Mer enn hver annen nordmann vil konsumere mer sikurlært hvis bedre logistikkløsninger var på plass
Markedet for brukt kjøp og salg fortsetter å vokse, men det er fortsatt et problem at mange ting ikke blir solgt - og mer enn 70 prosent sier at det hadde vært enklere å leie, reparere og kjøpe eller selge brukt hvis det fantes logistikk som i større grad kunne støtte prosessen.
“Stadig færre av oss eier egen bil, og transport av varer er ofte en bremsekloss for brukthandel, spesielt for større ting. Mange har helt enkelt ikke mulighet å hente eller levere tingene hjemme hos selger eller kjøper.
Wanda henter og leverer på døren, og vi er eksperter i å ta godt vare på tingene dine. Nå skal det blir like enkelt å handle brukt og ta vare på tingene som allerede finnes som det er å handle nytt på nett” sier Syse Christiansen.
Stort potensiale
I følge Circular Norway kaster norske husholdninger over 14 millioner tonn per avfall per år, og bare rundt 30% av dette blir resirkulert - Norge er dermed blant de dårligste i Europa på gjenbruk. Samtidig er verdiskapingspotensialet stort, I rapporten “Norge i Morgen” estimerer McKinsey potensialet for omlegging til en mer sirkulær økonomi til 46 milliarder kroner i økt verdiskaping (BNP) og 14 000 nye arbeidsplasser i 2030.
“En omlegging til en mer sirkulær økonomi er et kinderegg som både skaper store verdier, og kan redusere fotavtrykk og CO2-utslipp betydelig - vår rolle er å levere tjenester og logistikkløsninger som gjør det betydelig enklere å velge smart og sirkulært” avslutter Syse Christiansen i Wanda.
Slik ble undersøkelsen gjennomført
Undersøkelsen er gjennomført av Yougov på oppdrag av Wanda og Circular Norway. Undersøekseln ble gjort i Q2 2022, og 1005 personer over hele Norge svarte på undersøkelsen
Nøkkelord
Kontakter
Lars Syse ChristiansenDaglig leder
Tel:+ 47 99 41 31 72lars@wanda.spaceBilder
Lenker
Om Wanda
Wanda er en ledende start-up- for sirkulær logistikk. Vi leverer enklere, mer fleksibel og rimeligere tilgang på plass, og levefer tjenester og logistikk for vedlikehold, reparasjon, deling og salg, som bidrar til å forlenge levetiden til tingene våre. Wanda ble etablert i Oslo i 2020, og er nå aktiv i flere norske byer og Stockholm.
Følg pressemeldinger fra Wanda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Wanda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Wanda
Wanda vinner EU-pris for bærekraftig mobilitet19.10.2023 14:39:01 CEST | Pressemelding
Som første norske start-up har Wanda har vunnet EUs “start-up price for clean mobility” som deles ut til selskap som utvikler bærekraftige mobilitetsløsninger.
Halvparten av norske forbrukere vurderer tiltak for å bedre privatøkonomien29.6.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske husholdningers økonomi er under et hardt press. Prisvekst på 6,7 prosent, rekordsvak krone, dyrere mat og flere rentehopp har gjort at mange nå må prioritere for at privatøkonomien skal gå rundt. Nå vurderer en av to nordmenn tiltak for å bedre sin økonomiske situasjon, viser ny undersøkelse.
Bærekraftsnyhet! Nå blir det like enkelt å reparere brukte klær som det er å kjøpe nytt.21.6.2023 12:12:38 CEST | Pressemelding
I samarbeid med Wanda kan ella&il kunder nå bestille klesreparasjon, - hentet og levert på døren. Det norske klesmerket ella&il har stort fokus på bærekraft og at klærne skal vare så lenge som mulig. Derfor bruker de stoff og materiale av høy kvalitet i alle deres kolleksjoner. Samtidig kan reparasjon, omsøm og andre skreddertjenester gjøre at klesplagget lever enda lenger.
Wanda rigger for videre vekst: Ansetter CFO og Norden-sjef25.1.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Teknologi- og logistikkselskapet Wanda vokser inn i flere nye markeder og ansetter tidligere Otovo-CFO Cecilie Ellila Weltz (33) som CFO og E24-sjef Ida Barth Thomassen (39) som Norden-sjef.
Nordmenn vil konsumere mer bærekraftig - men det må være like enkelt som å kjøpe nytt17.11.2022 15:45:49 CET | Pressemelding
Et flertall av nordmenn sier de vil både handle mer brukt, leie og reparere oftere om disse tjenestene hadde vært enklere tilgjengelig med transport hjem på døren. Det viser tall fra Sirkulærindeksen for 2022.