Ett år med koronatiltak: Her er vinnere og tapere i norske nettbutikker

Del

Covid-19 har gitt norske nettbutikker en salgsboost, men pandemien har vært nådeløs mot populære varegrupper som barnevogner, kofferter/bager, klokker, musikkinstrumenter og innendørs sportssko. Øverst blant vinnerne, med størst økning i siden 12. mars i fjor, finner vi kondomer, sex-leketøy, munnbind, håndsprit og utstyr til hjemmetrening.

are vittersø
are vittersø

-Pandemien, og myndighetenes restriksjoner og forbud, har satt et klart fotavtrykk i hva nordmenn har handlet på nettet, og på hvilke tidspunkter de handlet i perioden som er gått siden landet stengte ned. Vi ser er tydelig sammenheng mellom graden av restriksjoner og når de ble iverksatt, og økningen i trafikk til nettbutikkene. Unntakstilstanden har tydelig påvirket hva slags varer som folk har handlet, sier daglig leder i sammenligningstjenesten Prisjakt, Are Vittersø.

Eksploderte på nett

Han har analysert statistikk fra søkemotoren i året som nå er tilbakelagt siden 12. mars i fjor. Oversikten baserer seg på trafikk fra pris- og søketjenestens over 1.200 norske nettbutikker.

-Nordmenns netthandel eksploderte nøyaktig èn uke etter nedstengningen for ett år siden. Etter det har kurven flatet ut, eller skutt i været, i takt med myndighetenes oppmykninger eller innstramninger. Hjemmekontor, fravær av sosiale sammenkomster, nedstengning av idrett og treningstilbud - samt en god, lang høst og en super vinter for utendørsaktiviteter -  har vært med på å skape nye produktvinnere og tapere når nordmenn har handlet på nett under pandemien, sier Vittersø.

Taperne

Han illustrerer med at sterkt dalende interesse for kjøp av kofferter, bager og reisevesker henger sammen med endret bevegelsesmønster og reiserestriksjoner, mens sviktende kjøpsinteresse for fotballsko og innendørs sportssko relateres til nedstengte treningstilbud for små og store. Nedgang i kjøp av barnevogner mener han henger sammen med begrensede muligheter til å teste dem i fysisk butikk, mens sviktende interesse for å kjøpe musikkinstrumenter på nett kan handle om færre sosiale møteplasser.

-Et illustrerende eksempel på restriksjoner og endret kjøpsmønster, er parfyme og kosmetikk, som har stor oppgang som hovedkategori (skjønnhet og helse, + 47%). Salget av parfyme og maskara på nett har økt med 50 prosent, som jeg hovedsakelig tror skyldes bortfall av taxfree-salg, og delvis stengte butikker. Mens leppestift, som damene ofte er avhengige av å teste i fysisk butikk for å finne rett farge og glans, har opplevd en nedgang på 24 prosent, forklarer Vittersø.

-Bruk av munnbind og mindre sosial aktivitet kan også ha dempet behovet for leppestift, legger han til.

Vinnerne

Mer tid hjemme har ført til en eksplosiv interesse for å kjøpe kondomer, sex-leketøy, webkameraer og diverse utstyr til hjemmekontor. Interessen for hjemmetrening har også inntatt nye høyder, mens produkter med aller største salgsfremgang er munnbind og håndsprit. Også utstyr til friluftsliv (telt, soveposer etc.) og skiutstyr og skøyter er blant pandemiens vinnere.

-Mindre lojale kunder

-Spørsmålet mange stiller, når samfunnet snart åpner opp igjen, er hvilke handlevaner som har sementert seg, og hvilke vaner og preferanser som kommer tilbake. Uansett vil koronaåret stå tilbake som gjennombruddet for norsk netthandel. Fremover kommer kundene til å være mindre lojale og enda mer prisbevisste, fordi tilgjengeligheten for sammenlikning er stor på nettet, og fordi sømløs og gratis levering sikrer gode kjøpsopplevelser. For mange fremstår netthandel nå som et tryggere alternativ enn å handle i fysisk butikk, sier Are Vittersø.

Her er utvalgte kategorivinnere og tapere i norske nettbutikker under koronapandemien:

Vinnere:

Munnbind (+1313%)

Håndsprit (1170%)

Kondomer (+952%)

Wekameraer (+923%)

Sexleketøy (+825%)

Kettlebells (+592%)

Håndvekter/manualer (+644%)

Ladestasjoner (+825%)

Monitorer (+111%)

Skøyter (+418%)

Tapere:

Kofferter/bager (-54%)

Elektriske gitarer (-26%)

Innendørs treningssko (-50%)

Fotballsko (-51%)

Leppestift (-24%)

Barnevogner (-39%)

Fritidssko (-39%)

El-scootere (-20%)

Klokker (-16%)

Håndvesker/skulderbager (-28%)

(P.S. Prisjakts statistikk måler kjøpsinteresse, og baserer seg på antall klikk fra søketjenesten og rett inn i nettbutikkene).

 

Bildetekst: Are Vittersø, daglig leder i Prisjakt.

For flere opplysninger eller kommentarer, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.

Nøkkelord

Bilder

are vittersø
are vittersø
Last ned bilde

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no



Om Prisjakt

Prisjakt er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte norske og utenlandske nettbutikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.

Følg saker fra Prisjakt.no

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Prisjakt.no

Gjøre handlekupp på Singles’ Day? -Vent til Black Week, råder prisekspert10.11.2020 06:45:00 CET | Pressemelding

Visste du at Singles’ Day (onsdag 11.11) er den største salgsdagen i verden, faktisk større enn Black Friday? Likevel sliter denne opprinnelig kinesiske feiringen av den single husstanden med å få fotfeste i Norge. Prisavslagene er betydelig flere og større senere i november, under Black Week, og spesielt på Black Friday, viser statistikk fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.