Fersk meningsmåling: Mot ny rekord igjen, men halve Norge vil forby Black Friday
En fersk, landsomfattende undersøkelse, som Opinion har gjennomført for pris- og produkttjenesten Prisjakt, avslører stor motstand mot årets største salgsdag i befolkningen. Samtidig varsles rekordbesøk den kommende uke, både på nett og i vanlige butikker og kjøpesentre:
- Vi gjennomfører denne undersøkelsen for sjette året på rad. Aldri tidligere har flere nordmenn svart at de kommer til å benytte seg av tilbudene under Black Week og på Black Friday. Samtidig vokser slitasjen og motstanden i befolkningen og blant de som driver butikk, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.
- 40 prosent – som tilsvarer 1.8 millioner voksne over 18 år – svarer at de skal handle på Black Friday. Det er 10 prosent flere enn i 2019, og fem prosent flere enn i fjor.
- Samtidig avdekker undersøkelsen at mange av oss begynner å bli mektig lei av dette kampanjekjøret: Nesten annenhver deltager i undersøkelsen (46 prosent) ville støttet et lovforslag som forbyr Black Friday.
- To av tre (66 prosent) mener det er for mye reklame forbundet med denne shoppinguken, og halvparten (50 prosent) mener det er en god idé at politikere og myndigheter tar et aktivt grep og lovregulerer slike store salgskampanjer.
-Selv om oppslutningen om Black Week er veldig høy, og at vi paradoksalt nok går mot nok en rekord i år fordi pandemi-restriksjonene er borte fra de fysiske butikkene, viser undersøkelsen vår med all tydelighet at mange begynner å bli mektig lei. Det handler aller mest om økt klima-, miljøbevissthet og overforbruk, men også om økende reklametretthet, sier Vittersø.
Handler uten budsjett
I undersøkelsen forteller halvparten av de spurte at de ikke har noe budsjett for denne handleuken. Blant den andre halvparten, de som planlegger bedre, ligger gjennomsnittlig shoppingbudsjett under Black Week på 4000 kroner. Hver femte respondent svarer at de skal bruke mellom 1000 og 2999 kroner.
-Kanskje ikke så overraskende; flere kvinner enn menn går ut på shopping uten et budsjett. Resultatene viser også at menn generelt har større budsjett enn kvinnene. En signifikant større andel menn planlegger for eksempel å bruke mer enn 5.000 kroner, sier Vittersø.
Comeback for fysisk handel
Pandemien har gitt en salgboost for nettbutikkene. På Black Friday i fjor økte netthandelen med 42 prosent sammenlignet med året før. Prisjakts undersøkelse varsler imidlertid et solid comeback for den fysiske handelen den kommende uken: Andelen som oppgir at de skal handle både i fysisk butikk og på nett – 50 prosent - er doblet fra 2020.
-Mye av svaret finner vi antagelig i «Norsk Koronamonitor», som siden mars 2020 jevnlig har intervjuet nordmenn om pandemien. Her svarer hele 82 prosent føler at det nå er trygt å handle på kjøpesentre, med tanke på koronasmitte. Utryggheten er borte, og alt er klart for et skikkelig comeback for den fysisk tilstedeværende handelsstanden, sier Vittersø.
For øvrig svarer én av fire (24 prosent) at de kun skal handle på nett, mens 14 prosent kun vil oppsøke fysiske butikker under Black Week.
Butikkene er enige
I en separat Prisjakt-undersøkelse blant norske og svenske nettbutikker, sier hele 61 prosent av de som svarte at de er enige i at et forbud er en god idé, mens over halvparten (51 prosent) mener Black Friday er i ferd med å utspille sin rolle. 78 prosent blant den nettbaserte handelsstanden gir uttrykk for at de føler seg presset til å delta på kjøpefesten i neste uke.
- For ytterligere innsikt, se Prisjakt Black Friday-rapport: https://nyhetsrom.prisjakt.no/posts/pressreleases/black-friday-rapport-2021 (Her kan du lese mer om nordmenns vaner, planer, holdninger og syn på denne elleville tilbudsuken i slutten av november, pluss annen innsikt fra vår søkemotor).
- For kommentarer eller annen informasjon, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.
Bildetekst 1: Daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge
Nøkkelord
Bilder
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.