Ett skritt nærmere veiprising
Utredning av dynamisk veiprising og kraftig økning i CO2-avgiften er to av sakene som påvirker drivstoffbransjen. – Veiprising er veien å gå for et mer rettferdig avgiftssystem for norske bilister, sier Einar Gotaas, fagsjef i Drivkraft Norge.

Regjeringen Solberg har i dag levert sitt forslag til statsbudsjett for 2022. Senere denne uken kommer en ny regjering på plass, og det forventes at den nye regjeringen vil foreslå endringer i budsjettopplegget. Drivkraft Norge er opptatt av ytterligere satsing på tiltak som kan redusere klimagassutslippene. Flytende fornybart drivstoff må bli en del av løsningen i transportsektoren, mener fagsjef Gotaas.
Veiprising går fremover – forprosjekt er igangsatt
Regjeringen Solberg opplyser i statsbudsjettet at det er igangsatt et forprosjekt for å utrede dynamisk veiprising.
– Dette er meget gledelig, og i tråd med våre innspill til regjeringens budsjettprosess. Et skritt i riktig retning for et bærekraftig avgiftssystem, sier Einar Gotaas, fagsjef i Drivkraft Norge.
Det er Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet som nå har bedt Skattedirektoratet og Statens vegvesen om å gå i gang med forprosjektet.
Regjeringen skriver blant annet følgende om prosjektet i budsjettomtalen: «Forprosjektet skal avklare tekniske, organisastoriske, rettslege og økonomiske føresetnader og skissere mogelege løysingar som kan brukast til å fastsetje og innkrevje både ein posisjonsbasert vegbruksavgift og bompengar.»
– Vi kommer til å følge spent med på dette forprosjektet, og håper det resulterer i innføring av et fremtidig veiprisingssystem til erstatning for veibruksavgift på drivstoffpumpene. På den måten vil alle bilister i Norge betale for faktisk bruk av veien som benyttes, noe vi mener vil sikre et mer treffsikkert og rettferdig avgiftssystem, sier Gotaas.
Kraftig økning i CO2-avgiften – etterlyser offensiv satsing på fornybart drivstoff
Regjeringen Solberg foreslår å øke CO2-avgiften på bensin og diesel med nærmere 30 prosent.
Regjeringen har tidligere kompensert økt CO2-avgift med redusert veibruksavgift. Dette viderefører de ikke i forslaget til statsbudsjett for 2022. Denne gangen kompenseres økt CO2-avgift delvis gjennom redusert pendlerfradrag og redusert el-avgift.
– Vi støtter behovet for å redusere bruken av fossile drivstoff. CO2-avgiften er således et viktig virkemiddel, men vi mener regjeringen i mye større grad også burde stimulert til økt bruk av fornybart drivstoff. En mer offensiv satsing på bærekraftig, fornybart drivstoff vil kunne bidra til økt norsk produksjon av biodrivstoff, og ikke minst en endring hvor fossile drivstoff i større grad blir erstattet av fornybart drivstoff. Vi må huske på at det er tross alt flytende, fornybart drivstoff som i dag gir den største utslippsreduksjonen i den norske veitrafikken, sier fagsjef Einar Gotaas.
Nøkkelord
Kontakter
Einar GotaasFagsjefDrivkraft Norge
Tel:99355194eg@drivkraftnorge.noVedis Kristine BorstadKommunikasjonsrådgiver
Tel:45479524vkb@drivkraftnorge.noBilder


Om Drivkraft Norge
Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Vår hovedoppgave er å ivareta og fremme våre medlemmers felles interesser i det norske energi- og stasjonsmarkedet, samt å være et kontaktledd mellom offentlige myndigheter og bransjen. Drivkraft Norge er tilknyttet NHO gjennom Norsk Industri.
I 2017 endret Drivkraft Norge navn fra Norsk Petroleumsinstitutt (NP). Navnebyttet er et resultat av bransjens kontinuerlige endring, og overgangen fra å være bensinstasjoner til å bli energistasjoner. NP ble opprettet 27. februar 1970, fordi det var ønskelig å ha økt representasjon overfor myndighetene, og ikke minst kunne drøfte bransjens tekniske problemstillinger i et forum.
Følg pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Drivkraft Norge
Nye merkekrav fra 1.juli skal gi forbrukere bedre oversikt1.7.2022 11:29:42 CEST | Pressemelding
Fra 1. juli er det et nytt krav til merking av drivstoffpumper. – Merkeordningen innebærer nye symboler og bokstav- og tallkombinasjoner som skal merke pumpene på energistasjonene og tanklokkene på nye kjøretøy, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.
Biotallene 2021: Andelen avansert biodrivstoff øker29.6.2022 13:49:35 CEST | Pressemelding
Nye tall fra Miljødirektoratet viser at det i 2021 ble omsatt 538 millioner liter bærekraftig biodrivstoff i det norske veitransportmarkedet i 2021. Det er 8 % mer enn i 2020. Bruken av avansert biodrivstoff økte med over 20 % fra 2020. Omsetterne av drivstoff rapporterer disse tallene til Miljødirektoratet hvert år.
Innspill til nasjonal ladestrategi4.5.2022 08:47:41 CEST | Pressemelding
1. mars ble kunnskapsgrunnlaget for arbeidet med en nasjonal ladestrategi overlevert fra Statens vegvesen og Miljødirektoratet til Samferdselsdepartementet og Klima- og miljødepartementet. Drivkraft Norge er blitt invitert til å levere våre innspill til den nasjonale ladestrategien. Vi foreslår blant annet sømløse saksbehandlingsprosesser og tiltak for etablering av hurtigladere i distriktene.
Drivstoffbransjen skal bli klimanøytral26.4.2022 10:23:02 CEST | Pressemelding
Torsdag 21. april lanserte Drivkraft Norge drivstoffbransjens veikart mot klimanøytralitet på et frokostmøte på Hotel Bristol i Oslo. – At drivstoffbransjen skal bli ikke-fossil blir krevende, men det er fullt mulig, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.
Slik holder du gassutstyret i orden4.4.2022 18:06:58 CEST | Pressemelding
Påsketid betyr hyttetid eller årets første bobiltur for mange. For noen betyr det også å ta frem gassgrillen fra vinterdvale. Når du benytter deg av flaskegass er det viktig å ha utstyret i orden, og med våre gassvettregler går du en trygg gass-sesong i møte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom