30 prosent av varene gikk ned 10 prosent eller mer i pris.
Varekategorier der flest produkter gikk opp i pris var hodetelefoner, jakker og mobiltelefoner.
- Søkeaktiviteten etter gode priser var 10 ganger så høy som på en vanlig dag, og økte med 35 prosent sammenlignet med samme døgn i fjor, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.
Statistikk og fakta fra Black Friday-handelen 2018*:
- Prosentuell økning i omsetning på Black Friday, sammenlignet med 2017: 21 prosent.
- Tidspunkt på døgnet med høyest omsetning i netthandelen: 23.00 til midnatt.
- 30 prosent av de 10.000 mest populære produktene hos søketjenesten Prisjakt.no gikk ned i pris, mens 13 prosent gikk opp i pris.
- Svartefredagens beste priskupp var vinterstøvlene Merrell Snowbank, PS4-spillet Detroit: Become Human og mobilhøytaleren Harman Kardon Onxy Studio, som alle gikk ned mellom 64 og 67 prosent, sammenlignet med en vanlig handledag.
- Mest prissøkte enkeltprodukt på Black Friday: Nintendo Switch (prisdropp fra 3.179,- til 2.392,-)
- Aldersgruppe med størst økning i handelen, sammenlignet med fjoråret: Menn/kvinner 66+
- Varekategori med høyest omsetning: Forbrukerelektronikk
- Varekategori med størst omsetningsøkning, sammenlignet med Black Friday 2017: Mote og skjønnhet
* Tallene fra Klarna er basert på 4500 nettbutikker som bruker Klarnas betalingsløsninger.
* Data fra Prisjakt.no er basert på de 10.000 mest populære produktene på Black Friday, (24.11.18.) Søketjenesten overvåker 5,8 millioner priser på nær en halv million produkter, fordelt på 2500 nettbutikker.
Bildetekst: Daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no
Bildetekst: Kommersiell leder Jens Rygg i Klarna Norge
-------------------------------------------------------------------------------------------
For mer innsikt i Black Friday-tallene, eller flere kommentarer, kontakt gjerne:
- Klarna: Jens Rygg, telefon 930 04 590
- Prisjakt.no: Are Vittersø, telefon 402 21 792
Nøkkelord
Bilder
Om Prisjakt.no
Klarna er en av Europas ledende betalingsleverandører og en lisensiert bank som ønsker å revolusjonere betalingsløsningene for forbrukere og virksomheter. Klarna ble etablert i Stockholm i 2005, og gir forbrukerne muligheten til å betale nå, senere eller over tid. Klarna tilbyr en enkel, trygg og fleksibel handleopplevelse. Over 100 000 handelssteder er tilknyttet Klarna, og selskapet har 2 000 ansatte i 14 land.
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, eid av Schibsted Media Group, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Tjenesten er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, der leverandører og butikker ikke kan betale for innhold og rangering.
Hver måned bruker over to millioner nordmenn bruker Prisjakt-tjenesten for å sammenligne priser og produkter. Tjenesten dekker per i dag mer enn 2.500 butikker, 513.000 produkter og over 4,1 millioner søkbare produktegenskaper.
Prisjakt.no ble lansert i Norge i 2010 og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.