Forventer at fornybart drivstoff får plass i ny NTP
Målet om at nybilsalget fra 2025 bare skal bestå av nullutslippsbiler (definert som helelektrisk og hydrogen), ble stadfestet i forrige NTP. Med ny NTP bare timer unna, mener KNA og Drivkraft Norge at nullutslippsdefinisjonen må åpne opp for alle fornybar-løsninger.
– Elbilene er viktige for å redusere utslipp i transportsektoren. Så har vi de andre bilene som noen kaller fossilbiler, men det er ikke bilen som er fossil, det er en andel av drivstoffet. Den gode nyheten er at også det flytende drivstoffet i Norge blir stadig mer fornybart, sier Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Drivkraft Norge.
– Våre medlemmer ønsker å bidra til at Norge når klimamålene vi har satt oss. Da gjør vi lurt i å legge til rette for at alleutslippsreduserende løsninger kan komme på banen, slik som for eksempel hydrogen, syntetisk drivstoff, biogass, biodrivstoff og biopropan, sier Nøstvik.
– Vi mener også at i stedet for å sette et krav om salg av en andel biodrivstoff, bør vi heller stilles overfor krav om utslippskutt. En rapport utarbeidet av Vista Analyse på oppdrag for Drivkraft Norge, viser at en slik reduksjonsplikt er mulig og mer treffsikkert for å få utslippene fra transportsektoren ned. Det vil kunne stimulere til at flere nye drivstoffløsninger også finner veien til Norge, og ikke stopper opp på grensa fra EU, fortsetter Nøstvik.
– Frem til 2045 vil den norske bilparken bestå av flere hundre tusen bensin- og dieseldrevne biler. Derfor bør det politiske rammeverket ta høyde for disse og anerkjenne at elektrifisering ikke er eneste vei til målet om lavest mulig CO2-utslipp, sier Børre Skiaker, generalsekretær i KNA.
Han utdyper:
– KNA har i en årrekke minnet om at man må anerkjenne ulike løsninger og mener klimamålene best kan nås med en god miks, da trenger vi også å kutte utslipp fra kjøretøy som allerede er på veiene, sier Skiaker.
– Dagens biler med forbrenningsmotor kjører på en blanding av konvensjonelt drivstoff og biodrivstoff. Dette reduserer klimagassutslippene og det pågår også en teknologiutvikling for flytende fornybart drivstoff. Det finnes flere veier til 2050-målet, og vi tror at alle veier til 2050 må holdes åpne for at vi best skal nå målet om et nullutslippssamfunn, avslutter Nøstvik i Drivkraft Norge.
Nøkkelord
Kontakter
Fra Drivkraft Norge:
Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær, iln@drivkraftnorge.no / tlf. 932 63 377
Fra Kongelig Norsk Automobil Klub (KNA):
Børre Skiaker, generalsekretær, borre.skiaker@kna.no / tlf. 917 79 490
Thomas A. Groot, kommunikasjonssjef, thomas.groot@kna.no / tlf. 415 75 859
Bilder
Om Drivkraft Norge
Om Drivkraft Norge:
Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Vår hovedoppgave er å ivareta og fremme våre medlemmers felles interesser i det norske energi- og stasjonsmarkedet, samt å være et kontaktledd mellom offentlige myndigheter og bransjen.Om Kongelig Norsk Automobil Klub (KNA):
KNA er den første bilorganisasjonen i Norge, og har 34.500 medlemmer. KNA ble stiftet i 1907, i bilens spede barndom, og har siden tatt på seg ansvaret for å tale bilens og bilistens sak. I dag er KNA fremdeles den uavhengige forbrukerstemmen som kjemper for at norske bilister skal få et enklere, tryggere og mer økonomisk bilhold. KNA eier bl.a. Tyrigrava ved Gjersjøen i Nordre Follo kommune sammen med Norsk Veteranvognklubb, NVK. Tyrigrava pusses opp for å bli nytt hovedkontor for KNA, og fikk høsten 2019 1 million kroner fra Kulturminnefondet som bidrag til å sikre byggets kulturhistoriske verdi. KNA er internasjonalt tilsluttet FIA, (Fédération Internationale de l’Automobile), som har 243 nasjonale medlemsorganisasjoner i 146 land.Følg pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Ladeoperatørene organiserer seg i Drivkraft Norge19.12.2022 12:14:39 CET | Pressemelding
De største ladeoperatørene i Norge har valgt å organisere seg i Drivkraft Norge - bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi i det norske markedet.
Varsler krav som kan hindre utvikling og innovasjon9.12.2022 11:57:54 CET | Pressemelding
Ladestrategien til regjeringen mangler forslag til rask oppkobling til strømnettet og krav om kortbetaling. To faktorer som kan hindre utvikling og innovasjon for forbruker. Ellers har regjeringen lansert mange gode punkter i strategien.
Regjeringen må bruke dynamisk veiprising 7.10.2022 13:21:22 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2023 peker regjeringen på utfordringer med fallende inntekter grunnet fordelene ved kjøp og bruk av elbiler. Drivkraft Norge mener at dynamisk veiprising vil sikre likebehandling ved at alle kjøretøy, også elbiler, må betale for bruk av vei. Det vil samtidig sikre forutsigbarhet for forbruker og bransjen. Samtidig vil det sikre stabile inntekter for staten.
Støtter Strømnettutvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet3.10.2022 10:03:48 CEST | Pressemelding
Drivkraft Norge har sendt inn en høringsinnspill til Strømnettutvalgets utredning «Nett i tide – om utvikling av strømnettet». Vi mener at Strømnettuvalget har mange gode anbefalinger. Drivkraft Norge støtter særlig utvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet i Norge.
Nye merkekrav fra 1.juli skal gi forbrukere bedre oversikt1.7.2022 11:29:42 CEST | Pressemelding
Fra 1. juli er det et nytt krav til merking av drivstoffpumper. – Merkeordningen innebærer nye symboler og bokstav- og tallkombinasjoner som skal merke pumpene på energistasjonene og tanklokkene på nye kjøretøy, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.