Eksplosiv boligprisvekst krever handling

Boligprisene har økt 9,7 prosent det siste året, ifølge Eiendom Norges prisstatistikk. Prisveksten er sterkest i Oslo med 15,2 prosent. – Utviklingen er sjokkerende. Renta må opp og boligbygging må høyere på den politiske agendaen, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.
– Utviklingen i boligmarkedet gjør NBBL bekymret for at stadig flere blir avhengig av foreldrebanken, sier sjeføkonom Christian Frengstad Bjerknes i NBBL.

– Den kraftige boligprisveksten er uheldig av flere årsaker. Prisveksten bidrar til stadig mer forgjeldede husholdninger og risiko for boom-bust i boligmarkedet. Samtidig skaper den også et klasseskille mellom de som eier bolig og de som står utenfor. Gjennomsnittsboligen i Oslo har steget med om lag 900.000 det siste året, eller om lag 2.400 kroner hver eneste dag – skattefritt. Det er langt mer enn en normal arbeidsinntekt kan generere, sier Frengstad Bjerknes.

– Utviklingen gjør NBBL bekymret for at stadig flere blir avhengig av foreldrebanken for å etablere seg i pressområder. NBBL mener at hensynet til økt boligbyggingen opp og frem på den politiske agendaen. Samtidig bør Norges Bank signalisere allerede på kommende rentemøte at renten økes i løpet av året, helst allerede i september, naturligvis med forbehold om videre forløp i vaksinasjonsprogrammet og pandemiutviklingen, avslutter han.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.nbbl.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.