Ny undersøkelse: Stor smittebekymring på Black Friday
Den ferske Black Friday-undersøkelsen fra pris- og produktsammeligningstjenesten Prisjakt og Opinion avdekker at 200.000 flere nordmenn planlegger å handle på Black Friday i år, enn i fjor. Veksten i år vil foregå i nettbutikker, viser undersøkelsen: Antallet som utelukkende skal handle i nettbutikk er mer en doblet siden fjoråret. Likevel håper butikker og kjøpesentre på jevnt storinnrykk gjennom uken.
-Korona, smittefare og restriksjoner gjør at mange kvier seg for å oppsøke fysiske butikker og handlesentre i år, og i stedet blir sittende hjemme med kredittkortet foran dataskjerm og mobiltelefon i år, viser undersøkelsen. Det er tydelig at denne frykten, på toppen av hverdagen vi lever i, vil ramme de fysiske butikkene hardt i denne viktige handelsuken, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge.
Frykter smitte
Hele 79 prosent av de spurte – åtte av 10 nordmenn over 18 år – er tror ikke butikker og kjøpesentre klarer å overholde restriksjoner og smittevernanbefalinger på årets travleste handledag kommende fredag. Enda flere (91 prosent) uttrykker den samme bekymringen for at kundene ikke klarer å holde avstand og eller følge myndighetenes pålegg og anbefalinger for trygt smittevern på handletur.
-Undersøkelsen viser at vi stoler mer på butikkene enn på kundene i denne situasjonen. De unge har fått mye pepper denne høsten for manglende etterlevelse av helsemyndighetens anbefalinger, men det er faktisk aldersgruppen 18-29 år som er mest bekymret for kundenes adferd i butikkene. Bekymringene synker med alderen, og de over 60 er minst bekymret for å bli smittet når de handler, sier Vittersø.
Størst smittefare
Annenhver nordmann (53 prosent) mener faren for å bli smittet på kjøpesentre er spesielt stor, mens henholdsvis 37 og 23 prosent vurderer stor smittefare i matbutikker og spesialbutikker (klær, sport, husholdningsartikler, velvære m.m).
Ifølge undersøkelsen er offentlig kommunikasjon, utesteder med alkoholservering og private fester og middager steder der nordmenn mener smittefaren er størst.
(Prisjakt/Opinion, Black Friday-undersøkelse 2020: Hvor anser nordmenn koronasmittefaren som størst?):
- Offentlig kommunikasjon (tog/trikk/buss) 79%
- Utesteder med alkoholservering 75%
- Private fester og middager 64%
- Flyplasser og fly 59%
- Treningssenter 58%
- Konsertlokaler 56%
- Kjøpesenter 53%
- Skole/utdanningssteder 46%
- Restaurant/café 41%
- Sportsarenaer 38%
- Matbutikker 37%
- Kurs- og konferansesentre 35%
- Kino 30%
- På jobben 29%
- Spesialbutikker 23%
- Andre steder 3%
- Ingen av disse 2%
Bildetekst: Daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge
Tekst til illustrasjon: Nordmenn frykter størst koronasmittefare på tog, trikk og buss, og mener smittefaren er minst på jobben og i spesialbutikker.
For ytterligere innsikt i Black Friday-undersøkelsen, kommentarer eller statistikk – kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.
Nøkkelord
Bilder
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.