Etter korona: Nordmenn vil fremover handle mer på nett og gå mindre i butikker

-Norske netthandlere er blant koronakrisens vinnere. Hver åttende nordmann har fått et mer positivt inntrykk av netthandel etter koronakrisen, mens 38 prosent av oss i denne perioden har handlet varer i nettbutikker som de normalt ville kjøpt i fysiske butikker, forteller daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.
Den ferske befolkningsundersøkelsen, som Opinion har gjennomført for den internasjonale pris- og produktsammenligningstjenesten, viser at noen bransjer mer enn andre har grunn til å frykte ettervirkningene av pandemien.
- Kles- og skobutikker, parfymerier og velværebutikker, samt butikker for sportsutstyr og friluftsliv er trolig de som kommer til å merke pandemiens ettervirkninger hardest. Dette er varekategoriene som flest oppgir at de har handlet på nett under nedstengningsperioden, og som flest sier de vil fortsette å handle på nett i tiden som kommer, sier Are Vittersø.
-Stadig flere nettbutikker tilbyr gratis frakt, og varene kommer nå hjem på døren eller til en nærbutikk eller hentepunkt mye raskere enn før. Nesten halvparten oppgir en enklere prosess som hovedgrunn til sitt mer positive syn på netthandel, mens hele 40 prosent svarer at det gikk raskere å få varene enn forventet. Nettbutikkene har brukt krisen til å feste et enda strammere grep rundt den fysiske detaljhandelen. forteller Are Vittersø.
Bare tre prosent svarer at de har fått et mer negativt syn på netthandel under krisen, og oppgir kompleksitet i prosessen som hovedgrunn. Åtte av 10 svarer at deres syn er uforandret.
-Korona ser ut til å skape en rekke varige adferdsendringer innenfor handel og fritid. Nesten halvparten av de som har handlet mer i nettbutikker i mars, april og mai, sier at de vil fortsette med det i fremtiden. Tidsbesparelse og bedre priser og utvalg på nettet oppgis som de viktigste grunnene til at de vil handle mer på nett, hver tredje nordmann faktisk oppgir smittevernhensyn som grunn for at de kommer til å gå mindre i fysiske butikker når samfunnet åpnes opp, sier Are Vittersø.
Spørsmål fra meningsmålingen «Handleadferd post korona, Opinion/Prisjakt 2020»:
Hva er grunnen til at du vil handle mer i nettbutikker og mindre i fysiske butikker?
- Spare tid (54%)
- Bedre utvalg (51%)
- Bedre/lavere priser (43%)
- Smittevernhensyn (29%)
- Annet (10%)
(Bilde: Are Vittersø, daglig leder hos Prisjakt.no).
For flere kommentarer eller mer informasjon om undersøkelsen, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792
Bilder
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.