Handle på Singles Day eller Black Friday? –Ha is i magen, råder prisekspert

November er shoppingsirkusenes måned, og kick-startes av det ferskeste fenomenet, Singles Day i dag. –Ha is i magen. Under Black Week og på Black Friday finner du trolig enda flere varer og kategorier med høyere prisavslag, sier prisekspert.

Singles Day er opprinnelig et nyere, kinesisk handelsfenomen, og er uløselig knyttet til datoen 11. november – etter som hvert av ett-tallene (11.11) skal representere et enslig individ. Bølgen traff lavmælt Norge i 2017, men i fjor var det betydelig flere nettbutikker som kastet seg på trenden med fristende tilbud et par uker før Black Friday og Black Week. Eksperter på shopping og handlemønstre tror på ytterligere salgsvekst i år.

Få handlet på Singles Day i fjor

-Til tross for at vi har fått en ny handledag med såkalte ”sjokktilbud”, fortalte bare to prosent av et landsrepresentativt utvalg nordmenn vi spurte i mars, at de handlet på Singles Day i fjor. Til sammenligning dro over 40 prosent dro på Black Friday. Det forteller mye om styrkeforholdet mellom disse handledagene, forteller Norgessjef Are Vittersø i pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no.

-Det er selvfølgelig fullt mulig å finne knallgode tilbud på Singles Day også, selv om majoriteten norske kunder i fjor ventet i noen uker med å slå til. I fjor gikk bare seks prosent av de 10.000 mest populære produktene på vår søkemotor ned 10 prosent eller mer i pris, og gjennomsnittsrabatten på disse var 18 prosent. Under Black Week gikk hele 20 prosent av de samme varene ned 10 prosent eller mer, og gjennomsnittsrabatten var hele 21 prosent, forteller Vittersø.

-Sammenlign priser og produktegenskaper

Men selv om utvalg og rabatter er større senere i november, trenger du ikke nødvendigvis å vente på Black Friday, siden det slett ikke er sikkert at det blir tilbud på de samme produktene som på Singles Day.

-Det aller viktigste er at du har et bevisst forhold til hva du vil kjøpe. Man kan enkelt sjekke prishistorikken, og sammenligne priser og produktegenskaper, på nettet. Svært mange produkter varierer nemlig sterkt i pris gjennom året. Research og sammenligning er den tryggeste måten å bli sikker på å gjøre et godt kjøp, spesielt i tilbudsmåneden vi nå er inne i, sier Are Vittersø.

Bruk prisgaranti

Både på Singles Day og Black Friday gikk fire prosent av produktene i det samme utvalget på 10.000, opp 10 prosent eller mer i pris.

-For å bli enda tryggere på ”knallkjøpet”, kan du også velge å kun slå til på tilbud hos butikker som også tilbyr åpent kjøp og prisgaranti. Da kan varen returneres, eller du kan få kompensasjon, dersom det viser seg at den samme varen er enda billigere på Black Friday, sier Vittersø.

De beste kjøpene på Singles Day 2018:

Her er kategoriene med størst prisnedgang, og størst andel produkter på salg, på Singles Day i fjor:

1. Sport og Friluft: Ni prosent av utvalget, 15 prosent gjennomsnittlig prisnedgang
  2. Skjønnhet og Helse: Seks prosent av utvalget, 16 prosent gjennomsnittlig prisnedgang
  3. Klær og tilbehør: 10 prosent av utvalget, 18 prosent gjennomsnittlig prisnedgang
  4. Barneprodukter: Ni prosent av utvalget, 19 prosent gjennomsnittlig prisnedgang

Bildetekst: Are Vittersø, Norgessjef for Prisjakt.no.

Kontaktperson: Are Vittersø, telefon 402 21 792