Fersk meningsmåling: Mot ny rekord igjen, men halve Norge vil forby Black Friday

Del
Fersk meningsmåling varsler ny besøksrekord i butikkene på Black Friday. Samtidig vil nesten annenhver nordmann over 18 år støtte et lovforslag om å forby salgsjippoet - av klimahensyn, og fordi det promoterer overforbruk.
Are Vittersø
Are Vittersø

En fersk, landsomfattende undersøkelse, som Opinion har gjennomført for pris- og produkttjenesten Prisjakt, avslører stor motstand mot årets største salgsdag i befolkningen. Samtidig varsles rekordbesøk den kommende uke, både på nett og i vanlige butikker og kjøpesentre:

- Vi gjennomfører denne undersøkelsen for sjette året på rad. Aldri tidligere har flere nordmenn svart at de kommer til å benytte seg av tilbudene under Black Week og på Black Friday. Samtidig vokser slitasjen og motstanden i befolkningen og blant de som driver butikk, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.

  • 40 prosent – som tilsvarer 1.8 millioner voksne over 18 år – svarer at de skal handle på Black Friday. Det er 10 prosent flere enn i 2019, og fem prosent flere enn i fjor.
  • Samtidig avdekker undersøkelsen at mange av oss begynner å bli mektig lei av dette kampanjekjøret: Nesten annenhver deltager i undersøkelsen (46 prosent) ville støttet et lovforslag som forbyr Black Friday.
  • To av tre (66 prosent) mener det er for mye reklame forbundet med denne shoppinguken, og halvparten (50 prosent) mener det er en god idé at politikere og myndigheter tar et aktivt grep og lovregulerer slike store salgskampanjer.

-Selv om oppslutningen om Black Week er veldig høy, og at vi paradoksalt nok går mot nok en rekord i år fordi pandemi-restriksjonene er borte fra de fysiske butikkene, viser undersøkelsen vår med all tydelighet at mange begynner å bli mektig lei. Det handler aller mest om økt klima-, miljøbevissthet og overforbruk, men også om økende reklametretthet, sier Vittersø.

Handler uten budsjett

I undersøkelsen forteller halvparten av de spurte at de ikke har noe budsjett for denne handleuken. Blant den andre halvparten, de som planlegger bedre, ligger gjennomsnittlig shoppingbudsjett under Black Week på 4000 kroner. Hver femte respondent svarer at de skal bruke mellom 1000 og 2999 kroner.

-Kanskje ikke så overraskende; flere kvinner enn menn går ut på shopping uten et budsjett. Resultatene viser også at menn generelt har større budsjett enn kvinnene. En signifikant større andel menn planlegger for eksempel å bruke mer enn 5.000 kroner, sier Vittersø.

Comeback for fysisk handel

Pandemien har gitt en salgboost for nettbutikkene. På Black Friday i fjor økte netthandelen med 42 prosent sammenlignet med året før. Prisjakts undersøkelse varsler imidlertid et solid comeback for den fysiske handelen den kommende uken: Andelen som oppgir at de skal handle både i fysisk butikk og på nett – 50 prosent - er doblet fra 2020.

-Mye av svaret finner vi antagelig i «Norsk Koronamonitor», som siden mars 2020 jevnlig har intervjuet nordmenn om pandemien. Her svarer hele 82 prosent føler at det nå er trygt å handle på kjøpesentre, med tanke på koronasmitte. Utryggheten er borte, og alt er klart for et skikkelig comeback for den fysisk tilstedeværende handelsstanden, sier Vittersø.

For øvrig svarer én av fire (24 prosent) at de kun skal handle på nett, mens 14 prosent kun vil oppsøke fysiske butikker under Black Week.

Butikkene er enige

I en separat Prisjakt-undersøkelse blant norske og svenske nettbutikker, sier hele 61 prosent av de som svarte at de er enige i at et forbud er en god idé, mens over halvparten (51 prosent) mener Black Friday er i ferd med å utspille sin rolle. 78 prosent blant den nettbaserte handelsstanden gir uttrykk for at de føler seg presset til å delta på kjøpefesten i neste uke.

  • For kommentarer eller annen informasjon,  kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.

 

Bildetekst 1: Daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge

 

Nøkkelord

Bilder

Are Vittersø
Are Vittersø
Last ned bilde

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no



Om Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.

 

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye