Meningsmåling: Kvinner (30-39) viser vei - klimaangst og kjøpeskam påvirker nordmenns handlemønster
Den ferske undersøkelsen, som er gjennomført av Opinion på oppdrag fra pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no, viser at kvinner mellom 30 og 39 år, bosatt i Oslo viser vei for mer bærekraftig handel.
Påvirker julehandelen?
-Svarene i undersøkelsen avdekker en betydelig økt forbrukerbevissthet, og samtidig økende skepsis til Black Friday som forbruksdrivende fenomen, forteller daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.
-Likevel klarte åpenbart ikke denne økte miljøbevisstheten å demme opp for kjøpefesten under årets Black Week. Men spørsmålet er om vi heller kommer til å se at den tradisjonelle julehandelen i stedet vil flate ut, siden Black Friday i år falt en uke senere enn i fjor, og dermed kolliderer med juleshoppingen, sier Vittersø.
Handler mindre
I undersøkelsen svarer over halvparten – 51 prosent – at Black Friday driver opp forbruket unødig, Enda flere - 57 prosent – oppgir at storsamfunnets fokus på miljø og bærekraft har gjort dem mer bevisst på hva eller hvor mye de handler, sammenlignet med tidligere:
- 31 prosent kjøper generelt færre ting.
- 28 prosent handler mindre på impuls, eller i større grad det de trenger
- Ni prosent handler mer i nettbutikker for å bidra til miljøet.
- Ni prosent handler i større grad i bruktbutikker.
- Seks prosent undersøker i større grad hvor og hvordan varene er produsert.
-Samfunnets fokus på bærekraft, etikk, samfunnsansvar, og miljøhensyn er kraftig økende, og denne undersøkelsen viser tydelig at fokuset fremover vil få stadig større effekt på folks handlemønster og lommebok, sier Vittersø.
Kvinner leder an
-Spesielt svarer kvinner i aldersgruppen 30-39 år, bosatt i Oslo, i langt større grad enn andre at de nå handler annerledes enn før. Dette er en befolkningsgruppe som ofte går foran der trender skapes, i så vel forbrukerspørsmål, som i temaer rundt natur og miljø. Derfor er det all grunn til på anta at denne bevisstheten for bærekraftig handel bare så vidt har startet, og vil bli mye sterkere i årene som kommer, sier Are Vittersø.
Krevende for handelen
Priseksperten tror årets Black Friday-handel i større grad enn tidligere år vil påvirke julehandelen, og ber publikum følge ekstra nøye med på prisene i ukene fremover.
-E-handlerne får nå ekstra utfordringer med å få ut en stor andel Black-Friday-varer på kort tid, noe som også kan skape forsinkelser. Det kan også være utfordrende for dem å stille om prisene, for å skape nye tilbud tett oppunder jul. Kravene til å oppgi førpris følges ulikt av mange, så vi som handler må være ekstra på vakt de neste ukene, sier Vittersø.
Bildetekst: Daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.no
For ytterligere kommentarer, ring gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.
Bilder
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.