Gode signaler om biodrivstoff i Hurdalsplattformen: – Tydelig satsing på flytende fornybart drivstoff
I dag presenterte Jonas Gahr Støre (Ap) og Trygve Slagsvold Vedum (Sp) politikken de ønsker å føre i regjering de neste fire årene. Regjeringserklæringen har fått navnet «Hurdalsplattformen». For satsingen på biodrivstoff kan vi blant annet lese følgende punkter:
«Stimulere til økt bruk av biodrivstoff og skjerpe kravene til innblanding av andregenerasjons biodrivstoff for alle relevante transportformer, blant annet gjennom lavere avgifter.
«Etablere en storstilt satsing på norsk bioenergi og avansert biodrivstoff i transportsektoren, og legge frem en plan for en helhetlig og industriell verdikjede for bruk av norske bioressurser.»
«Sikre betydelig økt utbygging av infrastruktur for klimavennlig tungtransport og skip innen 2025, med lade- og fylleinfrastruktur for fornybart drivstoff langs kysten. Vi vil stimulere til at klimavennlige energibærere som hydrogen, ammoniakk og biodrivstoff skal utvikles for tungtransport og store skip.»
«Det må komme ytterligere statlige virkemidler som driver frem en mer miljøvennlig luftfart, med biodrivstoff og ny teknologi.»
– Dette er positive signaler for drivstoffbransjen, som ønsker å bidra med effektive kutt i klimagassutslippene gjennom økt bruk av fornybart, flytende drivstoff. Vi ønsker en målrettet og offensiv satsing fra regjeringen på løsninger som bidrar til produksjon og bruk av enda mer bærekraftig biodrivstoff, sier fagsjef Einar Gotaas i Drivkraft Norge.
Bør se til veiprising
– Vi merker oss også at den nye regjeringen ønsker å differensiere veibruksavgiftene, slik at de blir lavere avgifter i distriktene. Drivkraft Norge mener at den påtroppende regjeringen bør se til dynamisk veiprising for å sikre riktige og rettferdige avgifter for bruk av bil. Med dynamisk veiprising vil avgiftssatsene bli lavere i distriktene enn i byene, sier Gotaas.
Utbygging av ladenettverket
Drivkraft Norge merker seg også at den nye regjeringen legger opp til målrettet utbygging av ladeinfrastruktur, der det i dag ikke er et slikt tilbud.
– Drivstoffbransjens energistasjoner inneholder flere typer drivstoff. Det er derfor viktig for vår bransje å bidra til at utbyggingen skjer så effektivt som mulig ved å ta i bruk de sentralt plasserte energistasjoner langs veiene. For å få til dette trengs det mer målrettede virkemidler som sikrer økonomisk bærekraftig ladetilbud i distriktene, avslutter Gotaas i Drivkraft Norge.
Kontakter
Einar GotaasFagsjefDrivkraft Norge
Tel:99355194eg@drivkraftnorge.noVedis Kristine BorstadKommunikasjonsrådgiver
Tel:45479524vkb@drivkraftnorge.noBilder
Om Drivkraft Norge
Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Vår hovedoppgave er å ivareta og fremme våre medlemmers felles interesser i det norske energi- og stasjonsmarkedet, samt å være et kontaktledd mellom offentlige myndigheter og bransjen. Drivkraft Norge er tilknyttet NHO gjennom Norsk Industri.
I 2017 endret Drivkraft Norge navn fra Norsk Petroleumsinstitutt (NP). Navnebyttet er et resultat av bransjens kontinuerlige endring, og overgangen fra å være bensinstasjoner til å bli energistasjoner. NP ble opprettet 27. februar 1970, fordi det var ønskelig å ha økt representasjon overfor myndighetene, og ikke minst kunne drøfte bransjens tekniske problemstillinger i et forum.
Følg pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Ladeoperatørene organiserer seg i Drivkraft Norge19.12.2022 12:14:39 CET | Pressemelding
De største ladeoperatørene i Norge har valgt å organisere seg i Drivkraft Norge - bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi i det norske markedet.
Varsler krav som kan hindre utvikling og innovasjon9.12.2022 11:57:54 CET | Pressemelding
Ladestrategien til regjeringen mangler forslag til rask oppkobling til strømnettet og krav om kortbetaling. To faktorer som kan hindre utvikling og innovasjon for forbruker. Ellers har regjeringen lansert mange gode punkter i strategien.
Regjeringen må bruke dynamisk veiprising 7.10.2022 13:21:22 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2023 peker regjeringen på utfordringer med fallende inntekter grunnet fordelene ved kjøp og bruk av elbiler. Drivkraft Norge mener at dynamisk veiprising vil sikre likebehandling ved at alle kjøretøy, også elbiler, må betale for bruk av vei. Det vil samtidig sikre forutsigbarhet for forbruker og bransjen. Samtidig vil det sikre stabile inntekter for staten.
Støtter Strømnettutvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet3.10.2022 10:03:48 CEST | Pressemelding
Drivkraft Norge har sendt inn en høringsinnspill til Strømnettutvalgets utredning «Nett i tide – om utvikling av strømnettet». Vi mener at Strømnettuvalget har mange gode anbefalinger. Drivkraft Norge støtter særlig utvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet i Norge.
Nye merkekrav fra 1.juli skal gi forbrukere bedre oversikt1.7.2022 11:29:42 CEST | Pressemelding
Fra 1. juli er det et nytt krav til merking av drivstoffpumper. – Merkeordningen innebærer nye symboler og bokstav- og tallkombinasjoner som skal merke pumpene på energistasjonene og tanklokkene på nye kjøretøy, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.