Wanda

Nordmenn vil konsumere mer bærekraftig - men det må være like enkelt som å kjøpe nytt

Del
Et flertall av nordmenn sier de vil både handle mer brukt, leie og reparere oftere om disse tjenestene hadde vært enklere tilgjengelig med transport hjem på døren. Det viser tall fra Sirkulærindeksen for 2022.
Hjem på døren er viktig for bruk av sirkulære tjenester
Hjem på døren er viktig for bruk av sirkulære tjenester

“Potensialet i et mer sirkulært forbruk i Norge er enormt, men da må vi klare å gi forbrukerne tilgang på de samme typer løsninger og enkelhet som de er vant til når de kjøper nytt”, sier daglig leder i Wanda Lars Syse Christiansen 

Sirkulærindekesen fra Wanda inneholder statistikk som dekker trender og forbrukeradferd innen sirkulærøkonomien i Norge, og viser at mer enn 7 av 10 nordmenn har kjøp eller solgt noe brukt det siste året. For utleie og reparasjoner er tallene svakere - bare 3 av 10 nordmenn har reparert et produkt det siste året og bare 2 av 10 har leid et produkt fra andre. Likevel oppgir mer enn 4 av 10 at de ønsker å tjene penger å  leie ut egne ting.

“Når mer en dobbelt så mange nordmenn kan tenke seg å tjene litt ekstra på å leie ut  tingene sine enn de som faktisk gjør det, er det et godt eksempel på potensialet som finnes for å gjøre norsk økonomi og forbruk mer sirkulært,” sier Syse Christiansen

For nordmenn er positive til å forbruke mer sirkulært, og småbarnsfamiliene går foran. Vi ser at mange familier ønsker å kjøpe mer brukt, og øke bruken av leie og reparasjon - men det må bli enklere å benytte disse tjenestene, sier Syse Christiansen.

Tall fra sirkulærindeksen viser for eksempel at hele 6 av 10 i aldersgruppen 30-39 vil reparere flere ting hvis tingene kunne hennes og leveres på døren. Barnefamiliene er mest positive til en enklere tilgang på sirkulæretjenester; hele 70% vil reparere mer og 50% er positive til å leie fra andre hvis produktene kunne hentes og leveres på døren.

“Det er også god økonomi i bærekraft, vi kan spare både penger og miljøet på å bli flinkere til å ta vare på tingene våre avslutter”, Syse Christiansen.

Om Sirkulærindeksen

Dataene i indeksen er basert på undersøkelser gjennomført av Yougov på vegne av Wanda og Circular Norway - og ble gjennomført i perioden 12-15 august 2022. 1000 personer fra hele Norge svarte på spørsmål om egen adferd og holdninger til sirkulært forbruk. Klikk her for å lese rapporten i sin helhet

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Hjem på døren er viktig for bruk av sirkulære tjenester
Hjem på døren er viktig for bruk av sirkulære tjenester
Last ned bilde
Daglig leder i Wanda Lars Syse Christiansen (photo: Liisa Eelso)
Daglig leder i Wanda Lars Syse Christiansen (photo: Liisa Eelso)
Last ned bilde

Om Wanda

Wanda
Wanda
Brattbakken 10
1177 Oslo

+47 22 300 600http://wanda.space

Wanda er en ledende start-up- for sirkulær logistikk og sirkulære tjenester. Vi leverer enklere, mer fleksibel og rimeligere tilgang på plass, og fremmer delingsøkonomi og sirkulær økonomi ved å gi folk og bedrifter praktisk tilgang på tjenester for vedlikehold, reparasjon, deling og salg, som bidrar til å forlenge levetiden til produktene. Wanda ble etablert i Oslo i 2020, og er nå aktiv i flere norske byer og Stockholm. Snart utvider vi også til byer rundt om i Europa.

Gå til www.wanda.space for mer informasjon.

Følg pressemeldinger fra Wanda

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Wanda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Wanda

Bærekraftsnyhet! Nå blir det like enkelt å reparere brukte klær som det er å kjøpe nytt.21.6.2023 12:12:38 CEST | Pressemelding

I samarbeid med Wanda kan ella&il kunder nå bestille klesreparasjon, - hentet og levert på døren. Det norske klesmerket ella&il har stort fokus på bærekraft og at klærne skal vare så lenge som mulig. Derfor bruker de stoff og materiale av høy kvalitet i alle deres kolleksjoner. Samtidig kan reparasjon, omsøm og andre skreddertjenester gjøre at klesplagget lever enda lenger.

Mer enn hver annen nordmann vil konsumere mer sikurlært hvis bedre logistikkløsninger var på plass26.7.2022 12:11:07 CEST | Pressemelding

En undersøkelse gjennomført av Wanda og Circular Norway viser att 7 av 10 nordmenn kan tenke seg å benytte sirkulære tjenester i større grad hvis logistikk og transport var enklere. “Undersøkelsen bekrefter et behov for sirkulærlogistikk som støtter en voksende sirkulærøkonomi der leie, reparasjon og bruktkjøp utgjør viktige deler” sier daglig leder i Wanda, Lars Syse Christiansen.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye