Hjerneforsker: -Stress i julehandelen øker sjansen for bomkjøp
Julehandelen oppleves stressende for de fleste. Kø i matbutikken, julegaveliste, handlelister, parkeringskøer og folksomme butikker er for mange høytidens skyggeside. I den ferske, landsomfattende meningsmålingen, som Kantar Sifo har gjennomført for sammenligningstjenesten Prisjakt, oppgir over halvparten av befolkningen (52%) at desember er måneden med størst kjøpepress.
Seks av 10 nordmenn (60%) er enige i at det å finne riktige julegaver til nære og kjære bidrar til stress, mens halvparten (50%) bekrefter at stressfølelsen øker sjansen for å gjøre bomkjøp. Hver tredje spurte (36%) bekrefter at de ville tatt flere veloverveide kjøpsbeslutninger om de var mindre stresset, viser undersøkelsen.
-Designer-dop
-Salg og kampanjer er designet for å stresse hjernen vår ved bruk av typiske virkemidler som røde prislapper og rabattmerker. Dette blir etter hvert som et designer-dop for mange handlende. Samtidig skaper alle sporene vi legger igjen på nettet en egen «personal shopper» for hver og en av oss, ved at vi døgnet rundt bombarderes av skreddersydde produkter, tilbud og fristelser på vår lap-top og mobiltelefon, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.
-Under julehandelen ser vi på våre statistikker at nettbutikkene gjør over 2,5 millioner prisjusteringer hver dag - mer enn dobbelt så mange som i oktober. Det er en bevisst strategi for å påvirke oss til å kjøpe. Skal vi unngå dårlige kjøp på impuls, må vi vi være ekstra observante på hvilke arbeidsforhold vi selv gir hjernen i kjøpsprosessen, sier Vittersø.
Stress påvirker kjøpet
Prisjakt har derfor teamet opp med lege og hjerneforsker Ole Petter Hjelle, som er ekspert på å forstå hjernens nevrobiologiske adferd. Sammen har de introdusert initiativet «Slow Shopping», som skal øke kunnskapen om hvordan stress og butikkhandel påvirker hjernen og handlemønstret vårt.
-I en tid der stadig mer handel flyttes over på nettet, er det lett å tro at handel hjemme fra sofaen, i fred og ro, skaper mindre stress for hjernen. Men på nettet møtes hjernen av helt andre mekanismer, som for eksempel nedtellinger og synligere prisendringer, som i enda større grad er egnet til å stresse oss. I en fysisk butikk er handelen over når du forlater butikken. Online blir du konstant matet med kampanjer, og nye, fristende tilbud, sier Ole Petter Hjelle.
Boksekamp i hjernen
-Før vi tar en kjøpsbeslutning, foregår det en mental boksekamp i hjernen vår, mellom det limbiske system (den impulsstyrte delen av hjernen som ønsker en belønning) og storehjernen (den fornuftige delen som kanskje forteller oss at vi ikke har råd eller bør vente). Den som til slutt bryter inn og kontrollerer krangelen, er pannelappen, den smarteste delen av hjernen vår, fremholder Hjelle.
-Ytre påvirkninger som stress, gjør at vi tar flere impulsive avgjørelser enn hva storehjernen forteller oss. Opp mot jul har vi dessuten mange andre, praktiske gjøremål som stresser oss, og årets koronatilværelse har skapt utrygghet og kjedsomhet for mange. Samlet skaper dette et dårlig grunnlag for fornuftig juleshopping, noe som understreker behovet for å senke tempoet og redusere stressnivået, sier Hjelle.
Hjerneforsker Ole Petter Hjelles fem tips for å redusere stress i julehandelen:
- Ta en rask treningsøkt. Bevegelse og høyere puls skiller ut stoffer i hjernen som reduserer stressnivået i flere timer. En kjapp gåtur eller løp på bare fem minutter har bedre effekt enn ingen bevegelse i det hele tatt.
- Lag et sunt og godt måltid. Hvis det i tillegg inneholder gode mengder omega-3 fettsyrer, hjelper det til å redusere utskillelsen av det viktige stresshormonet kortisol.
- Nok søvn. Voksne trenger i snitt åtte timer søvn per natt. Lite søvn øker stressresponsen i hjernen.
- Vær sosial. Mer tid med andre reduserer også stressresponsen i hjernen.
- Gjør ingenting. Slapp av, og legg deg ned i fem minutter. Enkle puste- og meditasjonsøvelser reduserer stresset i kropp og hjerne og legger forholdene til rette for klokere beslutninger.
Bildetekst: -Stress gir hjernen dårlige rammevilkår for gode kjøp i julehandelen, advarer lege og hjerneforsker Ole Petter Hjelle.
For ytterligere kommentarer, kontakt gjerne:
- Lege og hjerneforsker Ole Petter Hjelle, telefon 922 04 598
- Are Vittersø i Prisjakt, telefon 402 21 792
Om Slow shopping
Slow Shopping er et initiativ fra Prisjakt, i samarbeid med lege og hjerneforsker Ole Petter Hjelle (som har skrevet boken «Sterk hjerne med aktiv kropp»), den svenske hjerneforskeren og forfatteren Katarina Gospic (som har skrevet boken «Velg rett! En guide til å ta gode beslutninger»), og den svenske yogaprofilen Josefine Bengtsson, som har startet opp Yoga Akademiet i Sverige. Med start nå under julehandelen gir nettsiden slow-shopping.no kunnskap om hvordan hjernen påvirkes av shopping og hvordan spesifikt salg vil at vi skal handle. Det tilbys også metoder og praktiske øvelser som senker stressnivået, for å skape forutsetninger for flere velvalgte beslutninger om når vi skal handle og når kjøpet skal utebli. Se www.slow-shopping.no
Nøkkelord
Bilder
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.