Meningsmåling: -Nordmenn har urealistiske forventninger til Black-Friday tilbudene

Nordmenn har urealistiske forventninger til knallgode kjøp på Black Friday. Mange vil igjen bli skuffet over rabattnivået. I fjor gikk dessuten hvert sjette produkt opp i pris, viser ny, nasjonal meningsmåling fra Prisjakt.no.

I en fersk Black Friday-undersøkelse, som Opinion har gjennomført på oppdrag fra pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no, forventer halvparten av de som planlegger på handle på fredag, at rabattene i gjennomsnitt skal være halv pris av normalpris. Èn av fire spurte forventer 60 prosent prisreduksjon eller mer.

-Jeg er overrasket over at kundene ikke har lært, men fortsatt forventer så høye rabatter denne dagen. Slik var det ikke i fjor, og slik blir det dessverre ikke i år, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.

Rabattvinnere og -optimister

-I fjor var det gjennomsnittlige rabattnivået, på våre 10.000 mest søkte produkter, bare 13 prosent. Men man kunne også gjøre gode kupp på enkeltprodukter. To TV-modeller, fra henholdsvis Samsung og LG, var fjorårets priskuppvinnere på Black Friday, med rabatter på godt over 50 prosent, forteller Vittersø

De største rabattoptimistene finner vi i aldersgruppen 18-29 år, men også de over 60 år forventer et rabattnivå som er mer enn dobbelt så høyt som fasiten etter fjorårets Black Friday-handel.

Hvert sjette produkt ble dyrere

Under Black Friday 2018, gikk 37 prosent av produktene på Prisjakt ned i pris. Samtidig økte prisen på hvert sjette produkt i løpet av shoppingdagen.

-Det er altså stor risiko for at du kjøper et unødvendig dyrt produkt selv om det skjer på Black Friday. Det gjelder å være forsiktig, observant og sammenligne priser. Dersom varen for eksempel er priset med 50 prosent avslag, uten henvisning til førpris, bør du være ekstra på vakt. Da er sjansen stor for at butikken villeder deg, sier Are Vittersø.

Liten tillit til rabattene

I undersøkelsen kommer det også frem at hver tredje nordmann (34 prosent) har liten tillit til at rabattene på varene som selges på Black Friday er reelle.

-Kundene må være våkne, prisbevisste og gjerne litt mistenksomme den kommende uken. Gjennom å sjekke prishistorikken på produktet man skal kjøpe, kan man for eksempel avdekke om prisen settes opp i forkant, for så på bli satt ned denne uken, sier Vittersø.

Undersøkelsen dokumenterer imidlertid at norske forbrukere blir stadig mer modne og prisbevisste. Andelen som svarer at de sjekker normalpris på varene før Black Friday, har økt fra 75 til 85 prosent fra 2017 til 2019.

10 prosent handler på impuls

Akkurat som før fjorårets store handledag, svarer også tre av 10 i år at de planlegger å handle på Black Friday. Samtidig oppgir fire av 10 at de handlet på tilsvarende dag i fjor.

-Denne responsraten, på antatt handel og faktisk handel, har ligget konstant i noen år. Ut av det kan vi trekke at cirka 10 prosent handler på impuls, uten å ha planlagt kjøpet i forkant, sier Vittersø.

Nesten halvparten av de spurte vil handle for inntil 2000 kroner på fredag, 27 prosent planlegger å bruke mellom 2000 og 4000 kroner, mens hver femte skal bruke 4000 kroner eller mer på shopping kommende fredag.

For flere kommentarer eller mer Black Friday-imnnsikt, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.