
Halvparten av norske forbrukere vurderer tiltak for å bedre privatøkonomien

– Det er stadig større press på husholdningene, og vi er ikke overrasket over at halvparten av befolkningen nå vurderer tiltak for å bedre privatøkonomien. Dette er helt i tråd med våre egne data, som viser at svært mange vurderer bruktsalg, reparasjon og leie, sier Lars Syse Christiansen, daglig leder og gründer i Wanda.
Undersøkelsen viser at halvparten av de spurte vurderer tiltak for å håndtere den kraftige kostnadsveksten, og hele 76 prosent vil kutte i eget forbruk.
Store summer å spare på gjenbruk
I undersøkelsen trekkes kjøp og salg av brukte gjenstander frem som et av de mest populære tiltakene for å kutte kostnader. 59 prosent sier de vurderer å kjøpe og selge brukt for å tjene ekstra penger. De mest positive er småbarnsfamiliene hvor 70 prosent vil selge og kjøpe brukt.
– Nordmenn er positive til å forbruke mer sirkulært og det er god økonomi i bærekraft. Husholdningene kan spare både penger og miljøet på å bli flinkere til å ta vare på tingene sine, sier Syse Christiansen.
Barnefamiliene handler mest brukt
Familier med yngre barn er de mest aktive gjenbrukerne. 75 prosent av barnefamiliene har det siste året kjøpt eller solgt brukt, mens gjennomsnittet i befolkningen ligger på 43 prosent. Samtidig opplyser totalt 68 prosent at de i større grad ville kjøpt og solgt hvis logistikken knyttet til dette var enklere.
Forlenger levetiden med reparasjon
Reparasjon kommer også ut som en populær måte for å styrke økonomien. I undersøkelsen oppgir 36 prosent reparasjon av eksisterende varer som tiltak de vil benytte for å forbedre økonomien sin.
– Vi ser nå en tydelig trend der særlig barnefamiliene vil kjøpe brukt og reparere mer for å håndtere kostnadsveksten. Til høsten tror vi renteeffekten vil treffe husholdningene enda hardere. Mange må prioritere hardere og vi forventer gjenbruksrush blant befolkningen, sier Syse Christiansen.
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er utført av YouGov på vegne av Wanda. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 24.-30. mai 2023. 1014 respondenter fra hele Norge svarte på undersøkelsen om egen adferd og holdninger til sirkulært forbruk.
Kontakter
Lars Syse ChristiansenDaglig leder
Tel:+ 47 99 41 31 72lars@wanda.spaceBilder




Om Wanda
Om Wanda
Wanda er en norsk logisitkk og teknologi start-up som leverer enklere og rimeligere tilgang på plass, og tjenester for vedlikehold, reparasjon, og bruktsalg. Alle tjenestene er basert på henting og levering hjemme på døra. Vår ambisjon er å gjøre det like enkelt å ta vare på tingene som finnes fra før, som det er å kjøpe nytt på nett.
Wanda ble etablert i Oslo i 2020, og er nå aktiv i flere norske byer og Stockholm.
Gå til www.wanda.space for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Wanda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Wanda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Wanda
Wanda vinner EU-pris for bærekraftig mobilitet19.10.2023 14:39:01 CEST | Pressemelding
Som første norske start-up har Wanda har vunnet EUs “start-up price for clean mobility” som deles ut til selskap som utvikler bærekraftige mobilitetsløsninger.
Bærekraftsnyhet! Nå blir det like enkelt å reparere brukte klær som det er å kjøpe nytt.21.6.2023 12:12:38 CEST | Pressemelding
I samarbeid med Wanda kan ella&il kunder nå bestille klesreparasjon, - hentet og levert på døren. Det norske klesmerket ella&il har stort fokus på bærekraft og at klærne skal vare så lenge som mulig. Derfor bruker de stoff og materiale av høy kvalitet i alle deres kolleksjoner. Samtidig kan reparasjon, omsøm og andre skreddertjenester gjøre at klesplagget lever enda lenger.
Wanda rigger for videre vekst: Ansetter CFO og Norden-sjef25.1.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Teknologi- og logistikkselskapet Wanda vokser inn i flere nye markeder og ansetter tidligere Otovo-CFO Cecilie Ellila Weltz (33) som CFO og E24-sjef Ida Barth Thomassen (39) som Norden-sjef.
Nordmenn vil konsumere mer bærekraftig - men det må være like enkelt som å kjøpe nytt17.11.2022 15:45:49 CET | Pressemelding
Et flertall av nordmenn sier de vil både handle mer brukt, leie og reparere oftere om disse tjenestene hadde vært enklere tilgjengelig med transport hjem på døren. Det viser tall fra Sirkulærindeksen for 2022.
Mer enn hver annen nordmann vil konsumere mer sikurlært hvis bedre logistikkløsninger var på plass26.7.2022 12:11:07 CEST | Pressemelding
En undersøkelse gjennomført av Wanda og Circular Norway viser att 7 av 10 nordmenn kan tenke seg å benytte sirkulære tjenester i større grad hvis logistikk og transport var enklere. “Undersøkelsen bekrefter et behov for sirkulærlogistikk som støtter en voksende sirkulærøkonomi der leie, reparasjon og bruktkjøp utgjør viktige deler” sier daglig leder i Wanda, Lars Syse Christiansen.