Drivkraft Norge

Drivstoffbransjen skal bli klimanøytral

Del
Torsdag 21. april lanserte Drivkraft Norge drivstoffbransjens veikart mot klimanøytralitet på et frokostmøte på Hotel Bristol i Oslo. – At drivstoffbransjen skal bli ikke-fossil blir krevende, men det er fullt mulig, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.
Foto: Moment Studio
Foto: Moment Studio

Drivstoffbransjen forsyner landet med drivstoff og energi, og er en viktig premissleverandør når det kommer til å få ned utslippene fra transportsektoren i årene som kommer. Bransjeforeningen Drivkraft Norge har derfor det siste året jobbet med å samle medlemmene om et veikart for en klimanøytral drivstoffbransje innen 2050.

Norges klimamål er å redusere nasjonale utslipp med minimum 50 til 55 prosent innen 2030 sammenlignet med Norges utslipp i 1990. I dette regnestykket skal transportsektoren isolert sett bidra med 45 prosent av utslippskuttene sammenlignet med sektorens utslipp i 2005. I de kommende tiår skal transportsektoren gjennom en stor omstilling. Oppgaven er stor – men ikke uoverkommelig, fortalte Kristin Bremer Nebben, administrerende direktør i Drivkraft Norge til de oppmøtte.

Teknologinøytralitet er avgjørende

Drivstoffbransjen tar blant annet til orde for å erstatte dagens omsetningskrav på biodrivstoff med en generell reduksjonsplikt av klimagasser for norske omsettere av drivstoff.

Vi mener at en teknologinøytral tilnærmingvil være en mer treffsikker metode for å redusere klimagassutslipp fra veitrafikken. Målet må være å få størst mulig reduksjon av CO2 og da må alle teknologier få telle med, slik som hydrogen, elektrisitet, bio-LPG og biogass sammen med biodrivstoff.

Utredning av reduksjonsplikt

Under torsdagens frokostmøte var det interesse for reduksjonsplikt blant politikerne i panelet, selv om det var noe uenighet rundt systemet. De tre stortingsrepresentantene Heidi Nordby Lunde fra Høyre, Frode Jacobsen fra regjeringspartiet Arbeiderpartiet og Terje Halleland fra Fremskrittspartiet var likevel enige i at det er nødvendig med en offentlig utredning av reduksjonsplikt.

-Vi må utnytte teknologien som er der, og regjeringen må igangsette en utredning av reduksjonsplikt, kom det fra Halleland under samtalen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Moment Studio
Foto: Moment Studio
Last ned bilde

Lenker

Om Drivkraft Norge

Drivkraft Norge
Drivkraft Norge
Postboks 7190 Majorstuen
0307 OSLO

http://www.drivkraftnorge.no

Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Vår hovedoppgave er å ivareta og fremme våre medlemmers felles interesser i det norske energi- og stasjonsmarkedet, samt å være et kontaktledd mellom offentlige myndigheter og bransjen. Drivkraft Norge er tilknyttet NHO gjennom Norsk Industri.

I 2017 endret Drivkraft Norge navn fra Norsk Petroleumsinstitutt (NP). Navnebyttet er et resultat av bransjens kontinuerlige endring, og overgangen fra å være bensinstasjoner til å bli energistasjoner. NP ble opprettet 27. februar 1970, fordi det var ønskelig å ha økt representasjon overfor myndighetene, og ikke minst kunne drøfte bransjens tekniske problemstillinger i et forum.

Følg pressemeldinger fra Drivkraft Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Drivkraft Norge

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye