Landsomfattende korona-undersøkelse: Disse vanene vil nordmenn endre
I tiden fremover vil nordmenn handle enda mer i nettbutikker, planlegge innkjøpene bedre, vaske hendene hyppigere og oppsøke færre store folkemengder. Korona-krisen fører til flere, varige adferdsendringer hos befolkningen, viser ny undersøkelse.

Annenhver nordmann oppgir at de har savnet å gå i butikken i perioden med strenge, nasjonale smitteverntiltak, mens 18 prosent har unnet seg et produkt som var dyrere enn de normalt ville ha gjort, i følge undersøkelsen.
Meningsmålingen «Handleadferd post corona», som Opinion har gjennomført for pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no, viser at nær 40 prosent av befolkningen i perioden etter at Norge stengte 12. mars, har foretatt kjøp i nettbutikker som man normalt ville gjort i fysiske butikker.
Savner butikken
-Korona ser ut til å skape en rekke varige adferdsendringer innenfor handel og fritid. Nesten halvparten av de som har handlet mer i nettbutikker i mars, april og mai, sier at de vil fortsette med det i fremtiden. Tidsbesparelse og bedre priser og utvalg på nettet oppgis som de viktigste grunnene til at de vil handle mer på nett, hver tredje nordmann faktisk oppgir smittevernhensyn som grunn for at de kommer til å gå mindre i fysiske butikker når samfunnet åpnes opp, forteller daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.no.
-Likevel er det helt tydelig at Ola og Kari har savnet det å vandre rundt i butikker. Halvparten av oss (48%) – kvinner i litt større grad enn menn – sier de ha savnet det å ta og føle på varene, besøke flere butikker samtidig, eller rett og slett treffe folk, sier Vittersø.
Hyppig håndvask, færre folkemengder
I undersøkelsen blir befolkningen også spurt om hvilke vaner de tror de vil fortsette med når samfunnet åpnes opp, og etter hvert vender tilbake til normalen: Hele 72 prosent svarer hyppig håndvask, mens hver tredje nordmann vil oppsøke færre store folkemengder i fremtiden, eller delta på flere digitale møter og arrangementer og planlegge innkjøpene bedre. Hver fjerde nordmann tror de vil drive mer fysiske aktivitet, sitte mer på hjemmekontor og reise mindre i jobbsammenheng.
Varegrupper i risikosonen
-Konturene av kraftige forandringer i nordmenns vaner blir enda tydeligere gjennom denne undersøkelsen. Når tre av ti i befolkningen sier de vil endre handleadferden permanent, og i enda større grad bruke nettet til innkjøp, er det et stort varsko til deler av en allerede hardt presset handelsnæring for fysiske butikker. Det er spesielt varekategoriene klær/sko, sminke/helse/velvære og utstyr til sport/friluftsliv som er folk kommer til å handle mer av på nettet, etterfulgt av kategoriene hus/hage, lyd/bilde, utstyr til hjemmekontor og dagligvarer, sier Are Vittersø.
Utvalgte spørsmål fra undersøkelsen:
Q: Hvilke av følgende aktiviteter tror du at du vil fortsette med etter at koronakrisen er over og samfunnet har vendt tilbake til en relativt normal situasjon?
- Hyppig håndvask (72%)
- Oppsøke færre store folkemengder (35%)
- Delta på flere digitale møter og arrangementer (35%)
- Planlegge innkjøp (31%)
- Drive mer fysisk aktivitet (26%)
- Mer hjemmekontor (26%)
- Reie mindre i jobbsammenheng (23%)
- Reise mindre privat (20%)
- Trene mer hjemme (16%)
- Se mer på TV og strømmetjenester (12%)
- Gå mindre på konserter og kulturarrangementer (8%)
- Gå mindre på restaurant (7%)
- Gå mindre på større sportsarrangementer (5%)
Q: Hvilken type varer tror du at du kommer til å handle mer på nett i fremtiden?
- Klær og sko (31%)
- Sminke, helse og velvære (22%)
- Utstyr til sport og friluftsliv (inkl. hjemmetrening) (22%)
- Utstyr til hus og hage (15%)
- Lyd og bilde (TV, radio m.m.) (14%)
- Utstyr til hjemmekontor (12%)
- Dagligvarer (11%)
- Spill/spillkonsoller (10%)
- Leker og utstyr til barn (9%)
- Foto og videoutstyr (6%)
- Annet (6%)
- Ingen av disse (28%)
Bildetekst: Are Vittersø, daglig leder hos Prisjakt.no
For flere kommentarer eller mer informasjon om undersøkelsen, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792
Bilder

Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg saker fra Prisjakt.no
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Prisjakt.no
Hjerneforsker: -Stress i julehandelen øker sjansen for bomkjøp14.12.2020 07:03:00 CET | Pressemelding
Desember er måneden da flest nordmenn opplever gavestress, kjøpepress og gjør flest bomkjøp, viser fersk undersøkelse. -Julehandelen skaper enda mer stress for hjernen, og øker sjansen for unødvendige impulskjøp. Shopping er som en konstant boksekamp mellom intuisjon og fornuft, sier lege og hjerneforsker Ole Petter Hjelle.
Her er årets beste nettbutikker: BliVakker vant igjen11.12.2020 07:45:00 CET | Pressemelding
Tilbudsjagende nordmenn har igjen kåret BliVakker til «Årets butikk» i Prisjakts store konkurranse. Kristiansand-bedriften fikk flest positive brukeromtaler blant totalt 20.000 tilbakemeldinger fra kundene i november.
Black Friday: Nordmenn jakter intenst på Playstation 5 – og brettspill26.11.2020 08:30:00 CET | Pressemelding
Tech-produkter og annen småelektronikk topper norske prissøk i ukene og dagene før Black Friday. Korona-nedstengning og mer tid med familien baner også vei for en gammel klassiker på topplistene: Brettspill.
Ny undersøkelse: Stor smittebekymring på Black Friday24.11.2020 13:30:00 CET | Pressemelding
Midt i lokal og nasjonal smitteoppblomstring åpner handelsstanden dørene for Black Week. Åtte av 10 nordmenn er bekymret for koronasmitte i butikker og kjøpesentre på Black Friday. Enda flere tror ikke kundene klarer å holde avstand og følge gjeldende anbefalinger for smittevern, viser fersk meningsmåling.
Black Friday: Synkende tillit og urealistiske forventninger til rabattprisene22.11.2020 11:30:00 CET | Pressemelding
Stadig flere nordmenn frykter for å bli villedet av lure-priser på Black Friday. Samtidig har de fleste av oss fortsatt totalt urealistiske forventninger til rabattnivået på årets travleste handledag, viser ny meningsmåling.
Gjøre handlekupp på Singles’ Day? -Vent til Black Week, råder prisekspert10.11.2020 06:45:00 CET | Pressemelding
Visste du at Singles’ Day (onsdag 11.11) er den største salgsdagen i verden, faktisk større enn Black Friday? Likevel sliter denne opprinnelig kinesiske feiringen av den single husstanden med å få fotfeste i Norge. Prisavslagene er betydelig flere og større senere i november, under Black Week, og spesielt på Black Friday, viser statistikk fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.
Etter korona: Nordmenn vil fremover handle mer på nett og gå mindre i butikker9.7.2020 06:45:00 CEST | Pressemelding
Mange nordmenn vinker nå farvel til å gå i butikker etter korona-krisen, og går heller på nett når de handler. En fersk undersøkelse om nordmenns handlevaner under og etter vårens nedstengning av Norge, er dårlig nytt for flere allerede hardt pressede bransjer og butikker.