Ny meningsmåling: Derfor klager nordmenn på kjøp i butikken

Del
Tre av fire nordmenn har klaget på et kjøp eller fått pengene tilbake. Årsakene er flere.
Are Vittersø
Are Vittersø

I en holdningsundersøkelse om nordmenns prisbevissthet, som analyseselskapet Opinion har gjennomført for pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no, svarer 75 prosent av de spurte at de har klaget eller bedt om å få omgjort kjøpet og pengene tilbake.

  • 73 prosent oppgir at varen hadde én eller flere feil.
  • Tre av 10 klaget fordi varen ikke var slik de hadde sett den for seg.
  • 17 prosent klaget fordi de angret.
  • Syv prosent oppdaget etter kjøpet at en annen butikk hadde samme vare til lavere pris.
  • Tre prosent oppgir en annen grunn, for eksempel at varen hadde feil størrelse, feil prising eller at de rett og slett ble lurt til å kjøpe noe de ikke trengte.

-Et dypdykk i undersøkelsen viser at de unge i etableringsfasen, spesielt de under 30 er mye mer tilbøyelige til å klage enn generasjonene før dem. Åtte av 10 under 30 svarer at de har klaget, mens bare 56 prosent av de over 60 svarer bekreftende på samme spørsmål, forteller daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.

Bytterett og angrerett

Han understreker at kundene ved innkjøp i fysisk butikk er prisgitt butikkens eller kjedens individuelle bytteregler. Angreretten gjelder kun ved handel på nettet, eller gjennom dørsalg.

-Bytteretten er ikke lovbestemt, men de fleste butikker er rause med bytte så sant varen er ubrukt og uskadet, og så lenge varen ikke er kjøpt eller byttes ved salg. Uansett er det viktig å ta vare på kvitteringen. Du kan ikke forutsette å få pengene tilbake, men i mange sammenhenger kan en tilgodelapp være vel så greit, sier Vittersø. 

Klagerett

-Som forbruker er det din rett til å klage eller heve kjøpet, dersom varen har en vesentlig mangel. Men det er også din rett å angre på kjøpet dersom du gjør det innenfor butikkenes angrefrister. Og glem ikke heller at det er fem års reklamasjonsfrist ved forbrukerkjøp dersom varen, eller deler av den, er ment å vare vesentlig lenger enn to år, sier Are Vittersø.

Bildetekst: Daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.

For flere opplysninger fra undersøkelsen, eller ytterligere kommentarer, ring gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.

 

Nøkkelord

Bilder

Are Vittersø
Are Vittersø
Last ned bilde

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no



Om Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.

 

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye