Ingen koronakrise for startup-viljen: Disse kommunene skapte flest nye nettbutikker under pandemien

Også antallet nyetablerte, norske nettbutikker har boomet kraftig under korona-pandemien. Rælingen og Levanger er kommunene med flest nyregistrerte nettbutikker i fjor og hittil i år, målt mot innbyggertallet. Den aller største oppblomstringen av nye netthandlere finner vi likevel i storbyene Oslo, Bergen og Trondheim.
Are Vittersø

Viken og Oslo stikker seg klart ut som de heteste gründerfylkene innen e-handel i denne perioden, viser kartleggingen som forbrukerportalen Prisjakt har gjennomført sammen med regnskaps- og firmanettstedet Proff.no. Ved hjelp av statistikk fra Proff.no, som lister opp antallet årlig nyregistrerte e-handelselskaper og netthandelsløsninger i perioden 2011-2021, har selskapene beregnet en indeks for å peke ut hvor i landet gründerånden for nettbutikker har spiret best i 2020 og første halvår 2021.

Helt på topp i denne oversikten troner lille Rælingen med en indeks på 1.5. Kommunen hadde hele 12 nyregistrerte nettbutikker i løpet av disse 18 månedene. Deretter følger Levanger og Enebakk.

-Aldri før er det blitt etablert flere foretak i Norge enn under pandemien. Tall fra SSB viser at det i 2020 ble satt rekord, med 70.709 nye foretak, uansett eierform og bransje. I første halvår 2021 økte tallet med 20 prosent (33.371 nye foretak), sammenlignet med første halvår 2020, forteller daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.

Både den globale og norske netthandelen har eksplodert under pandemien. Nylig oppgav 81 prosent av den norske befolkningen at de hadde handlet online i 2020, noe som plasserer oss i verdenstoppen sammen med Storbritannia (kilde: eCommerceDB; «eCommerce in Norway 2020»).

-Denne lange «unntakstilstanden» har åpenbart gitt mange et springbrett til å klekke ut, og sette nye forretningsideer ut i livet. Betydelige innskrenkninger i vår hverdag, mer uro i arbeidsmarkedet – og mer tid hjemme, har gjort at flere har måttet tenke nytt og har våget å satse på egne forretningsideer. Samtidig har handel på nett i stor grad tatt over for de fysiske butikkene, og gitt mange en øyeåpner og energi til å satse på egne e-handelskonsepter, sier Vittersø.

Oversikten fra Proff.no viser at det for ti år siden (2011) ble det stiftet 57 selskaper i bransjekodene «postordre/Internetthandel» og «netthandelsløsninger». I 2020 var dette tallet tidoblet (564 nyregistreringer), og bare i første halvår i år mottok Brønnøysundregistrene 298 nyregistreringer – en økning på 10 prosent sammenlignet med første halvår 2020.

Oslo hadde naturlig nok desidert flest nyregistreringer – 198 i alt. Men på grunn av det høye befolkningstallet, havner hovedstaden så vidt utenfor indeksens topp 10-liste, som domineres av kommuner med mellom 10.000 og 20.000 innbyggere. Det er også verdt å merke seg at hele 12 av de 13 høyest rangerte kommunene i denne kåringen ligger i regionen Stor-Oslo.

Oversikten viser god tilvekst for e-handel i alle fylker, ikke bare i storbyene. Samtlige fylker er representert i oversikten, med Viken og Oslo øverst med flest antall nye e-handelsvirksomheter. Nederst på listen, med færrest nyetableringer, finner vi Troms og Finnmark og Nordland.

-Denne kartleggingen underbygger at e-handelens fremste styrke er at den ikke er geografisk bundet, men at det likevel er tyngre å etablere seg jo lenger bort fra de nasjonale transport- og logistikk-tyngdepunktene man kommer, sier daglig leder Tore Ødegaard i Proff.no.

-Sikre, lett tilgjengelig betalingsløsninger er blitt hyllevare. Effektiv logistikk er kanskje den viktigste enkeltfaktoren, mens raske leveransealternativer og gunstig husleie – gjerne i utkanten av sentrum - også senker terskelen for å satse, sier Ødegaard.

Nettbutikker som selger klær, sko og tilbehør er den store kategorivinneren blant nyetableringene, etterfulgt av hjem/hage og skjønnhet/velvære/apotek. Også innen sport og helse, og mat og drikke, har utvalget nettbutikker fått solid tilvekst i perioden.

-Vi har registrert nye nettbutikker spire og gro fra Karasjok i nord til Flekkefjord i sør i det siste halvannet året, og vi ser i kartleggingen eksempler på gründere som har etablert både to og tre nettbutikker innenfor ulike varekategorier. Pandemien har av ulike personlige og yrkesmessige årsaker åpenbart vært et springbrett for mange som ønsket og våget å satse på egne krefter og gode ideer, sier Tore Ødegaard.

En manuell gjennomgang av de nyregistrerte e-handelselskapene viser at 32 virksomheter ble tvangsavviklet eller slått konkurs i 2020, samme året de ble registrert, mens i første halvår 2021 ble 22 selskaper lagt ned. Også her troner Oslo på topp; 10 av selskapene som ble stiftet ble enten slått konkurs eller tvangsavviklet i den samme perioden.

For flere kommentarer, kontakt gjerne:

• Are Vittersø i Prisjakt, telefon 402 21 792
  • Tore Ødegaard i Proff.no, telefon 906 94 255

Slik er kartleggingen gjennomført

Med hjelp fra data fra Proff.no har samtlige nystiftede e-handelsbedrifter i Norge i 2020 og 2021 (frem til 1. juli) blitt kartlagt. Totalt ble 564 slike aksje- og delt ansvar-selskaper (D/A) opprettet i 2020, og 298 de første seks månedene i år. Antall innbyggere i kommunen (kilde: SSB, 2020) er dividert på antall nystartede nettbutikker og deretter dividert på 1000 for å komme frem til indeksverdien. Listen er også blitt manuelt sjekket for aktive og inaktive selskaper, samt konkurser og tvangsavviklinger.

(Indeksformel: Antall kommuneinnbyggere 2020 / antall nyetableringer / 1000).

Diverse statistikk og tabeller:

Norges heteste nettgründerkommuner:

Kommune                   Index (antall nye nettbutikker 2020/2021)*

1. Rælingen     1.5       (12)

2. Levanger     1.7       (6)

3. Enebakk      1.8       (6)

4. Frogn          2.6       (6)

5. Vestby         3.0       (6)

5. Nittedal       3.0       (6)

7. Lillestrøm    3.1       (27)

8. Øvre Eiker   3.3       (6)

9. Lørenskog   3.4       (12)

9. Nordre Follo 3.4     (17)

11. Oslo           3.5       (198)

12.Ullensaker  3.6       (11)

13.Nes             3.8       (6)

14.Gjøvik        4.3       (7)

14.Tønsberg    4.3       (13)

16. Færder                  4.4       (6)

17. Indre Østfold        4.9       (9)

18. Sarpsborg             5.1       (11)

18. Bærum                  5.1       (25)

20. Karmøy                 5.2       (8)

21. Moss                     5.4       (9)

22. Ålesund                5.5       (12)

23. Sandnes                5.6       (14)

24. Kristiansand         5.8       (16)

25. Bergen                  6.0       (47)

26. Asker                    6.2       (15)

27. Trondheim            6.2       (33)

28. Fredrikstad           6.3       (13)

29. Sandefjord            6.3       (10)

29. Stavanger             8.4       (17)

30. Drammen             9.2       (11)

31. Tromsø                 12.8     (6)

Topp 10 kommuner med flest e-handelsetableringer i 2020 + 2021 (per 30.6)

1. Oslo (198)

2. Bergen (47)

3. Trondheim (33)

4. Lillestrøm (27)

5. Bærum (25)

6. Nordre Follo (17)

7. Stavanger (17)

8. Kristiansand (16)

9. Asker (15)

10.Sandnes (14)

Fylker med flest e-handelsetableringer i 2020 + 2021 (per 30.6)

1. Viken (266)

2. Oslo (198)

3. Vestland (73)

4. Rogaland (64)

5. Agder (50)

6. Trøndelag (56)

7. Vestfold og Telemark (51)

8. Innlandet (39)

9. Møre og Romsdal (24)

10. Troms og Finnmark (20)

11. Nordland (9)

Nyetableringer fordelt på varekategorier (2020 + 2021 (per 30.6)*

Klær, sko og accesories          134

Hjem og hage                         65

Skjønnhet og helse                 43

Sport og friluftsliv                     39

Mat og drikke                         27

Barn og familie                       19

Bil og båt                                  9

Lyd og bilde                              9

Datamaskiner og tilbehør        5

Sexleketøy                                4

Husholdning og hvitevarer       4

* Nisje- og spesialbutikker utenfor disse mest populære forbrukerkategoriene er ikke medtatt i oversikten.

Antall nyregistrerte e-handelsbedrifter 2020-2021 (30.6):*

2021 (30.6)           298

2020:                     564

2019:                     421

2018:                     308

2017:                     257

2016:                     227

2015:                     163

2014:                     155

2013:                     130

2012:                     108

2011:                     57

*Oversikten inneholder alle virksomheter i følgende Proffbransjer: «Postordre-/internetthandel», «Postordre-/internetthandel – annet» og «Netthandelsløsninger».

Bildetekst:

Are Vittersø, daglig leder i Prisjakt.no