Drivstoffbransjens reaksjoner til ny NTP
Økt fokus på lading og veiprising er positivt. Nullutslippsdefinisjonen er imidlertid fortsatt for smal. Les Drivkraft Norges kommentarer til ny NTP.

– Jeg hadde håpet at nullutslippsdefinisjonen i NTP nå skulle åpne opp for alle fornybar-løsninger. Elbilene er viktige for å redusere utslipp i transportsektoren, men alle de andre bilene som kjører på bensin og diesel bruker ikke lenger kun fossile drivstoff. En stadig større andel av det flytende drivstoffet er fornybart biodrivstoff, som per i dag er den største årsaken til utslippsreduksjon fra norsk transportsektor.
Måltallene fra Nasjonal transportplan 2018–2029 videreføres, noe som innebærer at regjeringen har en målsetning om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025. Nullutslippskjøretøy defineres i denne sammenheng som helelektriske- eller hydrogendrevne kjøretøy. Drivkraft Norge mener dette er for smalt:
– Norske omsettere av flytende drivstoff ønsker å bidra til at Norge når klimamålene. Når målet om at nybilsalget fra 2025 bare skal bestå av nullutslippsbiler, definert som helelektrisk og hydrogen, anerkjennes ikke bidraget flytende drivstoff faktisk er. Myndighetene burde heller ha en målsetning om at alle utslippsreduserende løsninger kan komme på banen i tillegg til el og hydrogen, slik som for eksempel syntetisk drivstoff, biogass, biodrivstoff og biopropan, sier Nøstvik.
Behov for konkrete tiltak for lading i hele landet
Regjeringen signaliserer i nasjonal transportplan at den økte satsningen på elbillading fremover må være markedsbasert. Nøstvik forventer at Stortinget nå følger opp med konkrete tiltak for å sikre utbygging av ladepunkter i hele landet. - Drivstoffbransjen er klar til å sette opp flere ladere, men trenger drahjelp av myndighetene for å få det til.
– Dagens bensinstasjoner er fremtidens energistasjoner som skal levere både en økende andel fornybart drivstoff til biler med forbrenningsmotor, og tilby lading til elbilistene. Mangelen på ladestasjoner begynner nå å bli utfordrende når 13 prosent av bilistene som ferdes på norske veier er elbilister. Løsningen er hurtigladere på energistasjonen rundt neste sving, sier Nøstvik.
Veiprising må omhandle mer enn bompenger
Drivkraft Norge har pekt på veiprising som en løsning i mange år, og det er for første gang positive signaler om veiprising i forslaget til ny Nasjonal transportplan.
Samtidig understreker Nøstvik følgende:
– Vi mener veiprising bør omfatte mer enn bare bompenger, også veibruksavgifter bør inngå. Dette vil bidra til et mer treffsikkert avgiftssystem for bruk av bil.
Hun oppfordrer nå Stortinget til å be regjeringen utrede et fremtidig veiprisingssystem, som også inkluderer veibruksavgifter.
Kontakter
Inger-Lise M. NøstvikGeneralsekretær
Tel:932 63 377iln@drivkraftnorge.noBilder

Om Drivkraft Norge
Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Vår hovedoppgave er å ivareta og fremme våre medlemmers felles interesser i det norske energi- og stasjonsmarkedet, samt å være et kontaktledd mellom offentlige myndigheter og bransjen. Drivkraft Norge er tilknyttet NHO gjennom Norsk Industri.
I 2017 endret Drivkraft Norge navn fra Norsk Petroleumsinstitutt (NP). Navnebyttet er et resultat av bransjens kontinuerlige endring, og overgangen fra å være bensinstasjoner til å bli energistasjoner. NP ble opprettet 27. februar 1970, fordi det var ønskelig å ha økt representasjon overfor myndighetene, og ikke minst kunne drøfte bransjens tekniske problemstillinger i et forum.
Følg saker fra Drivkraft Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Drivkraft Norge
Har du kontroll du på grillvettreglene?31.3.2021 10:57:33 CEST | Pressemelding
Kanskje byr påsken på årets første runde med mat tilberedt på gassgrillen. Da kan det være greit å sørge for at utstyret er i orden. Med våre grillvettregler går du en trygg gassgrillsesong i møte.
Forventer at fornybart drivstoff får plass i ny NTP18.3.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Drivkraft Norge og Kongelig Norsk Automobil Klub (KNA) forventer at Nasjonal transportplan legger til rette for å inkludere alle teknologier som reduserer utslipp.
Korona preget også drivstoffsalget i 202020.1.2021 11:27:43 CET | Pressemelding
Store fall i salget i månedene med strenge koronarestriksjoner, og en sommer preget av mye bilkjøring i eget hjemland, er noen av trendene for fjorårets drivstoffsalg.
Omsetningen av avansert biodrivstoff øker17.10.2018 12:42:00 CEST | Pressemelding
Tall fra Skattedirektoratet viser at omsetningen av avansert biodrivstoff i første halvdel av 2018 har økt betydelig sammenliknet med fjoråret. – En gledelig utvikling, mener Drivkraft Norge og Nobio, som begge er en del av samarbeidet Biodrivstoff 2030. Organisasjonene advarer mot å gjøre kortsiktige endringer i biodrivstoffpolitikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom