Meningsmåling: -Nordmenn har urealistiske forventninger til Black-Friday tilbudene
I en fersk Black Friday-undersøkelse, som Opinion har gjennomført på oppdrag fra pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no, forventer halvparten av de som planlegger på handle på fredag, at rabattene i gjennomsnitt skal være halv pris av normalpris. Èn av fire spurte forventer 60 prosent prisreduksjon eller mer.
-Jeg er overrasket over at kundene ikke har lært, men fortsatt forventer så høye rabatter denne dagen. Slik var det ikke i fjor, og slik blir det dessverre ikke i år, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.
Rabattvinnere og -optimister
-I fjor var det gjennomsnittlige rabattnivået, på våre 10.000 mest søkte produkter, bare 13 prosent. Men man kunne også gjøre gode kupp på enkeltprodukter. To TV-modeller, fra henholdsvis Samsung og LG, var fjorårets priskuppvinnere på Black Friday, med rabatter på godt over 50 prosent, forteller Vittersø
De største rabattoptimistene finner vi i aldersgruppen 18-29 år, men også de over 60 år forventer et rabattnivå som er mer enn dobbelt så høyt som fasiten etter fjorårets Black Friday-handel.
Hvert sjette produkt ble dyrere
Under Black Friday 2018, gikk 37 prosent av produktene på Prisjakt ned i pris. Samtidig økte prisen på hvert sjette produkt i løpet av shoppingdagen.
-Det er altså stor risiko for at du kjøper et unødvendig dyrt produkt selv om det skjer på Black Friday. Det gjelder å være forsiktig, observant og sammenligne priser. Dersom varen for eksempel er priset med 50 prosent avslag, uten henvisning til førpris, bør du være ekstra på vakt. Da er sjansen stor for at butikken villeder deg, sier Are Vittersø.
Liten tillit til rabattene
I undersøkelsen kommer det også frem at hver tredje nordmann (34 prosent) har liten tillit til at rabattene på varene som selges på Black Friday er reelle.
-Kundene må være våkne, prisbevisste og gjerne litt mistenksomme den kommende uken. Gjennom å sjekke prishistorikken på produktet man skal kjøpe, kan man for eksempel avdekke om prisen settes opp i forkant, for så på bli satt ned denne uken, sier Vittersø.
Undersøkelsen dokumenterer imidlertid at norske forbrukere blir stadig mer modne og prisbevisste. Andelen som svarer at de sjekker normalpris på varene før Black Friday, har økt fra 75 til 85 prosent fra 2017 til 2019.
10 prosent handler på impuls
Akkurat som før fjorårets store handledag, svarer også tre av 10 i år at de planlegger å handle på Black Friday. Samtidig oppgir fire av 10 at de handlet på tilsvarende dag i fjor.
-Denne responsraten, på antatt handel og faktisk handel, har ligget konstant i noen år. Ut av det kan vi trekke at cirka 10 prosent handler på impuls, uten å ha planlagt kjøpet i forkant, sier Vittersø.
Nesten halvparten av de spurte vil handle for inntil 2000 kroner på fredag, 27 prosent planlegger å bruke mellom 2000 og 4000 kroner, mens hver femte skal bruke 4000 kroner eller mer på shopping kommende fredag.
For flere kommentarer eller mer Black Friday-imnnsikt, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.
Nøkkelord
Bilder
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.