Drikkevareprodusentene: Fortsatt stor fare for permitteringer og produksjonsstopp

Norske drikkevareprodusenter er ikke imponert over strømpakken regjeringen i dag la fram.
Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD)

- Vi er lettet over at regjeringen faktisk åpner for økonomisk støtte. Men det er stor fare for at kompliserte kriterier og byråkrati kan forsinke og forhindre at bedrifter som sliter med strømregningene faktisk får hjelp til å komme seg gjennom vinteren. Det er fortsatt stor fare for permitteringer og produksjonsstopp, særlig blant de små og mellomstore produsentene, sier direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Erlend Vagnild Fuglum

Han mener ordningen regjeringen i dag la frem har en rekke svakheter ved seg, og oppsummerer det slik:

- For kort støtteperiode, for komplisert inngangsbillett og ingen oppretting av konkurransevridningen mellom landsdeler. Her er det mye Stortinget raskt må ta tak i, fastslår Fuglum.

- En støtteperiode fra oktober og til desember tar ikke innover seg at mange allerede har betalt svært dyrt for strøm de siste månedene. De er også høyst usikkert om rimelige fastprisavtaler er på plass innen årsskiftet. Uforutsigbarhet med stor U er dermed fortsatt virkeligheten for bedriftene, sier Fuglum.

- Kvalifiseringen for ordningen virker også byråkratisk. Regjeringen stiller som krav at bedriftene skal gjennomføre en "energikartlegging", uten at de spesifiserer hva dette innebærer. Det står ikke i dag hundrevis av arbeidsløse miljørådgivere klare til å gjøre en slik jobb. Dersom det er kvalifiserte fagfolk som skal gjøre kartleggingen vil markedet være støvsuget for kompetent kapasitet allerede fra mandag av og i lang tid framover. Her er det stor fare for at det vil dra ut i tid. Hvordan påvirker det muligheten til å få kompensert strømprisen?

- Regjeringen kommer heller ikke med tiltak for å rette opp den store konkurransevridningen som de regionale forskjellene i strømpris skaper, faktisk omtaler de ikke problemstillingen i det hele tatt. I stedet innfører de en nye forskjeller i form av et tak for hvor mye støtte du kan få. Det er intet mindre enn oppsiktsvekkende: Konkurransevridningen forsvinner ikke selv om du lukker øynene.

I en fersk undersøkelse blant medlemmene i Bryggeri- og drikkevareforeningen svarer nær halvparten (46,9%) av respondentene at de økte strømprisene er en alvorlig utfordring for bedriftens økonomi. Undersøkelsen ble avsluttet onsdag, og resultatene er ikke tidligere publisert. Fuglum sier svarene har blitt betydelig dystrere siden en lignende undersøkelse i januar.

- Flere sier nå at de vurderer å redusere produksjonen, og frykter de må stenge helt i løpet av vinteren. Enkelte har allerede stanset bryggeriet og selger nå unna lageret. Alle investeringer er langt på is, og mange sier de har begynt å regne på effekten av permitteringer, sier Fuglum.

Bryggeriene og brusprodusentene som ligger i de sørlige prissonene rapporterer om mangedoble strømregninger, noen opp til både 5 og 7 ganger høyere enn samme periode i fjor. Produsentene peker på at økte strømregninger kommer på toppen av en langvarig prisøkning på råvarer, emballasje og transport.

- Særlig de små og mellomstore bryggeriene har allerede i en årrekke slitt med svak lønnsomhet. Mange har ingenting å gå på etter flere år med andre betydelige kostnadsøkninger som de ikke får fullt dekket i salgsprisen, påpeker Fuglum.

- Det er bra at det kommer en støtteordning, og veldig bra med generøs støtte til energitiltak, men dette er langsiktig arbeid som ikke bøter på den akutte situasjonen. Energitiltak hjelper ikke produsentene gjennom vinteren. Stortinget må nå forbedre regjeringens strømpakke, avslutter Fuglum.