Hver femte nordmann har fått dårligere råd etter korona
-Krisen fremtvinger nye handlemønstre, økt prisbevissthet og bedre planlegging av innkjøpene, sier prisekspert Are Vittersø hos Prisjakt.no.
I befolkningsundersøkelsen «Handleadferd post corona», som Opinion har gjennomført for pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no, oppgir 20 prosent av befolkningen at de og deres husstand har dårligere økonomi nå enn før koronakrisen, på grunn av lønnskutt, permitteringer, oppsigelse eller andre grunner.
-Nesten 60 prosent av de som svarer at de har fått dårligere råd, forteller at de har blitt mer prisbevisste gjennom månedene med smitteverntiltak og krise. Bare 20 prosent av de som ikke har fått dårligere råd , sier at de har blitt mer prisbevisste. Krisen har gjort at nesten hver tredje nordmann sier de vil endre sin kjøpsadferd permanent, forteller daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.
-Nesten halvparten av befolkningen (46%) – flere kvinner (55%) enn menn (37%) - sier at de planlegger innkjøpene sine bedre nå enn før koronakrisen. Det er nok en av hovedgrunnene til at nettet igjen tar en ny innersving på de fysiske butikkene, sier Vittersø.
-Konturene av kraftige forandringer i nordmenns vaner blir enda tydeligere gjennom denne undersøkelsen. Når tre av ti i befolkningen sier de vil endre sin handleadferd permanent, og i enda større grad bruke nettet til innkjøp, er det et stort varsko til deler av en allerede hardt presset handelsnæring for fysiske butikker, sier Are Vittersø.
Samlet er det milliardverdier som ble satt på vent da Norge ble stengt ned 12. mars, selv om åtte av oppgir at de tross usikre tider valgte å gjennomføre planlagte storhandler som ombygging, oppussing, boligkjøp, møbler, bil og motorsykkel.
-En av 10 forteller at de har utsatt ombygging og oppussing, mens fire prosent utsatte henholdsvis kjøp av møbler, bil/motorsykkel og hvitevarer/forbrukerelektronikk. Når vi vet at omtrent hver tredje husstand blant cirka 450.000 husstander statistisk sett gjennomfører oppussingsprosjekter i løpet av et år, og hvert prosentpoeng representerer cirka 40.000 personer over 20 år, innebærer det et betydelig omsetningsbortfall for de berørte bransjene, påpeker Vittersø.
-Responsen i undersøkelsen viser cirka 400.000 nordmenn har utsatt planlagte oppussings- eller ombyggingsprosjekter, mens 200.000 droppet planlagt boligkjøp på grunn av presset økonomi etter at pandemien traff oss, sier Are Vittersø.
Fra undersøkelsen:
Q: Hadde du planer om følgende innkjøp før den 12. mars, som du har valgt å vente med på grunn av økonomisk usikkerhet etter korona-krisen?
- Ombygging/større oppussing (9%)
- Kjøp av bolig (5%)
- Kjøp av møbler (4%)
- Kjøp av bil/motorsykkel (4%)
- Kjøp av hvitevarer/forbrukerelektronikk (4%)
- Kjøp av båt (1%)
- Andre ting (1%)
- Ingen av disse (79%)
Bildetekst: Are Vittersø, daglig leder hos Prisjakt.no
For flere kommentarer eller mer informasjon om undersøkelsen, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792
Bilder
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.