FROKOSTMØTE: Klimavennlige løsninger ved offentlige anskaffelser
Drivkraft Norge har gleden av å invitere inn til frokostmøte torsdag 4. november på Hotell Bristol i Oslo. Temaet for frokostmøtet er hvordan statlige myndigheter innretter sine reguleringer overfor offentlige aktører som ønsker å benytte seg av klimavennlige løsninger ved offentlige innkjøp.
På slutten av regjeringen Solbergs tid, ble det besluttet at bærekraftig biodrivstoff ikke lenger skulle være anbefalt som et rent klimatiltak av staten i offentlige innkjøp. På dette frokostmøtet spør vi hva denne endringen gjør med offentlige myndigheters muligheter for å redusere sine egne klimagassutslipp. Vil elektriske anleggsmaskiner kunne veie opp for manglende biodrivstoff, og hva sier politikere fra det nyvalgte Stortinget?
Frokosten står klar fra kl. 08:00, det faglige opplegget begynner 08:30. Vi er ferdige til 09:45.
Innledere og debattanter:
• Mats Nordum og Thea Johnsen fra Miljødirektoratet
• Stein Gunnes fra Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
• Einar Wilhelmsen, byråd for finans (MDG)
• Politisk debatt mellom Sivert Bjørnestad (FrP), Kirsti Leirtrø (Ap) og Mari Holm Lønseth (H), ledet av Kjartan Berland i Drivkraft Norge
Påmelding: ønsker du å delta fysisk, ber vi om at du sender mail til vkb@drivkraftnorge.no for å melde deg på, da vi har begrenset med plasser. Ønsker du å delta digitalt, kan du følge streaming av arrangementet her: https://events.webcast.no/viewer-registration/lxgBdFDH/register
VELKOMMEN!
Bilder
Om Drivkraft Norge
Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Vår hovedoppgave er å ivareta og fremme våre medlemmers felles interesser i det norske energi- og stasjonsmarkedet, samt å være et kontaktledd mellom offentlige myndigheter og bransjen. Drivkraft Norge er tilknyttet NHO gjennom Norsk Industri.
I 2017 endret Drivkraft Norge navn fra Norsk Petroleumsinstitutt (NP). Navnebyttet er et resultat av bransjens kontinuerlige endring, og overgangen fra å være bensinstasjoner til å bli energistasjoner. NP ble opprettet 27. februar 1970, fordi det var ønskelig å ha økt representasjon overfor myndighetene, og ikke minst kunne drøfte bransjens tekniske problemstillinger i et forum.
Følg pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Ladeoperatørene organiserer seg i Drivkraft Norge19.12.2022 12:14:39 CET | Pressemelding
De største ladeoperatørene i Norge har valgt å organisere seg i Drivkraft Norge - bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi i det norske markedet.
Varsler krav som kan hindre utvikling og innovasjon9.12.2022 11:57:54 CET | Pressemelding
Ladestrategien til regjeringen mangler forslag til rask oppkobling til strømnettet og krav om kortbetaling. To faktorer som kan hindre utvikling og innovasjon for forbruker. Ellers har regjeringen lansert mange gode punkter i strategien.
Regjeringen må bruke dynamisk veiprising 7.10.2022 13:21:22 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2023 peker regjeringen på utfordringer med fallende inntekter grunnet fordelene ved kjøp og bruk av elbiler. Drivkraft Norge mener at dynamisk veiprising vil sikre likebehandling ved at alle kjøretøy, også elbiler, må betale for bruk av vei. Det vil samtidig sikre forutsigbarhet for forbruker og bransjen. Samtidig vil det sikre stabile inntekter for staten.
Støtter Strømnettutvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet3.10.2022 10:03:48 CEST | Pressemelding
Drivkraft Norge har sendt inn en høringsinnspill til Strømnettutvalgets utredning «Nett i tide – om utvikling av strømnettet». Vi mener at Strømnettuvalget har mange gode anbefalinger. Drivkraft Norge støtter særlig utvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet i Norge.
Nye merkekrav fra 1.juli skal gi forbrukere bedre oversikt1.7.2022 11:29:42 CEST | Pressemelding
Fra 1. juli er det et nytt krav til merking av drivstoffpumper. – Merkeordningen innebærer nye symboler og bokstav- og tallkombinasjoner som skal merke pumpene på energistasjonene og tanklokkene på nye kjøretøy, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.